Petskinin viiriäishaudonta

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
petskin

Petskinin viiriäishaudonta

Viesti Kirjoittaja petskin »

Nyt on minulla ensimmäinen viiriäisten haudonta meneillään! Kolmatta päivää nyt koneessa ja tuli tuossa mieleeni,
että koskakohan voisi alkaa läpivalaisemaan? Kuinka hyvin teillä muilla viiriäisenmunia haudottaneilla on näkynyt
läpivalaisussa kun nuo ovat noin läiskikkäitä? Hui, kun jännittää, tuleekohan noista mitään.
max3

Re: Petskinin viiriäishaudonta

Viesti Kirjoittaja max3 »

Riippuu ihan lampusta. :smt002 Hyvällä näkee jo kolmen päivän paikkeilla.
petskin

Re: Petskinin viiriäishaudonta

Viesti Kirjoittaja petskin »

Eilen läpivalaistu munat, viisi laittettiin tyhjinä koiralle ja kissalle eikä niissä sitten (onneksi) mitään näyttänyt sisällä olevankaan.
n. 9 päivän päästä on laskettu H-hetki. Lämmöt ovat pysyneet 37-40 välillä ja kosteudetkin ovat kunnossa. Koneessa nyt siis 17 viiriäisen
munaa joista kahdessa \:D/ on aika varmasti elämää, ainakin olivat osittain tai kokonaan tummia läpivalaisussa :smt041 .
Ensi viiikon keskiviikkona kuoriutuvat sitten...
wilma-juulia

Re: Petskinin viiriäishaudonta

Viesti Kirjoittaja wilma-juulia »

Minulla on viisivuorokautta myöhemmin koneeseen laitettuja viirun munia .Olisinkin nyt utelias ja kysyisin millä ravinnolla aiot ruokkia poikasia aivan pelkällä poikasrehulla vai annatko jotain muutakin ja minkä ikäisenä.Minulla on toinen kerta ensimmäisestä erästä kuoli noin viikon ikään ehtineitä muutama.Olisin kiinnostunut että osaisin ruokkia oikein.
petskin

Re: Petskinin viiriäishaudonta

Viesti Kirjoittaja petskin »

Eipä tullut munista mitään :smt011 .
Yleensä olen ruokkinut tipuja liotetuilla kaurahiutaleilla ensimmäisen viikon, sitten olen alkanut antamaan poikasrehua, sen lisäksi olen totuttanut
lintuja muuhun ravintoon (raejuustoon, porkkanaraasteeseen, tuoreeseen ruohoon ja viiliin). Raikasta vettä on ollut tietenkin koko ajan saatavilla.
Juomaan olen poikaset opettanut yleensä niin että olen kastanut sormenpääni veteen ja sivellyt vettä sormestani poikasten nokkaan, vähän
ajan päästä poikaset oppivat ottamaan sormenpäässä olevan tipan ja ilmoittamaan sormea "juoden" milloin ovat janoisia.
wilma-juulia

Re: Petskinin viiriäishaudonta

Viesti Kirjoittaja wilma-juulia »

Eikö minkään laista alkua edes ollut tarkastitko kaikki munat.Minä en ole edes yrittänyt läpivalaisua,yksi muna särkyi joku aika sitten ei ollut ituakaan on vielä 25 munaa kohtahan se h.hetki pitäis olla.Siitä ruokinnasta on niin monen laista neuvoa että olen aivan ULALLA .Täällä samalla palstalla tuolla alempana otsikolla Viiriäisten Hoito ja Ruokinta esimerkiksi kielletään kauraryynien syöttö alussa jonkin kokkidiosin takia.Mitähän nyt sitten syöttäis kun on monen laista ohjetta jos niitä tipuja nyt sitten tulee.
petskin

Re: Petskinin viiriäishaudonta

Viesti Kirjoittaja petskin »

Syötä alusta asti tipunruokaa, liotat vain ensimmäisen viikon ajan, se on varmaan varminta :smt005 .
milkkis]

Re: Petskinin viiriäishaudonta

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mulla koneessa tällä hetkellä 46 viirunmunaa ja tyhjät poistin jo aikasemmin, laskettu aika on nyt vkl saapi nähdä kuinka monta tulee :smt001
Mä annan tipunrehua mutta murskaan sitä vielä pienemmäksi kun ei ne onnettomat saa syötyä niin isoa raetta
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Petskinin viiriäishaudonta

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

wilma-juulia: lue siitä mainitsemastasi ketjusta tinttulin kirjoittamat ohjeet eli samanmoinen ruokintamalli kuin milkkiksellä:
milkkis] kirjoitti:Mä annan tipunrehua mutta murskaan sitä vielä pienemmäksi kun ei ne onnettomat saa syötyä niin isoa raetta
Liottaminen eli veden lisääminen ruokaan "laihduttaa/köyhdyttää" ruokaa...pahimmassa tapauksessa voi käydä niin, ettei (viiriäis)tipun pikkuruiseen kupuun mahdu tuommoista vedellä laimennettua ruokaa tarpeeksi, vaan tipu kärsii puutoksista.

petskin: harmi, että haudonta meni pieleen. Heitteliköhän lämmöt liikaa? Mikä kone sulla on?
wilma-juulia

Re: Petskinin viiriäishaudonta

Viesti Kirjoittaja wilma-juulia »

Ensimmäinen viiru kuoriutui 29.10 illalla 17vrk haudottu seuraavat 7kpl seuraavana päivänä .Olen antanut sitä tipurehua murskattuna ja kuivana en kastele.Juoma on häkkilintujen juomapullossa jonka juomaaukkoa on aluksi pienennetty.Ainakin nyt kaikki ovat erittäin pirteitä ja nokkivat hyvin toivotaan että tämä alkuvaihe sujuis hyvin.30.10 Tuli vielä 3 jälkijättöistä yksi kuoli ja ne kaksi ovat pirteitä laitoin niille oman pienen tilan missä ne ensin voivat vähän kasvaa etteivät jää isompien jalkoihin.
milkkis]

Re: Petskinin viiriäishaudonta

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Meillä kuoriutui vkl 37 pirteää pikku viipottajaa :smt001
Vastaa Viestiin