Hautomakoneen rakennusohjeet yhdessä paikassa ?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Paltsi

Hautomakoneen rakennusohjeet yhdessä paikassa ?

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Täällä ruvettiin ankarasti rakentamaan hautomakonetta vanhasta jääkaapista. Ohjeita katseltiin vanhoista topiceista mutta varsinkin kun nettiyhteys on tuskaisen hidas kännykän ollessa modeemina, tuntui tietojen etsiminen tuskallisen hitaalta.

Olisiko teillä kokeneemmilla vielä voimia koota _yhteen_ topiciin kaikki olennainen hautomakoneen tee-se-itse -rakentajille.

Meillä lähdettiin siitä, että jääkaapista poistettiin jo ennestään hengetön kompura ja kaikki sähköt + pakastinlokero. Kanteen sahasin reiän, jonka kautta on tarkoitus lasin läpi tiirata tapahtumia koneen sisällä, sen päälle tulee uretaanilevy lämpöä pitämään. Lasi estää lämpöä ja kosteutta karkaamasta vaikka uretaani otetaan pois. (Jos vesihöyryn läpi nyt jotain näkee...)

Sisälle tulee lämpöelementti, kokeilemme ensin auton akun lämmitintä joka on koteloitu ja kosteuden kestävä. Kosteutta pitää yllä jääkaapin oma muovinen vihanneslaatikko pohjalla. Tuuletus hoituu tietokoneen puhaltimella. Ajattelin porata ilmanvaihtoa varten yhden reiän ja laittaa sähköputken siihen ettei villat tuki sitä. (jäkärissä on villat seinissä)

Erilaisia suureita mittaa lämpömittari, jossa on sisä- ja ulkolämpömittarin lisäksi kosteusmittari, sellainen digikikotin siis.

Vielä emme tiedä riittääkö akunlämmittimen oma termostaatti säätelemään lämpötilaa, ja käykö se ylipäätään ollenkaan tarkoitukseen. Sitten on edessä jonkin muun lämmönlähteen ja termostaatin hankinta.

Huomenna ruvetaan kokeilemaan miten lämmitys ja kosteuden pitäminen onnistuu.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Oisko näistä ohjeista mitään apua? http://shiekkal.letku.net/fasaanit/fasualku.html
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mulla on jossain piirilevykaavio elektronisen termarin rakentamiseen, vaan kun hukkui silloin muuton yhteydessä eikä oo tullut vielä vastaan. :smt013
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mulla on kaksin kappalein noita omatekoisia haudonta koneita. Ne on tehty jääviileekaapeista. Aika yksinkertasia vekottimia. Alhaalla on vesiastiat ja niihin puhaltaa tuuletin lämmintä ilmaa alumiinista ilmastointiputkea pitkin. Ylhäällä on sitten koteloituna lämpövastukset 600w ja tuuletin.
sitten on noita vanhanaikasia kuumemittareita vähän siel sun täällä. ja digitaaliset lämpö ja kosteusmittarit. Ikkunat laitoin kaappeihin ihan silikoonilla kiinni, ja näkee niistä, vaikka "vähän " ovatkin höyryssä. Termostaattina ei taida mennä kaapin oma. Mulla on nyt molemmissa sellaset mitkä on Fantini Cosmi c10B2Y mallia ja niissa on säätoala -20 - +40 ne saa säädettyä 2 asteen tarkkuudella. En tiädä mitä maksavat, en oo laskua viel nähny :smt005 . Sellaisen huomion tein että tuulettimet saa surista kokoajan, niin pysyy kosteus ja lämpö tasaisempana. Voi kumpa joskus ehtisin perehtyä niiden kuvien laittoon tänne... Nyt mulla on toinen kone haudonta koneena ja toisessa on kuoriutuvat. Jos hulluus viel pahenee, niin kai se kuoriutumiskaappi vielä pitää laittaa sitten erikseen... Kelläs oli siihen hyviä neuvoja? tohon hienosäätöön kannataa uhrata aikaa. Mulla kyllä muuttuu aina arvot hieman, kun laitan uuden munaerän koneeseen. Nyt oon laittanu munat ihan verkko koreissa laitteeseen, ja koreja keikutellut aina vuorolla joka reunaa ylös, kerranpäivään.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Meillä isäntä purkasi joskus mikrosta sisuskalut, jätti vain tuulettimen paikalleen. Kuoren ja ulkoseinän väliin pantiin lämmönlähteeksi 100w hehkulamppu ja tuuletin pyöritti ilman tasaiseksi. Eetterirasiatermostaatti ja kosteusmittari kruunasi komeuden. Päältä laatikko eristettin vihreällä makuualustan palalla ja ikkunasta sai katsella kuinka munat köllötti. ja vielä kuului hieno "ting"-ääni, kun napista käänsi. Se vasta oli mukava nappi- ja niin hyödyllinen :smt001
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Eipä ollut riittävä tuo akunlämmitin. Back to basics: vonkasin töistä hajallisen kahvinkeittimen jonka vastusta kokeiltiin seuraavaksi. Termaria ei ole mutta ilmiömäisellä tuurilla jääkaapin koko on suhteessa 750w lämmittimeen. Lämpö vaihtelee hieman 37,5-38,5 välillä ja kosteus 59-62%.
Tiistaina ladattiin 16 munaa koneeseen ja nyt käännellään ja odotellaan...
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Ai niin. Tuuletin vaihtui auton 750w sisätilalämmittimeen josta kytkin vastuksen irti eli puhaltaa vain kylmää. Kosteus nousi omalla vihanneslaatikolla heti tappiin joten kokeilemalla löydettiin oikeaksi astiakooksi vanha arabian ~15 cm pikkukulho ja kahvikuppi yhdessä. Kun lopussa haluamme nostaa kosteutta vaihdamme vain hiukka isomman kipon kahvikupin tilalle. Jännittää!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kovasti onnea ja paljon virkeitä tipuja toivotellaan sinne Paltsin ja Palmikon haudontaan! Melkoista pellepeloton-touhua kuulostaa olevan hautomakoneen rakentelu :smt002
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Kannattaa kokeilla toisellakin kosteusmittarilla, että näyttää suurinpiirtein samoja lukemia. Itse en saanut noin vähillä vesikipoilla vanhaan jääkaappiin tuollaisia lukemia.
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Molemmat kipot on kartion mallisia ja olemme huomanneet selvän eron siinä onko kipot täynnä tai vajaat. Haihduttava pinta-ala vaikuttaa heti useita %. Lienee silti syytä tehdä vertailevaa tutkimusta toisella mittarilla.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

mulla muuten nousi sillä 600w lämmitimellä tuossa taannoin lämmöt liian korkeelle, kun termari ryppyili. Ja se on sellasessa jääviilee kaapissa.
ookko ny ihan varma lämpömittarista? ootko kokeillu kuumemittarilla?
Palmikko

Viesti Kirjoittaja Palmikko »

Toivottavasti mittarit pitää paikkansa.Meillä on kaksi digimittaria joissa molemmissa ulko-ja sisälämpömittarit, vauvan kylpyvesimittari ja joku "paistomittari". Kaikki näyttää lähes samaa, hieman eroja on ylä -ja alahyllyllä, vaikka puhallin pyörii jatkuvasti. Tuo paistomittari näyttää yli 40 ja sen toivotaan olevan väärässä... Kuumemittaria ei olle kokeiltu, kun ei ole sopivaa mallia.

Aluksi meinasi olla ongelma liian korkean lämmön suhteen, mutta parilla tuuletusreiällä tilanne korjaantui.
Pelottavan herkästi kone kyllä reagoi uunin lämmitykseen, auringon lämpöön ikkunoista ja yöllä taas kämpän viilentymiseen. Pitää vahtia aika tarkkaan.
haisu

Viesti Kirjoittaja haisu »

Mieki haluaisin rakentaa hautomakoneen. Meiän kanaset eivät varmastikkaan ala hautoa itsekseen ja tahon lisää kanoja. Olen kuitenkin äärimmäisen blondi tommosissa sähköjutuissa. Mistä vois ottaa semmosen lainamiehen, joka väsäilis mulle 10-15munan hautomon?
Pauliina

Viesti Kirjoittaja Pauliina »

Mulla taas ois ikivanha hautomakone, mutta mistä sais lainata semmosen miehen, joka tutkis sen kuntoon... :smt017 Oma ei taida alkaa semmosta tekemään, kun ei tykkää mun kanoistakaan... Kattoo kyllä, muttei koske. Haaveilee vaan kalkkunoista. :smt001
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Pauliina, esittele miehellesi asia niin, että "jos tää kone olis kunnossa, niin voitais hankkia kalkkunanmunia haudottavaksi." Mitäs sitä miehelle mainitsemaan, että vois siellä hautua yhtä sun toista muutakin. :smt003
Vastaa Viestiin