Tipujen haudontaa

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
ninanni

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja ninanni »

onnea kovasti pienistä :) tällain pikaisesti vain kirjoitan :)
@nsku

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja @nsku »

kiitos ;)
tipuja putkahtelee hiljalleen ;)
nyt on kuusi orppia ja seittemän silkkiä.
mä oon saldoon kovin tyytyväinen jo nyt, orppeja kun vielä pari tulis ;)
silkin munia nimittäin en ollut käsitelly siitosmunina, nappasin ne vaan pöydältä. kuus oli sen päiväisiä ja ne onkin kuoroutunut yhtä lukuun ottamatta kaikki, ja kaheksan munaa oli pöydältä, niistä on kuoriutunut yks vaan. merkkasin munat kun laitoin koneeseen, eli tulihan testattua tuokin että säilytyslämpö ja kääntely pitää olla kohdillaan ;)
@nsku

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja @nsku »

Kone on taas tehtävänsä tehny, alkais olla viirutipujen kuoriutuminen käsillä ;) piippausta kuuluu ja ekoissa munissa on säröt ;) jännittävää! ekat viirut ;)
Bloodred247

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja Bloodred247 »

Täällä on kaksi tipua kuoriutumassa ja tänään lähtee 22. haudontavuorokausi. Toinen on koko eilisen piipannut ja muna on heilunut, mutta säröä ei ole kuitenkaan tullut. Toinen ei näytä vielä mitään elonmerkkejä, valaistessa näyttää kuitenkin samalta kuin toinenkin ja olin erottavinani liikettä, kai senkin pitäisi kohta alkaa kuoriutumaan. Toivottavasti ei olisi nyt kupsahtanut juuri ennen kuoriutumista :smt022 Kauanko tiput voivat piippailla ennen kuoriutumista, lähinnä että milloin kannattaa huolestua?
ninanni

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja ninanni »

vuorokauden-pari vuorokautta. Jos oman kokemuksen mukaan Kerron :) ja kun tipu on tehnyt ensimmäisen särön voi mennä siitäkin jopa vuorokausi, eli tämä on niin hidasta hommaa! Ei kannata hätäillä, ne tulevat kun ovat valmiit :)
Bloodred247

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja Bloodred247 »

Olin hätäinen ja särön tultua auttelin vähän kuoriutumisessa :-" Nyt tuolla piipittää yksi terhakka pikkutipu, toinen oli tosiaan kupsahtanut paria päivää ennen, ruskuaispussi oli vielä vetäytymättä, muuten oli valmis tipu. Mahtoikohan vika olla munissa vai hautomisessa, kolmesta kehittymään lähteneestä yksi selvisi ja sekin näytti 22 päivän jälkeen että olisi saanut olla vielä päivän pidempään. Lämpö oli koko kolme viikkoa tasainen 37,5, kääntely ei tosin ollut niin tasaista, manuaalikone kun on.
ninanni

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja ninanni »

entä kosteus? Ollut tasainen? Ulko ja sisäilman kosteus kun nostaa koneenkin kosteutta :) oliko kalvossa vielä verisuonia kun kuorit?
Bloodred247

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja Bloodred247 »

Kosteudesta en tiedä kun en pitänyt mittareita, tuo mini eco on kuulemma ollut hieman kenkku kosteuksien suhteen joten se voi hyvin olla syynä. Olen hautonut sillä nyt kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla tehnyt ohjeiden mukaan, viimekerta onnistui mutta nyt kävi heikommin. Pitääkin ensikerralla punnita munia että tietää onko kosteus hyvä. Ja juu, oli vielä verisuonia. Jännitin pari päivää että selviääkö tipu vai ei, mutta virkeä tipu siitä tuli. Kaikki pitää näköjään oppia kantapään kautta, seuraavat tiput saavat kuoriutua ihan rauhassa :roll:
ninanni

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja ninanni »

mulla toisena koneena mini Eco myös. Mulla sen kosteuksien kanssa ei ole ongelmia..! Ainut vain että kostealla ilmalla olen pitänyt vaan Tipan vettä säiliössä. Ja välillä antanut kuivahtaakin.
MIKSI IHMEESSÄ kuorit jos tipulla kalvoissa vielä imeytymätöntä verta!? Se tarkoittaa sitä että verisuonisto ei ole vielä kunnossa, tai siis tipu ei ole saanut kaikkea vielä itseensä vaan osa kalvoissa :( silloin huonommat lähtökohdat kuin täysin valmiilla tipulla. Vaikka tipu on tehnyt särön, se saattaa antaa vuorokaudenkin odottaa ennen kuoriutumistaan, KOSKA EI OLE VIELÄ VALMIS. Toivottavasti kuitenkin kaikki selviävät, ja lisää kuoriutuu :)
@nsku

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja @nsku »

Olis taas paria päivää vaille kuoriutumishetki... toivottavasti siis. koneessa on 6 kpl orpin munia, jotka oli vähän kysymysmerkkejä että ovatko käypiä. läpivalaisua en oo tehny, jännitän loppuun asti! kovasti toivon saavani orppitipuja. peukut pystyyn! keskiviikkona tulee 21 vrk täyteen.
Vastaa Viestiin