Mau:n hautomiset

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
mahannus

Mau:n hautomiset

Viesti Kirjoittaja mahannus »

59kpl munia koneessa, kahdessa reikä näkyy, nyt on 23 haudontapäivä.
kosteuden nostin 65% ja lämmöt on ollut siinä 37-38 väliltä koko ajan.
kirjotelaan sit lisdää kun tapahtyy, toivottavasti nuo nyt eivät kuole munien sisään kuten usein mulla on käynyt..mikähän sen aiheuttaa?
Mitä muuten syötätte pikku tipuille ihan ensimmäisinä päivinä? mä en oo saanut juuri niitä syömään muuta kuin kananmunan keltuaista
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mau:n hautomiset

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kananmunienko haudonnasta on kyse? Jos, niin koneessa on jotain vikaa (lämpötila/ kosteus/kääntely), koska haudonta venyy yliajalle. Yleisin syy pitkittyneeseen haudontaan on liian alhainen lämpötila. Onko kone tuulettimella vai ilman ja onko lämpömittari luotettava?

Pikkutipuille minä syötän pääasiassa niille tarkoitettua ostorehua ja sen rinnalla mm. kananmunia. Parina ekana elinpäivänä tiput eivät välttämättä syö yhtään mitään!

Luepa nuo tiedotteet tältä 'haudonta ja tipujen hoito'-alueelta.
mahannus

Re: Mau:n hautomiset

Viesti Kirjoittaja mahannus »

Fasaaneja siis , tuulettimella varustettu maino35 hautomakone jota aavistuksen joutunut modaamaan itse.
lämpömittarin kans oon saikannu aina, kun en tiedä mihin mittariin luottaa.
http://www.hautomakone.fi/PublishedServ ... mcode=thm2
tuo lämpömittari ollut nyt keskellä konetta, onko kokemusta onko luotettava mittari?
mahannus

Re: Mau:n hautomiset

Viesti Kirjoittaja mahannus »

Ensimmäinen syntyi aamulla, mutta kaksi on jo kuollut vaikka saivat nokan kuoren läpi.
mikähän piru tässä nyt mättää taas :smt011
miettinyt tuota tuuletustakin että mikä idea siinä on että tuuletin imee koneesta ilmaa ulospäin kun tuntuis että eiks se ois järkevämpää jos se puhelta ilmaa koneeseen niin lämpö leviäis tasaisemmin ?
Kosteudet ainakin on ollut 40-45% siihen saakka kun kääntelyn lopetin eli 21 haudontapäivä, sen jälkeen märällä rätillä kosteuden nostanut 65%:ttiin.
mahannus

Re: Mau:n hautomiset

Viesti Kirjoittaja mahannus »

kolme poikasta oli juuri putkahtanut munista :)
Tiia12

Re: Mau:n hautomiset

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Onnea!!!
Täälläkin niin jännitetään :smt045
Tipsulitipu

Re: Mau:n hautomiset

Viesti Kirjoittaja Tipsulitipu »

Onnea kovasti :smt049
sannikki

Re: Mau:n hautomiset

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Kuulostaa hassulta tuo ilmankierron suunta :smt017 Kyllä Rcom ottaa ulkoa ilmaa ja vanhat poistuu toisesta päästä, raitis ilma on kuitenkin se elin ehto tipuille :) Voiko siinä olla joku viba koneessa? Toi Maino on kyllä ihan uus tuttavuus, ei ollu mikään halpa vehe, mut jotenkin vähän rimpulan oloinen, enkä sano millään pahalla :smt006 Toivottavasti tipusaldo kasvaa, hyvinhän sieltä on kuitenkin tullu :smt038
mahannus

Re: Mau:n hautomiset

Viesti Kirjoittaja mahannus »

sannikki kirjoitti:Kuulostaa hassulta tuo ilmankierron suunta :smt017 Kyllä Rcom ottaa ulkoa ilmaa ja vanhat poistuu toisesta päästä, raitis ilma on kuitenkin se elin ehto tipuille :) Voiko siinä olla joku viba koneessa? Toi Maino on kyllä ihan uus tuttavuus, ei ollu mikään halpa vehe, mut jotenkin vähän rimpulan oloinen, enkä sano millään pahalla :smt006 Toivottavasti tipusaldo kasvaa, hyvinhän sieltä on kuitenkin tullu :smt038
mä mietin ihan samaa tuosta ilmankierron suunnasta, voisko se olla että mulla on ollut väärinpäin se tuuletin aina...
kokeilkaapa jolla sama kone siitä ilmareiästä vaikka höyhenellä työntääkö se ilmaa ulospäin vai vetääkö koneeseen sisälle?
mulle puhaltaa siis ulospäin.

no anyway tänään oli 5 tipua aamulla kuoriutunu kuitenkin
mahannus

Re: Mau:n hautomiset

Viesti Kirjoittaja mahannus »

noniin tipuja on tullut niin ettei laskuissa oo ihan pysyny, oiskohan joko kolkyt tiiperoa, näyttäs ainakin että vähemmän posahtamattomia munia koneessa kuin poksahtaneita, 2 kuollut tähän mennessä jotka saanut nokan ulos munasta muttei jaksanut loppuun asti.
mulla oli musta kukko pökkimässä mutta tiput on osa raidallisia ja osa mustia :D
mahannus

Re: Mau:n hautomiset

Viesti Kirjoittaja mahannus »

kysyin Maino hautomakoneen tehtaalta tuota ilman kiertosuuntaa, eivät alkaneet mulukut vastaamaan kun en ollut varatuuletinta ostanut sieltä :(
prkl, kai se on testattava kääntää se toisinpäin jos tulos paranisi.
Vastaa Viestiin