Hellanlettas hautoo ja hautoo

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
ninanni

Re: Hellanlettas hautoo ja hautoo

Viesti Kirjoittaja ninanni »

enpä juuri kummemmin ole löytänyt tietoa. Siis tarkkoja ohjeita! :( mut rippuja sieltä täältä. Ja ajattelin et viikon pidän konees (käännän siis kyllä) ja sitten suihkuttelen kerran pari päivässä. Ja lopetan just ennen kuoriutumista pari päivää :) enpä tiedä mitä tästä tulee. Mullahan siis ei ole kosteusmittaria(olisin ihan seko kun sitäkin seuraisi) eli ihan normi hommalla mut se suihkuttelu niin ja kunnon kosteuden nosto kun munas reikä.
Oli nyt nopeesti ja karkeasti selitetty. Mut suunnillee näillä mennään ja kokeillaan kuinka ämmän käy. Jos sulla parempaa tietoa niin kerro kerro :) ;)
Hellan lettas

Re: Hellanlettas hautoo ja hautoo

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

jostain muistan lukeneeni,että ne tarvis sitä tuuletustä päivittäin sen 20 minuuttia? matkisko se emon syömäreissua,tai miksi ne viilennnetään päivittäin? tämä on siis joku mun hämärä muistikuva.. ÄLÄ VIILENTELE,kun en oo varma,mut eti ihmeessä tietoa lisää,että saat hyvän kuoriutumisprosentin! Ne pikkuvaakut on kyllä niin tavattoman suloisia räpylöineen... :smt007 :smt007
Hellan lettas

Re: Hellanlettas hautoo ja hautoo

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

ai niin! mene kosteuksien kanssa nyt koneen ohjeen mukaan ,kun on sisällä lämmitys. :smt023
ninanni

Re: Hellanlettas hautoo ja hautoo

Viesti Kirjoittaja ninanni »

juu kysyin suoraa munien myyjältä niin selkis paremmin :) en viilennä :) niin ja tietysti meen koneen ohjeen mukaan kun nyt ei niin kosteaa ole :) haudoin viime vuonna tasan samoihin aikoihin niin kuoriutumis% hyvä koneen ohjeela :) ja lopussa vaan tosiaa kosteus super korkeaksi :)
katotaa miten ämmän käy ja sit jossitellaan kun kaikki meniki iha päin mäntyä ;) (eiKai yritän parhaani:))
ninanni

Re: Hellanlettas hautoo ja hautoo

Viesti Kirjoittaja ninanni »

täällä ankan munat valaistu ja elämää kaikissa 7/7! Oon niin tyytyväinen :) sit seuraavasti jännitetään kuinka moni jatkaa kehitystä loppuun saakka ja sit kuoriutumis jännitys! Kaipaan niin sitä lämmitystä jo :smt050
Hellan lettas

Re: Hellanlettas hautoo ja hautoo

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

:smt038 :smt038 hyvä ninanni!!!! :smt023 pottusormi pystyyn nyt....
ninanni

Re: Hellanlettas hautoo ja hautoo

Viesti Kirjoittaja ninanni »

tämän päivän valaisun perusteella 6/7 munista jatkaa kehitystä :) kovin vilkkaita tapauksia tuntuvat olemaan :) eipä ainakaan tarvitse arpoa että liikkuuko vai eikö ;)
taidan tässä kevään aikana investoida edulliseen mutta isoon koneeseen :-" on kaksikin vaihtoehtoa. Toisessa muistaakseni 40kananmunaa mahtuis ja toisessa jopa huimat 60kananmunaa. Katsotaan miten alkaa poltella isompi kone tässä kevään mittaa. Tuntuu vaan nyt siltä että olis kiva kun olisi isompi kone niin ei tarttis sit kun yks satsi hautoa isommalla koneella :)
Hellan lettas

Re: Hellanlettas hautoo ja hautoo

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

jooo mä katoin jossain minne olit sitä linkkiä laittanu,eikä ollu paha hintakaan..mulla on noita paduja ja silkkejä,niin kokeilen jos ne alkais isona hautomaan,niin en ehkä osta isompaa,,sais ne hoitaakin ne tiput,niin jäis kokonaan se sisällä,tipujen pitäminen pois.
ninanni

Re: Hellanlettas hautoo ja hautoo

Viesti Kirjoittaja ninanni »

täällä 5päivää aikaa vielä kuoriutumiseen ja munat heilui jo eilen kauheaa tahtia!! Siis apua. Nyt jo!? Muutama kaveri yritti jo kovasti ilmatilaankin. Nyt kyllä ihmetyttää tää näin aikainen kehitys ym.
ninanni

Re: Hellanlettas hautoo ja hautoo

Viesti Kirjoittaja ninanni »

munia kääntäessä huomasin ensimmäisessä munassa särön!? NYT JO! :smt017
Hellan lettas

Re: Hellanlettas hautoo ja hautoo

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

:shock: mitä?? Monesko päivä menossa nyt? Säröstä vois mennä parikin vrk ainaki hittaimmilla?? Millasella lämmöllä oot menny?? Siis ihan ,jos itekki joskus joutus hautoon ankkoja?? :smt003
ninanni

Re: Hellanlettas hautoo ja hautoo

Viesti Kirjoittaja ninanni »

Samat lämmöt kuin kananmunis. Nyt konees 37,6 astetta. Yks päivä oli kyllä haudonnan alussa laskenu lämmöt 36asteeseen. Mut eipä onneks vaikuttanut pahasti. Ilmeisesti ei kauaa ehtinyt olemaan päivän aikana! Ja tiistaina olis kuoriutumis päivä. Tänään myös illalla ilmestyi toiseen särö. Katsotaan rauhassa. Oon vaan ihan hukassa et pitäiskö mun jo laittaa täydet kosteudet vai ei ettei myöhäise sitten huku. Ja toinen KOSKA MÄ LOPETAN KÄÄNNÖT!? Nyt viel käänsin. Luulin että kaks päivää ennen vasta kuuluis lopettaa. No kantta en enään avaa paitsi sit kun muutamaan tulee vielä lisää säröjä. Nyt tuntuu vaan et oon niin hukas että pelkään kaikkien hukkuvan. Hämmentävää kun aluksi luulin olevani niin jäljillä :smt017
ninanni

Re: Hellanlettas hautoo ja hautoo

Viesti Kirjoittaja ninanni »

meillä on ensimmäinen vaakku ulkona! :smt050
herättiin ja katsoin pikaisesti tietysti koneeseen että innokkaasti nokat heiluu ja jatkoin kahvin keittämistä. Ukko oli just lähdössä töihin ja huusi mun ollessa vessassa "hei tää yks ponnistaa ja on pian ulkona, se oliki jo saanut kuoren rikki" mä siis silmät sikkuras olin katsonut huolimattomasti. Ja ajattelin tietysti et kyllä se kestää kun on lauantaista asti ollut reikiä munis,vai jopa perjantai illasta. Mut niin se vain nyt koneessa kuivuu. Ja kääk munkin pitäis tunnin sisällä lähteä töihin. Ei kyllä jostain syystä nyt huvittaisi :smt017
Hellan lettas

Re: Hellanlettas hautoo ja hautoo

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

paljon onnea!!! :smt050 harmi kun et saa laitettua kuvaa,on ne niin suloisia tapauksia!!!!minkä värisiä?? :smt038
ninanni

Re: Hellanlettas hautoo ja hautoo

Viesti Kirjoittaja ninanni »

yks keltainen,yks musta ja kaksi keltamustaa :) 4siis kuoriutunut töissä ollessa. Mikä ihana yllätys tulla kotiin ;) 2vielä munis mutta nokka heiluu ees taas. Näihinkin jo erittäin tyytyväinen :)
Vastaa Viestiin