Tipujen haudontaa

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
ninanni

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja ninanni »

yksi oli yön aikana kuoriutunut ja 2ssa särö taas :) 4munaa odottaa vielä pikkukoneesee pääsyä kosteuden nostoon :) nuo kaksi säröllistä siellä jo on :)
ninanni

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja ninanni »

tänään siis kuoriutunut 3yhteensä :) huomista odottaen nukkumaan :)
@nsku

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja @nsku »

voi, onnea taas tipuista ;)
Ollu niin ohjelmaa ettei oo täälä ehtiny käymään!
Aamulla lopetettiin se yks tipu ;( surkiaa. mut ei siinä ollu vaihtoehtoa vaikka söi ja joi. mä kokeilin aamulla oikein käännellä niitä sen jalkoja, jalat oli kehittyny ihan erilaisiksi. toisessa jalassa oli joustoa ja liikettä lonkassa, mutta toinen ei liikkunut sieltä samoin.
Onneksi tuossa nyt on kuitenkin pirteä tipuporukka, alkaa vauhtia olla jo reilusti ;) saas nähdä miten kauan viittii tuos dunas niitä pitää.
ninanni

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja ninanni »

voi surkea :( ja toinen jalkavaivainen menee kuin muutkin? :) ja hienoa että muilla menee kaikki hyvin! Tulee aina niin onnistunut kanaemo fiilis ! ;)
äkkiä ne kyllä kasvaa. Ei ihan niin äkkiä kuitenkaan kun ankkatiput. Niiden kasvu on ihan järkyttävää! Nuo kaikki nyt samassa niin saavat vanhemmat opettaa kuoriutuneet pienet syömään ja juomaan. Taidan siis olla laiska! Minusta vain on niin helppoa kun kopioivat kaiken noilta vanhemmilta tipuilta. Vaikka vanhemmat ovatkin vasta viikon,vähän päälle..:) nyt nukkumaan ja huomenna päivä uusi!
pinkyandbrain

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja pinkyandbrain »

Perjantaina pitäisi alkaa tapahtumaan. Pesen tänään terraarion valmiiksi tulokkaille. Kaikki toistaiseksi hengissä. mietin vaan nuita kosteuksia kun eräs vanha mies minulle jo lapsena "opetti" haudontajuttujaan kun koneella hautoi. Pari kertaa päivässä suihkupullolla kosteutti munat. Olen aina pitänyt koko haudonnan ajan kosteudet aika ylhäällä: 60-70 % mutta en ole huomannut mitään ongelmia. Terveitä tipuja on tullut. Mitä haittaa liian korkeista kosteuksista voi olla?
@nsku

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja @nsku »

Aika huimat kosteudet pinkyandbrain, mutta hyvä tietää että sitä kosteutta ilmeisesti kärsii sitten olla vähän runsaamminkin.
Mä oon nyt yrittänyt pitää kosteutta yllä. Tosi vaikeeta tuntuu olevan! Siihen reiluun 40% saa täyttämällä molemmat vesisäiliöt (koneena Brinsea Octagon Eco 20)
Mutta tarkkana pitää olla täytöissäkin, vesitilat pitää olla aika täynnä että nousee sinne 50%, hetikun vesipinta laskee (eli kun koneen kääntää, vesi ei tule kaukalosta pois, vaan jää kaukaloon) niin kosteus on sitä 44% luokkaa. Tuossa lukemassa se on nyt vähimmillään ollut ja enimmillään 52%. Toivottavasti riittää... Ja vettä oon lisäilly joka toinen päivä.
Onhan noi kosteudet reilu lisäys edelliseen haudontaan, mutta katsotaan nyt miten tällä kertaa käy. Koneessa olisi nyt kovasti toivottuja orppien munia ja omien silkkien munia.

Edelliset tiput voi ja kasvaa hyvin ;) melkoinen kuhina alkaa olla dunas ;)
pinkyandbrain

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja pinkyandbrain »

Edellisestä haudonnasta on niin monta vuotta, että en enää löytänyt muistiinpanojani mitä olen haudonnoista pitänyt. käyttämäni kone on vanha (n. 40 v) ja siinä saa helposti kosteudet jopa 80%:n. Tuolla koneella on aina tullut hyvä haudontatulos ja terveitä tipuja. nytkin 11 munasta kaikki lähtivät kehittymään ja kaikki ovat hengissä kun haudontaa jokunen päivä vielä jäljellä. Muistelen että kerran olisi yksi tipu kuollut munaan ja yksi fasaani jouduttiin lopettamaan jalkojensa takia. olen aikaisemmin hautonut ankkoja, fasaaneja sekä kanoja. Hyvää tuuria varmaan myös mukana, mutta hyviä tuloksia tällä koneella ja kosteuksilla on tullut :) Haudontalämpötila pysyttelee siinä 37.8-38.2 asteen välissä.

Onko kukaan kokeillut tipuille jyrsijöiden juomapulloa? älyävätkö juoda sellaisesta?
@nsku

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja @nsku »

Ok, hienoa kun on toiminut! Harmittaa kun luulee että on oikein tehdasvalmisteinen kone ja selkeät ohjeet, niin luulis tipuja aivan satavan ;)

Mulla on ollut käytös jyrsijöiden pullo, osasivat juoda, mutta oppivat myös leikkimään, ei ollu kiva kun tyhjäsivät pullon päivässä ;)
mä oon käyttäny nyt sitten aluksi undulaateille tarkoitettua juoma-automaattia, mut siinäkin on se huonopuoli, että kun aluksi pitää olla ihan maantasossa, niin kaatuu helposti kun mulla ei saa kiinni sitä mihinkään. oon laittanu sit ihan parin päivän vanhoille jo ihan tämän automaatin
http://www.systemlahti.fi/tuote/juoma-a ... 5-l/70259/
toki vie aika ison tilan, mutta toimii eikä tarvi pelätä että sinne hukkuu. jotkut laittaa pieniä kiviä, mut mä en oo laittanu.
pinkyandbrain

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja pinkyandbrain »

Kiitos vinkistä, sellasenhan taidankin hakea, undujen juomapullon. Tuntuu että noitten vesiastioiden kanssa on aina sitä läträämistä ja sotkemista. :smt023
ninanni

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja ninanni »

mulla aina kanin juomapullo käytössä :)
ninanni

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja ninanni »

liian korkea kosteus voi hukuttaa tiput muniinsa! Mulla kosteuden pysyy max 55-57%. Ja näillä kosteuksilla haudottu hyviä lukemia! Myös ongelmana voi olla että liian korkea kosteus = liian suuri tipu niin ei mahdu kääntymään -> jos kuoriutuu niin väärästä päästä! Eli EI ilmatila puolelta. Mikä taas vaikuttaa siihen että on raskaampi kuoriutua väärästä päästä kun siellä kuori paksumpi.
P.s mun favet ja kääpiö-kochit alkaa kuoriutua ;) muutamassa särö !
pinkyandbrain

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja pinkyandbrain »

Koneessa on kyllä tuuletin, että voisiko se vaikuttaa ettei kosteus ainakaan ole niin seisovaa vai miten sen sanoisi. Katsotaan kuinka käy :shock:
ninanni

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja ninanni »

Tsemppiä toivotan täältä :) mullakin pienessä koneessa tuuletin, ja kyllä ei parane pistää liikaa kosteutta tai hukkuu.... Sit isossa ei tuuletinta olekkaan, mut samoin käy myös siinä, hukkuu.
ninanni

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja ninanni »

niin ja siitä piti vielä sanoa et mulla on ollut monilla tipuilla jo tuo vesipullo systeemi (kaninpullo) ja toimii! 650ml ja riittänyt melkein viikon parilla kymmenellä tipulla! Mä tykkään kovasti kun ei tarvi pelätä hukkumista tai veden kaatumista tai sotkemista. Kätevä isolla k lla.
pinkyandbrain

Re: Tipujen haudontaa

Viesti Kirjoittaja pinkyandbrain »

Tämä hukkuminen on uusi juttu, toivotaan, että pysyy päät pinnalla :smt003
Vastaa Viestiin