Mini Eco ( Brinsea )

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

MasKot

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja MasKot »

Eilen näkyi tummat pisteet keltuaisissa, tänään hämähäkinverkkoja KAIKISSA neljässä munassa! Laitan tänään lisää munia itämään, posti toi satsin sussexeja.

En usko että peli on menetetty, olen ollut lukevinani että enemminkin liika kosteus on haitallista haudonnan alkupuoliskolla. Meilläkin kuivahti vesiastia reilussa kahdessa vrk:ssa, ja huomasin että silloin lämpö lähti kipuamaan hieman. Mitä enemmän munia on koneessa, sen paremmin taitavat selvitä sillä munista itsestään haihtuu kosteutta.
Atia

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja Atia »

Näyttäisi kehittyminen jatkuneen. Viimeeksi ti iltana olen läpivalaissut, tänään ajattelin uudestaan tehdä sen.
MasKot

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja MasKot »

Meillä matkassa vielä 3 luomumunaa, yksikään sussexeista ei ole lähtenyt käyntiin. Minä olen yli-innokkaana katsonut tyyppejä joka ilta, kun käsin kuitenkin niitä kääntelen :smt048
Atia

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja Atia »

Näin äsken tosi ihmeellisen ja kauniin asian. Läpivalaisin munia ja yhdessä oli oikea, pieni tipu, joka oikoi sen pieniä koipia :) uskomaton näky!

Maskot: monta munaa sulla olikaan alunperin?
Äsken poistin yhden joka oli vissiin alkuunsa mennyt kesken, eli 5/7 lähti itämään ja yhdenhän tosiaan korvasikin aiemmin, eli koneessa 6 munaa.
On tämä hautominen ihmeellistä. En tiedä pitäisikö ostaa uusi satsi luomumunia odottelemaan VAIKO ostaa sitten ihan siitosmunia... Huomenna on enää 10 pv jäljellä kuoriutumiseen! :smt049
MasKot

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja MasKot »

Ihanaa :smt050
Meillä huomenna vielä 12 päivää H-hetkeen. Koneeseen laitoin 4 luomumunaa + myöhemmin 4 sussexia, nyt jäljellä 3 luomua sekä sussexit (jotka lentävät alkuviikosta jos ei edistystä ole tapahtunut). Kaikki luomut lähtivät käyntiin, mutta tuo yksi luovutti melko aikaisin ja nyt olen hieman huolissani yhdestä. 2-3 tipua siis tulossa tällä hetkellä, jos en innostu tilaamaan vielä kertaalleen siitosmunia noille kaveriksi, ehkäpä kolmas kerta toden sanoisi.. Olen vain huolissani siitä että miten tirpat pärjäävät yhdessä jos osa on yli viikon vanhempia, tuleeko uhreja?
Atia

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja Atia »

Miltä siellä näyttää? :smt006
Itse en oo kurkkinu edelliskerran jälkeen sinne, huomenna voisi taas. Tai ehkä nyt :smt003

Jossain täällä oli ketju haudontapuolella, jossa joku oli pitänyt eri ikäisiä tipuja yhdessä, tosin vanhempaa sorttia oli tasan yksi vaan :smt001 siinä muistaakseni hyvin tulivat toimeen, mitä nyt pikkutiput kiusasivat välillä isoa :smt005
MasKot

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja MasKot »

2 luomua still going strong! Mahtava näky kun tirpat siellä heiluvat :smt048 Ja tilasin jo lisäsatsin siitosmunia kaveriksi koneeseen.. antaa mopon mennä kun kerran karkuun lähti :smt050
Atia

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja Atia »

Mitä munia tilasit? :smt003 ite oon kanssa katsellut myyntipalstalta niitä :smt041

Täällä tiput liikuskeli, hurjin tapaus tosiaan siihen malliin piti pippaloita siellä, että koko muna heilui ja pomppi tuon läpivalaisulaitteen päällä :smt003

Tulipa mieleen myös sellainen, että kun yksi munista on nuorempi parilla päivällä, niin mitäs sille käy muiden kuoriutumisvaiheessa kun kosteudet nousee? :smt017
Atia

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja Atia »

Mites Maskot sulla munat voi?
Täällä 4/6 elossa ja liikkuu, 2/6 on kysymysmerkillä. Toinen niistä on aika varmasti mennyt kesken, mutta annan sen pari päivää vielä olla ja sitten poistan ja avaan.
Oon hurahtanut tähän hautomiseen, taidanpa minäkin tilata siitosmunia... :smt040
MasKot

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja MasKot »

Hyvin hurisee täysi koneellinen :smt048
Molemmat luomumunat ovat vielä kyydissä ja lisäksi laitoin 3 marans-suklaamunaa ja 3 sinistä jossa toivottavasti oliivimunijoita, nämä uudet ovat nyt olleet 1vrk koneessa. Olen opiskellut ameriikkalaisten haudontajuttuja ja siellä kovasti suosittelivat "kuiva-haudontaa" mm. marans-munille, joten olen nyt pyörittänyt konetta käytännössä ilman vettä. Sisällä kaksi kosteusmittaria joiden mukaan kuivana pysyy n. 30-40% ja yhdellä vesiastialla n. 50-55%.
En osaa sanoa tuosta loppuajasta nuoremman munan suhteen, toivottavasti ei "huku" kuoreensa :smt037 Minulla ikä-eroa näillä nyt n. 10vrk, joten siinä ajassa ehtivät kyllä tasata kosteutta ennen viimeisten kuoriutumista.
Atia

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja Atia »

En enää muista mitä noilla oli ikäeroa :smt009
Aamulla enää 5 päivää H-hetkeen!
Pitää käydä punaheltat ostamassa, samoin purut ja koota tuo lämpölevy.

Saas nähdä pitääkö mun raahata vaatehuoneeseen sähköpatteri, jotta saan sitä lämmitettyä tipuille, nut siellä on joku +15...
Tilasin minäkin sussexin munia, tulevat joskus 3 viikon päästä, eli periaatteessa siinä välissä ehtisi hautoa vaikka toisen satsin luomuja :smt003
MasKot

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja MasKot »

Iiik :smt049 Oliivimunijat itävät :smt055 Mieletöntä että 3vrk haudotuissa munissa näkee sydämen sykkivän!
Molemmat luomut vielä matkassa mukana, niillä H-hetkeen nyt tasan 7 vrk. Tipuja odottaa iso kanihäkki lämpölampulla ja -matolla. Kuivikkeiksi tilasin hamppua jonka pitäisi olla purua pölyttömämpää ja pehmeämpi pienille tipuvarpaille.

Vielä viikko odotusta!
Atia

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja Atia »

Oi :smt049 toivon mukaan kaikki selviävät kuoriutumiseen :)

Täällä 4 edelleen elämää, yksi kuollut ja yksi ?
Poistin tuon kuolleen ja avaan aamulla, ihan uteliaisuudesta ja oppimisen vuoksi.
Täytynee avata ulkona, jos vaikka vähän haiskahtaa... :smt012

Miulla on kauhea ongelma sen suhteen, mitä seuraavaksi pistän tuonne hurisemaan :D rokkeja olisi mahdollisuus saada, en malta odottaa kone tyhjillään niitä sussexin munia.

Eilen oli kosteudet varmaan huipussaan, ihan vettä tippui kirjaimellisesti kun kuvun avasi. Kävin pari kertaa sitä vähän avaime assa niin tuulettui.

Aamulla enää 4 päivää jäljellä!
MasKot

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja MasKot »

Huomaan että nyt kun kone on lähes täynnä niin kosteutta on enemmän, täysin kuivana huitelee nyt 35-45%. Olen laittanut hyvin vähän vettä n. kerran päivässä ja antanut kuivua täysin ennen lisäystä. Uudet munnat punnitsin ennen koneeseen laittoa ja ajattelin seurata tuota kosteutta painonmenetyksen avulla.. Täytynee kuitenkin alkuviikosta ruveta nostamaan jotta luomut pääsevät kuoriutumaan :smt048
Kuvassa munakone jossa kaksi lämpö-kosteusmittaria. Toisessa mittarissa erillinen anturi jonka olen laittanut munien sekaan, toinen sitten mittailee tuosta laidasta. Aikamoinen lämpötilaero kyllä on, laidalla jopa alle 36.0C ja keskellä lähemmäs 38.0C. Kylmemmässä suhteellinen kosteus toki aina hieman korkeampi.
Kuva
Iittalan Jussi

Re: Mini Eco ( Brinsea )

Viesti Kirjoittaja Iittalan Jussi »

MasKot kirjoitti:Huomaan että nyt kun kone on lähes täynnä niin kosteutta on enemmän, täysin kuivana huitelee nyt 35-45%. Olen laittanut hyvin vähän vettä n. kerran päivässä ja antanut kuivua täysin ennen lisäystä. Uudet munnat punnitsin ennen koneeseen laittoa ja ajattelin seurata tuota kosteutta painonmenetyksen avulla.[/img]
Seuraan mielenkiinnolla testisi tuloksia. Itse testailin viime kesäkaudella useammalla haudonnalla kosteuksia. Mittareita minulla ei ollut, mutta seurasin munien painon pudotusta. Ohjeelliseen arvoon pääsimme niin että lisäsin haudonnan alusta lähtien vettä vain toiseen säiliöön 5 ml kerrallaan. Määrä on oikeestaan aika hyttysen pissa säiliön pohjalla. Munia oli koneessa 10 kpl kerrallaan joten automaattikääntöä en voinut käyttää. Näin ollen kolme kertaa vuorokaudessa munia käännettiin. Aina kun käännön yhteydessä totesin veden olevan loppu säiliöstä vasta seuraavan seuraavan käännön yhteydessä lisäsin vettä sen 5 ml. Eli säiliö oli tyhjillään n 8-15 tuntia kerrallaan. Sanoisin että vettä sinne lisättiin noin joka toinen vuorokausi.
Kaksi vuorokautta ennen kuoritumis ajankohtaa molemmat säiliöt vettä täyteen. Näin pääsimme laskennalliseen ohjearvoon. Jos pitää koko ajan vettä toisessa säiliössä menee munien loppupainot lähelle alkupainoja.

Näin siis meillä. Koneen Brinsea Advance, eli käsittääkseni koneena aika vertailukelpoinen.

Jalkavammaisiin tipuihin oli tällä kosteuden pudotuksella jonkinlainen yhteys. Toki haudonta eriä oli meillä vain neljä testin aikana, joten saattaahan se olla vielä tuuristakin kiinni. Kuitenkin alkuun kun kosteutta oli enemmän haudonnan aikana tuli myös joka haudonnassa ainakin yksi kippurajalkainen.
Vastaa Viestiin