Ankan munien haudonta.

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Katnu

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja Katnu »

Tungen tähän keskusteluun mukaan vaikkei asiani varsinaisesti liity ankanmunien haudontaan. Törmäsin tuohon hanhenmunien kylvetykseen haaleassa vedessä. Oletteko aloittaneet kylvettämisen jo ekalla haudontaviikolla? Kauanko kellutatte niitä vedessä noin yleensä? Miten olette hoitaneet tuon munien tuulettamis asian? Tokihan ne tuuleentuu jo tossa kylvetysvaiheessa. Sori näin monesta hanhikysymyksestä :smt006
Vaan niin kovasti haluaisin niitä hanhipieniä, et täytyy kaikki tieto yrittää saada kerättyä, kiitos jo etukäteen vastauksista! :smt001
Laara

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja Laara »

Mä en pysy nahoissani täällä. :smt003
Eilen alkoi ankanmunien haudonta kanan alla!! :smt041 :smt041 :smt041 Mammana Brahma joka on jo piitkään kökkiny pesässä vaikka mitä yritin että ei hautois.
Siis ihan hirrrrmu jännää!!Ankkoja kun mulla ei ole ollut aikasemmin koskaan!Eli ihan uus laji mulle,mutta niin kauan oon niitä halunnu itelleni.
Nyt kokeillaan!Olihan jollain muullakin onnistunut kanan alla haudottaa pikku vaakkuja! :smt049

Mahtavaa!Ihanaa jännitettävää,kun vaan pysyn nahoissani tän 28päivää!! Ja tulis nyt etes jokunen ankka,enemmän kun kaksi! :smt003 10 munaa mahtu oikein hyvin brahman alle. :smt023 Oih miten oisin onnellinen kun kuoriutusvat mahd moni! :smt049
Seki mua jännittää jaksaako hautoa loppuun....konetta kun mulla ei ole turvana.Mut ehkä se on hankittava.Siinä on sit vaan omat riskinsä.. :smt003
Zulia

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Laara kirjoitti:Mä en pysy nahoissani täällä. :smt003
Eilen alkoi ankanmunien haudonta kanan alla!! :smt041 :smt041 :smt041 Mammana Brahma joka on jo piitkään kökkiny pesässä vaikka mitä yritin että ei hautois.
Siis ihan hirrrrmu jännää!!Ankkoja kun mulla ei ole ollut aikasemmin koskaan!Eli ihan uus laji mulle,mutta niin kauan oon niitä halunnu itelleni.
Nyt kokeillaan!Olihan jollain muullakin onnistunut kanan alla haudottaa pikku vaakkuja! :smt049

Mahtavaa!Ihanaa jännitettävää,kun vaan pysyn nahoissani tän 28päivää!! Ja tulis nyt etes jokunen ankka,enemmän kun kaksi! :smt003 10 munaa mahtu oikein hyvin brahman alle. :smt023 Oih miten oisin onnellinen kun kuoriutusvat mahd moni! :smt049
Seki mua jännittää jaksaako hautoa loppuun....konetta kun mulla ei ole turvana.Mut ehkä se on hankittava.Siinä on sit vaan omat riskinsä.. :smt003
Mua alko kiinnostamaan se että miten ajattelit toimia kuoriutumisen jälkeen..? Normaalistihan kana hautoo sen 21-23 päivää että tiput kuoriutuu, ja jokatapuksessa kauemminkin jotta saa haluamansa jotkut yksilöt. Suurin kysymys on että kun kana ei esimerkiksi ui? tai välttämättä syö samalla systeemillä nokkien erillaisuuden vuoksi, miten aijot toimia..? saattaa olla tyhmä kysymys mutta tupsahti mieleen :smt001
Laara

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja Laara »

Noh...kyllähän kanat on hoitanut vaikka mitä lintueläimiä.Mitä oon lukenut. :smt001
Uimisen järjestän aina valvotusti ja mulla on tipujen juomaautomaattina muutenkin semmonen viritys millä varmasti ankatki pääsevät silmiensä pesua harjottelemaan.Kun vaan laitan sen verran kivia altaaseen että saavat nokkansa siihen upotettua paremmin kun kanatiput.Ja kyllähän ne ihan rehua syövät niin kuin kanat tosin eri tavalla.Mutta kyllä emo ne opettaa siihen.Uskon niin. :smt001 Ja leipää mössönä ja kaikki muukin niin kuin kanalle tipulle.Kyyl mä niien kanssa pärjään kun käyttää maalaisjärkee. :smt001 Nii ja kanahan hautoo nii kauan kun kuoriutuminen tapahtuu..senkin jälkeen ovat pesässä pääosin kökkimässä lämmittämässä tipujaan. :smt002
Ujopossu

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja Ujopossu »

Mun on pakko kysyä: eikö ankat pidä piipitystä( taikka jotain ääntä, niinkuin kanat) ennen kuin kuoriutuvat? Meillä nimittäin huomenna on "laskettu aika" eikä munista kuulu mitään eikä kukaan tipuista vissiin yritä päästä sieltä pois... Melkein kaikissa jokin näppii kalvoa ja sydämmen lyönnit tuntuvat kuoren läpi. Onko ne kaikki kuolleet?!?! :smt088
Räpylä

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Mulla piipitystä alkoi kuulua vasta ihan h-hetkellä ja meni 3 päivää ennen kuin kaikki poikaset olivat kuoriutuneet.
Fifi65

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja Fifi65 »

Mulla on nyt vajaan viikon ollut ankanmunat koneessa saa nähdä, tuleeko muuta kuin kokkelia.... Ihan ensimmäistä kertaa kokeilen koko konehaudontaa, joten jännää on :)

Toivotaan, että onnistuu. Odotteletteko te koko haudonta-ajan, vai läpivalaisetteko välillä munia? Itse lin ajatellut tehdä sellaisen puolivälin tarkistuksen. Jos eivät lähde kehittymään ollenkaan, niin eikö sen sitten jo tiedä?
ninanni

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja ninanni »

mä valaisen 2kertaa viikossa. Joskus harvemmin joskus useammin. Yleensä lopussa useammin seuraan. Sitä varsinkin että koska nokka ilmatilassa ym niin saan siirtää toiseen koneeseen kuoriutumaan:) kunhan nopeasti (mutta varovasti) valaisee. Ettei munat jäähdy tai putoa kädestä jännityksessä :)
Kiyry87

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Mulla on tuo mini advance mutta ankan munat ei mahdu kääntymään automaatilla joten kääntelen käsin.
Voisiko joku vaan valaista kuinka usein munia tulisi käännellä? :smt017
Sen tiedän että vuoroin vasemmalle ja vuoroin oikealle.

lantsari: Oletko ollut tyytyväinen tuohon octacon 20 ecoon? Onko se ollut helppo käyttää?
Mie vähän haaveskelen toista konetta... :-"
Laara

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja Laara »

Mulla on tänään ollut ankan munilla H-hetki.Yksi ankka kuoriutunut.Yksi kuoli kuoren sisään. :smt022 Oli ihan valmis poikanen ruskuaispussit sisäänsä vetänyt.Mutta ei jaksanut ulos... :smt022
4 on vielä munassa...reijän kera. :smt001 Niin kova on huoli pikkusista että nää loput nyt vaan selviäisivät ulos asti ja reippaiksi vaakuiksi. :smt007
Mä niiiiin toivon!!! :smt007
voikohan niitä auttaa mitenkään jos eivät tunnu pääsevän ulos?
Saankohan ens yönä nukuttua ollenkaan kun huolehin niin noista pienistä?! Meen kohta kanalaan yöksi...
Kiyry87

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Älä auo konetta ennen kuin ovat pihalla. Kuivuvat todella herkästi kuoreensa.
Asia joka mulle teroitettiin tarkasti mieleen :smt005
ninanni

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja ninanni »

kiyry87 mä käännän kolmesti. Aamulla,iltapäivällä ja illalla ennen nukkumaan menoa :)
Laara

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja Laara »

Meillä ankanpojat kuoriutu eilen illalla pikku avustuksella.
Munat on hautuneet kanan alla. :smt002 Ois varmaa enempi pitäny kastella munia että ei kuoret ois ollu niin kuivia,mutta 4 ankanpoikaa virkeenä kanalassa emon alla ja yks nyt sisällä hoidossa ku se oli ihan kakkanen ja jouduin pesemään ja oli vähän voipunut,mutta katsotaan saahaanko tää viideskin viel eloo..vai luovuttaako.Mönkii kauratyynyn lämössä täs sisällä...katellaan töllöö yhessä. :smt003 Pikkasen oon pikku nokkaan tipan kaks saanu vettä menemään.Katsotaan selviääkö yön yli.
Pidetään peukkuja että simpura selviäis eloo meidän lemmikki ankaks. :smt023

Ihan mahottoman vallottavia ja reippaita poikasia! :smt049 Siis jotenkin vielä enempi kun kanatiput...

Isäntä naurokin et sä taijat vaimo olla oikee ankkaemo... :smt048
ninanni

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja ninanni »

samaa mieltä! Yhdyn edelliseen. Jotenkin musta tuntuu kans et ovat muka nopeammin oppivia ja todella reippaita tapauksi, ankat siis :)
Kiyry87

Re: Ankan munien haudonta.

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Mulla on kaksi ostopoikasta noin 3 viikkoisia ja nuo munat koneessa.
Tuntuu että ankan pojat on vain tavattoman hysteerisen peloissaan kun laittelen vettä kippoihin ja ruokaa :smt017
Olisiko ketjua ankkojen kesyttämisestä? En mitään sylivauvoja halua mutta olisi kiva jos kädestä uskaltaisivat
syödä eivätkä saisi hysteeristä PAKOON kohtausta kun mut näkevät, en mie halua olla pelottava :smt022

ninanni: eli mie alan käännellä 3 päivässä.
Laara: Onneksi olkoon vaakko vauvasista :smt060
Vastaa Viestiin