Ensipoikanen

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
brahma

Ensipoikanen

Viesti Kirjoittaja brahma »

Voi jestas, täälä oli viirutipu huutamassa hautomakoneessa kun tulin kotio :smt038 Olin just päivällä aatellu että avaan noi munat kun mitään ei ala kuulua (18vrk oottelin) mut aattelin että joku on kirjottanut että pitempäänkin on joskus menny joten lähdin sukuloimaan ja jätin munien avaamisen aamuun. Lähteissä kippasin koneen pohjalle vettä ajatuksella että -tuskin mitään tapahtuu enää, mutta jos ne munat onkin liian kuivia (40-45)...ei täs mitään häviäkään. Ja tämmönen ylläri sit :smt001
Mut mitäs sitten jos toi tipu tosiaan onkin ainoo selviytyjä? kurjana tuola huutelee kavereita :crybaby: ...tekis niin mieli ottaa se sieltä jo sylkkyyn itkemästä. Voiko näiden välillä olla miten paljon aikaa kun kuoriutuvat? Ja onko toi 18vrk miten 'normaalia'? :scratch:

Eka haudonta ja huolestuttaa kaikki, neuroosin vallassa on arvoja seurattu sata kertaa päivässä, hiivatin vattenfalli kiusannut vähän väliä katkomalla sähköjä jne.
tanja

Re: Ensipoikanen

Viesti Kirjoittaja tanja »

Viirujen kanssa mulla ainakin tarvii olla kosteus korkeella ja useesti ennen haudontaa olen vähentäny kalkin antamista munijoille, kun muuten tuntuu, ettei ne raukat pääse ulos kuoresta. Meilläkin tuli ekasta haudonnasta vaan yks ja eli sitten nuoruutensa sisällä häkkilintuna. Nyt on kyllä parvessa ja edelleenkin selkeesti kesympi kuin muut viiriäiset. Seuraavasta haudonnasta tuli jo huomattavasti enempi poikasia, kun pidin kosteuden paljon korkeammalla. Pidetään peukkuja et tulis vielä kaveri. Pari vuorokautta voi vielä koittaa ootella, mutta epäilen vähän että jäi siihen yhteen. Pidä kosteus korkeana.
brahma

Re: Ensipoikanen

Viesti Kirjoittaja brahma »

JIPPII, klo 5 syntyi toinen viiru :smt050 ei tartte enää rääpäleen olla yksin.
Tosiaan tonne 70 nostin kosteuden kun kyläreissuun lähdin ja suurin piirtein siinä nyt ollut. Tarkoititko että haudontakosteus pitäs olla korkeempi kun toi 45 mitä mul on ollu? Kun en tiedä mistä ne oikeat 'speksit' löytys niin noilla oon sit menny, oliko ihan pielessä? Osa munista on aika iällä olevien munia ja osa matkannu maan toisesta päästä postin kuljettamana joten on varmaan tullu tärinöitä matkalla. Jostain luin että munat on arkoja kaikille tärähdyksille tuossa vaiheessa ja postissa on varmana nakeltu pakettia pinkasta toiseen kun ei ollu erikseen tilattu särkyvän kuljetusta :smt017

EDIT: ja klo 13 tuli vielä kolmas :smt001
Tiia12

Re: Ensipoikanen

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

onnea tipusista :smt038
brahma

Re: Ensipoikanen

Viesti Kirjoittaja brahma »

Kiitos :) Nyt jo 6, tosin nää vikat 3 ei niin reippaita kun noi ekat 3...kova tsemppaus silti päällä että kaikki jäis eloon [-o< Loput munat ihan hiljasia, joten huomena sitten avauspuuhiin :smt019 inhottaa nyt jo ajatuskin. Muutama kanamunakin oli joukossa, joten vähän vielä jännitystä niiden suhteen tulossa. Kohtalaisen ressaavaa puuhaa tää hautominen etten sanois :smt003
tanja

Re: Ensipoikanen

Viesti Kirjoittaja tanja »

En siis ole mikään expertti tossa konehaudonnassa. Ite vaan kokeilin ja selkeesti korkeempaa kosteutta vaati meidän hautomakone viirujen munien kohdalla. Ei niihin vissiin ole mitään tarkkoja ohjeita just sen takia että kaikki koneet on vähän erillaisia. Kokeilemalla sen parhaiten oppii miten omakone pelaa. Helpointa olis jos löytys se 1/1000 viiriäisestä joka hautois ite poikasensa :smt002
brahma

Re: Ensipoikanen

Viesti Kirjoittaja brahma »

Otan ilolla vastaan kyllä kaikki vinkit kun en ole mikään haudontaekspertti ja eka haudontakin vielä. Kyllä noi kalvot oli niin sitkeitä että se kosteus ihan oikeesti saa olla korkeempi kun ton 45 jonka ohjeen mä sain alunperin, mutta silti mulla nyt sentään 6 yötä päivää piippaavaa untuvikkoa mekastaa tuola keinoemossaan :) Kokeilin vielä lisäkastelulla itsekin niitä kalvoja ja siltikin sitkeetä oli kun purkka :smt010
On kyllä tullu kahlattua kaiken näkösiä ketjuja ja oppaita ja vielä yks on lukematta, meinaan toi Pystysen haudontaopas josko siitä sais jotain vinkkiä, kirjastosta vaan sain aika kauan sitä jonottaa. Varsinaisen viiriäisoppaan ovat kuulemma onnistuneet hukkamaan, sen ainoan Pirkanmaalla, joten sitä en saa :smt009 mut mullapa onkin se eka kappale jostain 70-luvulta :smt003 eipä siinä montaa sivua ole mutta kiva lisä kanakirjojen kokoelmaan.
Zulia

Re: Ensipoikanen

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Onnea tipuista :smt041
brahma

Re: Ensipoikanen

Viesti Kirjoittaja brahma »

Kiitos :) Lopulta 8 tipua ja minä kun olin jo nakkaamassa munat mäkeen :-" kun aattelin että pieleen meni. Itse asiassa kun laskee niin kuoriutuminen venähti monelle päivälle: su illalla klo 20 siis eka ja viimeset kaks tupsahti ti klo 15, eli ihan hyvä että annoin koneen vaan laulaa enkä ruvennu sitä tyhjentään siinä vaiheessa kun aattelin että lisää ei varmaan tule enää. Siitä että toi kuoriutuminen venyi voi käsittääkeseni päätellä että haudonta tosiaan ei ollut kovin onnistunut olosuhteiltaan?
EDIT: 2 poikasta tupsahti vielä kauppareissun aikana eli ke klo 20. Kymppi koossa ja aikaa ekasta kuoriutumisesta jo 3 vrk...onneks taaskaan en tyhjänny konetta, olis pari hengetöntä, näköjään on hyvä olla se hidas hämäläinen :smt002
Zulia

Re: Ensipoikanen

Viesti Kirjoittaja Zulia »

brahma kirjoitti:Kiitos :) Lopulta 8 tipua ja minä kun olin jo nakkaamassa munat mäkeen :-" kun aattelin että pieleen meni. Itse asiassa kun laskee niin kuoriutuminen venähti monelle päivälle: su illalla klo 20 siis eka ja viimeset kaks tupsahti ti klo 15, eli ihan hyvä että annoin koneen vaan laulaa enkä ruvennu sitä tyhjentään siinä vaiheessa kun aattelin että lisää ei varmaan tule enää. Siitä että toi kuoriutuminen venyi voi käsittääkeseni päätellä että haudonta tosiaan ei ollut kovin onnistunut olosuhteiltaan?
EDIT: 2 poikasta tupsahti vielä kauppareissun aikana eli ke klo 20. Kymppi koossa ja aikaa ekasta kuoriutumisesta jo 3 vrk...onneks taaskaan en tyhjänny konetta, olis pari hengetöntä, näköjään on hyvä olla se hidas hämäläinen :smt002
Vooih :smt055 Meilläkin on ollut joskus viiruja, kerran karkasivat siskon kaverin tien varteen.. Ja eikun hakemaan :smt036
Ja joskus karkas hevonen ja vuohi kahestaan kylille C;
Vastaa Viestiin