Aapuva!Eka kone haudonta...

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Laara

Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

ja mä ihan ressinä... :smt009
Torstai iltana laitoin munat koneeseen.Tuossa koneessa on Farenheit (mite nyt kirjotetaankaan) mittari jossa on vain lukema 100 ja sen ala puolella kolme viivaa.Ja mä tyhmä en tajuu noist faarenteistä mitään...ekan päivän lämpö oli yhen viivan alle sen 100F jotenki tuntu hurjan lämpöseltä...Enkä tyhmä tajunnut laittaa ihan celssius mittaria koneen sisälle,että saisin suomenkielisen lämpötilan tietooni.Noh...mä menin pienentämään sen eilen...hmm...vai...oliko jopa toissa päivänä.Prhana ku pitäs vaa kirjottaa tämmösistä päiväkirjaa et muistas.Tänään sit lykkäsin koneeseen suomenkielisen mittarin ja se näytti vaan 35C. :smt010

AApuva!!Joko mä menin ja pilasin tuon haudonnan??!! :smt010 Nyt mittari on sisässä ja äskön viel viilasin tuot lämpöö ku näytti just ja just 37C...
Läpivalasin tänään ekan kerran...

Tyhmänä ikinä oo hautonu ite...mut...mikä kertoo jos muna on lähtenyt kehittymään mutta on mennyt kesken...ainakin näi varhasessa vaiheessa?

Kolme vuorokautta siis täynnä...
Tiituli

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Tiituli »

Vähän ot, mut täällä kans eka haudonta ja torstai-iltana menny munat koneeseen! :smt003
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Teillä syntyy sit samaan aikaan. :smt003

Tänään läpivalaisin munia.4 tipua ainakin lähtenyt kehittymään. :smt060 Sydän näkyi sykkivän!!! Voi jee miten oli kiva nähä sykkiminen! :smt049
Ne neljä oli vielä semmosia mitä toivonkin lähtevän. :smt054 Nyt vaan tsemii ainakin noille että kasvavat terhakoiksi tipuiksi ja sitten isoiksi kanoiksi. :smt023

Muut munat on niin epävarmoja ja on isompien kanojen munia,et en voi varmaks sanoa mitä niissä tapahtuu...tapahtuuko mitään.Mutta toivon että niissäkin olisi elämää. :smt023

Mulla on kaks silkkikanan tipua tuolla jo kasvamassa itelle.On ne niiiin. :smt060 Iihania.

Mahtavaa.Mä en menny ihan kuraamaan tuot haudontaa.Nyt lämmöt hyvät.Ei muuta ku peukku pystyyn että loppu menee hyvin ja saatas iihania tipuja monesta munasta.

Mulla haudonnassa 19 kanan munaa joista ne 4 joissa näkyy elämää ja niien lisäks on 8 viiriäisen munaa. :smt050 saas nähä mikä on loppu saldo.

Yhessä sit odotellaan ja jännitetään mitä saahaan aikaan. :smt045
majuri

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja majuri »

Meillä viirujen munilla jo 16pv koneessa :smt003 Jännittää niin pirusti :smt041 Yksi muna hiljalleen heijas aamupäivällä...kohta oon sokea,kun koko päivän tuijottanu koneeseen :smt005
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Joko siellä on kuoriuduttu majuri? :smt001

Meillä on vielä odotusta jälellä,mut jännittää jo nyt.Mulla kävi vielä kämmi ku laitoin viirut ja kanat hautumaan samaan aikaan kun en tajunnut et viirut suoriutuu aikasemmin.Nyt mietin sit miten teen ku tuo kone on automaatti käännöllä...et...miten viirut...ja se et ne ei tipu ves kaukaloon,ei mene rikkomaan muita munia...? :smt017 Kärsiikö kanan munat jos otan ton kääntelyn pois päältä sitten kun viirujen kuoriutuminen alkaa?Siihen asti et tiput voin ottaa pois koneesta. :smt017
Eihän mun kannata aukoa tota konetta kun viirut on kuoriutunu..paleltuvat pikkuset jos ajatellaan et manuaalisesti kääntäsin kananmunia sen aikaa. :smt017

Noi viirun munat o kyl vinkeitä ku ei niistä oikee vielä ainakaa näe onko ne lähteny...
majuri

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja majuri »

Moikka! Ajattelisin,että ei ne paris minuutis palellu :smt017 Käännä vaan manuaalisesti. Mullakin samaan aikaan koneessa kanan ja viirun munat...mutta mulla manuaalinen kääntösysteemi alusta asti :smt005 Ei oo viel kukaan kuoriutunu ja tietenkin se pelko siellä takaraivossa,jos ei mitään kuoriudukaan :smt009 Hermo menee,kun kyttää ja odottaa koneen ääres :smt012 Ilmottelen heti,kun ja jos jotain tapahtuu :smt023
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Hmm...Mä mietin kyl tuota manuaali kääntöä.Ja niin se on varmast tehtävä et saan ves astian piiloon tipuilta. :smt045 Piisaa varmaan se kaks kertaa pvässä kääntää? Mitenkäs...onnistuuko noi rikkomaan kananmunat,en kyl usko mut tyhmänä kysyn? :smt002

Voi höh,ku teillä ei mitään oo tapahtunu. :smt009 Jospa ne sieltä kummiski kuoriutus.Ilimottele..mielenkiinnolla odottelen. :smt003

Mulla ei alunperin ollut viirunmunia...mut ku hain itelleni silkkitipuja sain ihanan kaupanpäällisen.Jos kaupankävijä tunnistaa.Iso kiitos!Jos nuo viirut ei onnistu...ja mulla tuo kone saa olla lainassa...voisin huolia uusia viirunsiitosmunia. :smt003 Samana iltana laitoin konen hyrräämään.Ja tulosta ootellessa.Vielä ois viiruihin ainakin 11 pvää ja tipuihin sit muutama päivä lisää... :smt004 Voih,ku jotain tulis.Tulis noi 4 varmaa kanan munaa...ne on millen munia...jos niistä saisin itelleni...voisin hankkia jostain puhtaan mille kukon(ku nuo o kahen rodun risteytyksiä) ni olis lähes millejä sit ja vois niistä tehä tipuja sit kans.Lapset o ihastunu milleihin ja mustakin ne on oikein nättejä pikku kanoja. :smt055

Voih ja oih!Odottavan aika on piitkä. :smt048
majuri

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja majuri »

Minä olen kääntänyt kaksi kertaa päivässä :smt001 Ainakin kananmunissa on eloa...viiruista ei tiedä,kun munat niin vaikeita läpivalaista :smt012 Olen kyllä nähnyt eilisestä asti liikettä (heijaavat) edestakaisin aina välillä :smt003 Tänään siis jo 17pv,joten mikäli sieltä jotain on tulossa,niin pitäisi alkaa kohta tapahtumaan :smt023 Harmi,kun joudun menemään aamuvuoroon huomenna...tietenkin kuoriutuvat sil aikaa enkä pääse näkemään tätä ihmettä,kun eka konehaudontakin :smt019
majuri

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja majuri »

Läpivalaisin kananmunat...kaikki kuolleita :smt009 Eikös se sitä tarkoita,jos ei liikettä yhtään näy :smt037 3 päivää sitten kaikki vielä elossa. Ovat ilmeisesti päässeet lähipäivinä jäähtymään :smt009 Koneen keskellä lämmöt ok,mutta reunoilla ilmeisesti vain 35 :smt012 Saas nähdä kuoliko viirutkin. Ei ollut helppo ainakaan tämä eka haudonta :smt019 Nyt rupesin yötä vasten väsäämään omaa haudontalaatikkoa kylmälaukusta,katotaan kuinka käy :smt047
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Voi höh!!! Jos ne on nyt menny ja lopettanu elämän... :smt010
Elä kummiskaa viel luovuta!Jos ne huomenna yllättääki.Niil o vaa nii ahasta jo siel munassa...ei mahu liikkumaan... :smt012 tai jtn...Tai ne kerää voimia viime rutistukseen. :smt017

Viirut on todellaki hankalampia läpivalasta.Itekki niit tuos tsuumasin ekaa kertaa tänä aamuna.Mut olin näkevinäni jtn suonistoa niissä... :smt002 Liekko toive ajattelua vai mitä...mut herätti toiveita... :smt003
Ne neljä pienintä kananmunaa oli kehittyny eteepäi ainaki siit mitä viimeks valasin...Jospa ne sieltä... :smt023 Isoissa en viel havainnu mitää...liekkö niis mitää tapahtuukaa...Tuuditin ihteeni viel kummiski et isot kehittyy hitaammin... :smt047 Saa iiihan rauhassa olla vielä koneessa.

Mä mietin kans jos rakentas itelle koneen,mut sit mietin..kerran jos ostas ja pitäs hyvää huolta ni...ois sit loppuelämäks kone ja ku kerralla tajuais ostaa vähä isomman ni ei tulis se vastaan mitä oon monesti lukenu et pienet koneet ei piisaa jossai vaiheessa... :smt003 Kahtotaan nyt...mitä tulevaisuus tuo... :smt050
Ja mite raha pussi antaa myöte... :smt003
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Majuri...
Tapahtuko siellä mitään??
Mites sun hautomakonerakennelma?? :smt002 Joko munat hautuu?? :smt005

Mä en oo kahtonu miten munissa kehitytään...katotaan jos illalla ku tulee viikko täytee.Huomenna alkaa kanalan villotus. :smt001 :smt041
Tänään vedän uretaania johki koloihin jotta veto hävijäis.Ja kuivuis huomiseks. :smt041 Jee jee! Siit se lähtee.Mul on tuolla jemmassa semmosta kierrätys villaa mikä o ollu talon vintillä...ne käytän ja sit ostan ulko seiniin uutta,eristää paremmin vähän kummiski.Meil tulee eristeeks siis paksu hirsi villa ja se semmonen paperi ja sisäseinälevy. Jospa siitä tulee sopivan lämpönen.Kattoon tulee styroksi(plus heinä mitä vintillä on) ja levy tai laudotus. Ja ja...Jippii...mä pääsen vauhtiin kun vieraatkin poistu tän päivän aikana...Kiva kun on ollut lapsille serkkua käymässä pari päivää,mut kiva ku lähtevät ni mä vedän työ kamppeet niskaan ja mua ei nävy...mä oon tulevassa kanalassa. :smt038 :smt020 Peltorit päässä viel pia jos hyvin käy! :smt020 :smt023 Jee jee.Sit tapahtuu,ku meikä alkaa tekemään! :smt045
maunu_muori

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Hei Majuri.. lämpötilan käynti alhaalla ei tapa poikasii muniin.. kehittyminen vaan viivästyy.. 35 on ihan hyvä vielä.. mut jos menee kerrankin Yli 40-41 niin se on sitten siinä :smt022 .. valkuainen saostuu tossa lämmössä ja poikaset kuolee siihen.. tohon ylitykseen riittää tosi LYHYT aika.. perkuleen jäärä :smt021.. vieläkin vihanen vuosien takaa, vaikka nyt on 10 hanhen poikasta pihassa... :smt049
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Nuo mun hautomat munat näytti lähteneen kehittymään,vaikka se lämpö oli alhaalla alkuun.
Kehitystä selvästi oli näkyvissä,musta piste ja muu tavara ympärillä erottui viimeks ku valasin. :smt050 Täytyy illasta valasta kaikki parin päivän tauon jälkeen. :smt007

Sen mä olin ymmärtäny et liian korkeeks jos menee yhtään hetkekskään ni sit on peli menetetty,siks otinkin nii varovasti ennen ku tajusin laittaa celssiusmittarin koneen sisään. :smt003 Ja nostaa lämmöt oikeeseen.Nyt lämmöt on pysyny tasasesti samassa.Hyvä kone!Mieli tekee ostaa kyllä itellekkin samanmoinen.Mut ehkä täs...joskus... :smt003 Jos maltan olla kauaakaa ostamatta ku tuo kone häviää. :-" Keväällä jos sit hautos...hmm... :smt001
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Munat valastu. :smt003
Tulos tälläkin kertaa 19 kananmunasta 4 varmaa vipeltäjää...oli jo kova meno noissa munissa. :smt050 Nämä on pieniä munia pieneltä kanalta. :smt050
Isommat munat ei näytä mitenkään muuttuneilta...keltuainen vaan uiskentelee. :smt009 Ei niistä taida tulla mitään. :smt009 Jos tuo pieni kukko ei ónnistu polkemaan niitä vai johtuuko se siitä että nää kanat onn vasta reilun puoli vuotiait ja ne ei vielä lisäänny?? :smt017 Emt!

Hmm...Mä vähän haaveilen jos sais millejen siitosmunia jostain tuon satsin jälkeen. :-" :smt045 :smt050 Sekasi!Mut onneks en oo ainoo! :smt040

Niin ja noi viiriäisen munat...kolme oli jotenki tummempia enkä niistä saanu selvää,mut 5 vipels hienosti. :smt050 Munia 8 yht.

Uuden kanalan reijät uretaanilla tukittuna...huomenna villa hommiin! :smt041 Tuleekoha siit mitää... :smt047

Nyt unettaa... :smt015 Jos sitä menis ajoissa nukkumaan...ni sais huomiseks hyvät virrat villotushommiin...
majuri

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja majuri »

No,niin. Kaikki kanatiput siis kuolleita.Avasin munat ja olivat kehittyneet tosiaan aika loppumetreille...mitä siis lienee mennyt pieleen jää arvoitukseksi :smt012 Eilen olin jo luovuttamassa viirujenkin kanssa ja ajattelin,että yhden päivän vielä kuiteskin odottelen,kun olin illalla näkevinäni yhdessä munassa särön :smt002 Aamulla,kun heräsin,niin yksi tipu oli munasta kuoriutunut :smt041 :smt041 Voitte kuvitella sitä riemua :smt038 :smt055 otti päähän,kun jouduin lähtemään illaksi töihin ja jäin siis paitsi kuoriutumisvaiheesta.komensin isännän katsomaan vähän väliä kuinka kuoriutuminen sujuu ja montako lopulta tulee \:D/ Kun tulin nyt illalla kotiin,niin viisi oli viiruvauvoja odottamassa :smt060 Vielä yksi muna ainakin piipittää ja heiluu...saas nähdä kuinka selviytyy kuorestaa. Olen siis koko illan touhunnut kuin kanaemo poikasten kanssa..keitellyt vauvoille kanamunaa ym :smt003 Ja hauska tilanne oli äsken,kun tulin ulkoa sisälle,niin isäntä oli käsi viirujen terrassa ja opetti tipuja syömään :smt045 :smt044
Vastaa Viestiin