haudonta ongelmia!

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
tepsu

haudonta ongelmia!

Viesti Kirjoittaja tepsu »

kuinka monesti kanamunat kanattaa kääntää päivässä kun ostin tummosen Covatutto 16:sen ? siihen mahtuu 16 kanan munaa. riittääkö 2 kertaa vai oisko 3 sopiva . ja miten sais kosteuden pysymään sopivassa % tissa ois tarkotus aloittaa haudonta viikon päästä :smt006 autakaa
Viimeksi muokannut tepsu, 09 Heinä 2012, 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tavast

Re: kääntö ongelma

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Minä käänsin ekan viikon kaksi kertaa päivässä ja sitten kolme kertaa (paitsi viimeiset 2,5 päivää ei kääntöä). Mulla oli pieni digitaalinen kosteus / lämpömittari koneessa ja munien päällä vielä tavallinen kuumemittari, joka näytti 39-39,5 astetta celsiusta. Sen takia noin korkea, koska koneessa ei ole tuuletinta, jolloin keskilämpö on sopiva. Tuossa koneessa kannattaa myös kosteus pitää hiukan tavallista korkeampana. Arvelen että toinen haudonta meni pieleen kun kosteus oli 43-55, eka kerta onnistui kosteus jotain 60 paikkeilla, lopussa tietenkin korkeampi. On kyllä konstikas vehje, mun koneessa lämmöt nousi välillä loppupuolella liian korkeelle, sitä sai aika lailla vahtia ja säätää ja siksi myinkin sen pois.

Niin ja kun käänsin munia otin ne pois koneesta ja järjestelin eri paikkoihin ainakin kerran päivässä, samalla saa läpivalaistuakin jos haluaa.
tepsu

Re: kääntö ongelma

Viesti Kirjoittaja tepsu »

joo kiitoos vastauksesta. :smt001 minä ajattelin että laitan siihen tietokoneen tuulettimen ja laitan sen toimimaan muuntajalla jotta lämpötila olisi tasaisempi ,ja eikö niitä lämpötila ognelmia cavatutoissa ole ollu :smt002 ainakin mitä netti palstoilta oon lukenu.mille tasolle mun kannattais laittaa se lämpötila jos laitan siihen sen tuulettimen? ajattelin myös laittaa siihen digitaalisen lämpö/kosteus mittarin koneen oman tueksi. :smt001 ja sitte iha normaalin elohopea mittarin. ps kuinka monta normaali kokoista kanan munaa kannattaa laittaa hautomakoneeseen?
Tavast

Re: kääntö ongelma

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Tuossa mun tuulettimella varustetussa koneessa on lämpötilasuositus kananmunille 37,5, covatuttoon laittaisin ehkä vähän enempi. Haku toiminnolla löydät varmaan jotain kokemuksia tähän. Minä tungin siihen koneeseen alussa 20 munaa, niitä oli siellä päällekkäin ja poistin sitten heti kun näin ne jotka eivät olleet lähteneet kehittymään. Koneeseen jäi vain 11 munaa, mutta mahtuiskohan sinne jotain 14 jos laittaa vierekkäin, vähän koosta riippuen.

Covatutto kannattaa sijoittaa mahdollisimman vedottomaan ja tasalämpöiseen paikkaan tai sit esim.styroksilla vuorattuun pahvilaatikkoon, koska on herkkä lämpötilan jne muutoksille. Ilmareiät ei kuitenkaan saa olla peitettynä.
tepsu

Re: kääntö ongelma

Viesti Kirjoittaja tepsu »

joo mää aattelin jos vaikka laittais sen styroksiseen kylmälaukkuun.mahtaisko se sitte toimia? :smt017 jos laittas sen lämpötilan 37.5-38.5astetta. ja mitä oon lukenut niin sanoo että 10 munaa ois sopiva määrä tuohon cavatuttoon.ja jos sitä ois pienempiä munia niin niitä sitte enemmän. :smt001
tepsu

cavatutto 16:toistasella haudonta.

Viesti Kirjoittaja tepsu »

laitoin juuri 14 munaa tuohon koneeseen . testasin sitä kauan 2 päivää ennen haudonnan aloitusta hyvin näytti toimivain . olen laittanus siihen tietokoneen tuulettimen joka toimii muuntajalla oli aika paljon säätämistä sen kans että sai lämpötilat kohilleen . :smt017 sitte sielä on yks toinen ki mittari joka näyttää 37.6 koko ajan voiko olla mahdollista? ja sitte miten saa sen faaren hait mittarin toimimaan ku se tippu lattialle ja nyt siinä on ilma välejä siinä elohopeass. :smt017kannataako olla molemmat astiat täynä ?
Vastaa Viestiin