Kukonlaulun kylmälaukkuhaudontaa

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Kukonlaulu

Re: Kukonlaulun kylmälaukkuhaudontaa

Viesti Kirjoittaja Kukonlaulu »

Jatkan yksinpuheluani. :smt003 siellä yhdessä eldoradossa tosiaan on lähtenyt jotain kehittymään. :smt023 muissa en vielä eilen ainakaan nähnyt mitään, toivottavasti pysyvät hengissä sielä nyt ja kehitystä on tapahtunut kun menen lauantaina takaisin kotiin ja jospa muissakin kaupanmunissa vaikka olis näkyvissä jotain. Oon kyllä tyytyväinen vaikka vaan se yksi tulisi, kunhan vaan selviäisi loppuun asti. :smt045
SimplySix

Re: Kukonlaulun kylmälaukkuhaudontaa

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Kiitokset, tämä ketju on kyllä ollut mielenkiintoinen lukea! :smt023
Oon miettinyt jos huvikseen kokeilis itekkin tuota hautomista home-made-koneella, kun olis niin himo päästä seuraamaan munaskujen kehitystä ja kuoriutumista ja kaikkea. :smt040 Mutta, mutta... :smt064
Kun ne tipuset on kuoriutuneet niin niiden annetaan kuivua siellä koneessa ja nostetaan sitten pois?
Mimmoiset olosuhteet ne tarvihtee sen jälkeen? Kuvien perusteella muoviboksissa ovat ja kuiviketta pohjalla. Tarvitsevatko lisälämpöä, jotain koppia..?
Minkä ikäisenä ne voi heittää kanalaan aikuisten sekaan?

Olen vielä ihan muumi näissä, mutta kysyvä tietää ja tekemällä oppii! :smt115
Kukonlaulu

Re: Kukonlaulun kylmälaukkuhaudontaa

Viesti Kirjoittaja Kukonlaulu »

Joo koneessa voi antaa kuivua, oon kyllä nostanut pois ennen kun ovat olleet täysin kuivia. En muista nyt juuri niitä lämpöjä mitä piti olla sitten kuoriutumisen jälkeen, mutta ne löytyy kyllä täältä foormilta. :) Jotain yli 30 astetta se oli ja pikkuhiljaa laskea sitten sitä lämpöä. Meillä oli lämpölamppu jota nostettiin ylöspäin aina välillä, oli toisessa päässä terraa, niin toiseen päähän jäi vähän viileämpi paikka, osaavat itse hakeutua sitten sinne lämpöisempään paikkaan. Vanhassa terraariossa/akvaariossa ovat aluksi, on aika pieni niin siirtyvät kaninhäkkiin kun alkaa käydä ahtaaksi. Mitään koppia ei ole ollut, pari matalaa ortta laitoin kun vähän kasvoivat ja alkoivat keikumaan ruokakippojen reunoilla, pyyhkeitä käytin aluksi pohjalla, myöhemmin purua. Siirrettiin kanalaan kun sulat olivat kasvaneet ja alkoivat sisällä haista aika lailla jo isompina ja olis pitänyt olla siivoamassa häkkiä koko ajan. :smt003 En muista montako viikkoa olivat silloin. Aluksi rajasin niille oman tilan kokonaan, jonkun aikaa kun olivat olleet tein niille kulkuaukon mistä pääsivät pois ja takaisin jos isommat kiusas. Sitten laitoin häkin josta otin oven kokonaan pois, isommat pääsivät kyllä sinne sitten, mutta saivat olla sielä kuitenkin rauhassa. Kun alkoivat olemaan enimmäkseen häkin ulkopuolella otin sen kokonaan pois ja sulassa sovussa ovat olleet. :)


Munissa oli elämää kun palasin kotiin. :smt041 Omissa munissa alkaa olemaan jo isot tipun alut ja kaupanmunassa on myös kovasti kasvanut. :smt023 Muut kaupan munat näyttävät edelleen tyhjiltä, sais varmaan ottaa jo pois. Mutta mahtavaa jos se yksi edes kuoriutuu,jännityksellä odotan minkälainen tipunen sieltä tulee jos kuoriutuu. :smt055
Kukonlaulu

Re: Kukonlaulun kylmälaukkuhaudontaa

Viesti Kirjoittaja Kukonlaulu »

Kysymys: Mä oletan että noilla kuoriutuminen viivästyy, koska varsinkin öisin on joskus lämmöt tipahtanut melko alas. Tänään olisi viimeinen kääntelypäivä, mutta pitäisiköhän niitä käännellä vielä esim huomenna tai jopa vielä sunnuntainakin vai annanko vaan olla? :smt017 Voi olla että on mennyt kyllä koko haudonta pilalle kun niin monta kertaa on lämpö tipahtanut... Hengissä sielä vielä kyllä ollaan, paitsi tuo ainokainen kaupanmuna taitaa olla eloton, ollut nyt pari päivää kun en oo nähnyt liikettä, en oo kyllä vielä ottanut pois.
Kukonlaulu

Re: Kukonlaulun kylmälaukkuhaudontaa

Viesti Kirjoittaja Kukonlaulu »

Käänsin eilen vielä munia, tänään et oo kääntänyt enää. Katotaan nyt kuoriutuuko sieltä mitään. Sen kaupan munan rikoin ja kuollut oli. Kolme omaa munaa sielä nyt vain on, pitää lähempänä kesää koittaa jos joku kanoista innostuu.
Kukonlaulu

Re: Kukonlaulun kylmälaukkuhaudontaa

Viesti Kirjoittaja Kukonlaulu »

Ekassa munassa reikä! :smt023 En huomannut ollenkaan, meinasin läpivalaista että näkyykö nokkia ilmatilassa kun eilen ei näkynyt vielä mitään illalla. Otin kaksi munaa käteen ja kiikutin pimeään vessaan kun mun sormi osui siihen reikään. :smt042 Tuli pieni paniikkikohtaus "Voi pas*a tässähän on reikä!" :smt037 Äkkiä munat takasin koneeseen ja kosteutta lisää. Valaisin kuitenkin sen toisen munan jossa ei kyllä ilmatilassa näkynyt vielä mitään. Pari on tässä viimepäivinä näyttäneet aika hiljaisiltakin. Toivotaan nyt että jos tuo yksi kuoriutuu saisi edes toisen vielä kaveriksi kun on vain 3 munaa ja houdontalämmöt ollut välillä päin metsiä. Nyt on 23 päivä menossa. Pitää kai kaivaa vintistä tipulaatikko ja viritellä lämmöt kohdilleen sinnekkin. Mä olin ihan varma ettei noi kuoriudu ollenkaan.
Kukonlaulu

Re: Kukonlaulun kylmälaukkuhaudontaa

Viesti Kirjoittaja Kukonlaulu »

Tajusin justiin että se reikä on enemmänkin sielä väärässä päässä, saas nähdä miten tuossa käy. Nokkaa en näe, jotain liikettä kyllä, mutta piippaustakaan ei kuulu. :smt017

Muoks. Vilahti sielä nokka, seuraillaan.
Kukonlaulu

Re: Kukonlaulun kylmälaukkuhaudontaa

Viesti Kirjoittaja Kukonlaulu »

Toisessakin munassa reikä. Ensimmäinen ei ole edestynyt vielä minnekkään, liikettä kuitenkin näkyy. Piippausta en oo mielestäni vieläkään kuullut, onkohan se normaalia. Edelliset on mun mielestä piippailleet niin kovasti aina. Tai sitten oon tullut kuuroksi.
Zulia

Re: Kukonlaulun kylmälaukkuhaudontaa

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Toivotaan parasta, ja pelätään huonointa :smt045
Kukonlaulu

Re: Kukonlaulun kylmälaukkuhaudontaa

Viesti Kirjoittaja Kukonlaulu »

Eivät jaksaneet kuoriutua. Pitää keväämmällä koittaa houkutella joku kanoista hautomaan..
Kukonlaulu

Re: Kukonlaulun kylmälaukkuhaudontaa

Viesti Kirjoittaja Kukonlaulu »

Mähän siis kuorin nuo tiput itse silloin ulos lopulta ja näytti ettei ne selviä. Lopulta kaikki sitten kuitenkin virkistyivätkin, mutta yksi käveli jotenkin vinossa ja piti lopettaa, kaksi oli oikein hyvässä kunnossa, kunnes n. viikon iässä ehkä toisella tuli joku ongelma peräsuolen kanssa ja se jotenkin pullistui ulospäin ja piti lopettaa sekin. Nyt on tuo yksi joka tulee 2vk tällä viikolla ja se voi oikein hyvin, mutta on tietysti yksinäinen. Ollaan sitä iltaisin päästetty lattialle ja kiipeilee meidän päällä yms. Mutta alkaa käydä tuo piipitys hermoille.. Jokohan tuon raaskisi siirtää omassa häkissä lämpölampun kanssa kanalaan kasvamaan muiden seuraan?? :smt017 Kasvaahan ne kanan alla haudotutkin sielä kanalassa niin miksi ei tuokin pärjäisi jos vaan on se lämpölamppu matalalla häkin päällä? Saisi lajitovereiden seuraa, vaikkakin aluksi häkin seinän läpi että vähän kasvaa.. Vaikka taitaa nuo isommat enemmänkin pelottaa sitä varmaan aluksi mutta olisi sielä häkissä turvassa muilta.
Kukonlaulu

Re: Kukonlaulun kylmälaukkuhaudontaa

Viesti Kirjoittaja Kukonlaulu »

Testasin miten hyvin lämpö nousee lämpölampun alla, mutta ei näyttänyt nousevan riittävästi. Noi mitä on kanalassa ei on niin tehokkaita kun tuo mikä sillä on sisällä enkä jaksa sitä virittää kanalaan. Siirsin sen tänään kyllä isompaan häkkiin että voi olla että se jännittää vähän ja siksi on tänään huutanut koko päivän. Jospa se tuonne tottuisi. Jos ei saa mennä kellariin huutamaan sitten.
Kukonlaulu

Re: Kukonlaulun kylmälaukkuhaudontaa

Viesti Kirjoittaja Kukonlaulu »

Kylmälaukku toiminnassa taas. :smt023 Tälläkertaa orpinmunia, halusin kokeilla jotain uutta rotua. Vielä n.viikko jäljellä ja kaikki 10/10 munaa lähteneet "itämään". :smt038 Tähän mennessä parhaiten ehkä pysynyt lämmöt ja kosteudet ja tällä kertaa oon myös vaihdellut munien paikkoja (mistä tulikin mieleen että hitto en oo kääntänyt vielä tänään! :smt042 ). Toivottavasti kaikki kuoriutuu. :smt045
Kukonlaulu

Re: Kukonlaulun kylmälaukkuhaudontaa

Viesti Kirjoittaja Kukonlaulu »

Tänään loppui munien kääntely, toivottavasti saadaan kohta orppeja! Kaikissa 10 munassa elämää vielä, lämmöt taas yrittää vaan nousta turhan ylös välillä. Paikkoja vaihtelen kyllä vielä niin kauan että alkavat kuoriutua.
Kukonlaulu

Re: Kukonlaulun kylmälaukkuhaudontaa

Viesti Kirjoittaja Kukonlaulu »

5 lopulta tuli ulos, yksi avustettuna, loput 5 oli kuollut, yksi vähän aiemmin ja loput viimehetkillä. En ollut kotona kuoriutumisen aikaan ja kosteudet oli laskeneet ainakin, koska tämä viimeinen minkä kuorin ulos oli jo ihan kuivunut kalvoihin kiinni. Yksi piti lopettaa kun jalat oli ihan vinossa ja sojotti eri suuntiin. :smt009 Ja tän kohtalosta en tiedä minkä kuorin ulos. On pienempi kuin muut ja vähän vaisu. Eilen oikeestaan nukkui vaan, mutta tänään on jo ollut kyllä pirteämpi. :smt001 Toivotaan että edes ne kolme virkeää kasvais loppuun asti. :smt060
Vastaa Viestiin