Munissa "säröjä", uskallanko hautoa koneessa?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Adeliina

Munissa "säröjä", uskallanko hautoa koneessa?

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

Sain eilen kilokaupalla munia hautomakoneeseen :smt003 ja tänään niitä tutkaillessa, huomasin että parissa munassa oli pieni "kolo", eli kuoreton kohta, sellainen ehkä 1mm x1mm "reikä". Toisesta "reikäisestä" munasta lähti ihan selvät säröt reiän kohdalta, siis sellaset viirut, en osaa selittää, kai te munaihmiset tajuatte :smt003 ja nyt pelottaa että mitä jos se ei kestäkään ehjänä loppuun asti? pitäiskö mun jättää ne hautomatta?
Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?

Ja kysynpä samassa että mites jos se ilmakupla seilailee missä sattuu, tai on munan keskellä?
kukko

Re: Munissa "säröjä", uskallanko hautoa koneessa?

Viesti Kirjoittaja kukko »

mun munan kuoressa on särö mutta ei kalvossa ja kyllä siellä eloa läpivalaisussa havaittiin
Adeliina

Re: Munissa "säröjä", uskallanko hautoa koneessa?

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

juu, kyllä noissakin se kalvo ihan ehjältä näyttää, mikä sieltä siis reiästä pilkistää, jännittää vaan että kestääkö se koneessa ehjänä seuraavat kolme viikkoa, kun käsin joudun niitä kääntelemään :smt017
Pirjo

Re: Munissa "säröjä", uskallanko hautoa koneessa?

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Adeliina kirjoitti: Ja kysynpä samassa että mites jos se ilmakupla seilailee missä sattuu, tai on munan keskellä?
Tästä tiedän sen verran että minulle tuli viime vuonna munia postitse ja ilmakupla seilaili sinne tänne niin ei niistä koskaan mitään tipua tullut -vaan menivät kesken eli munan valkuaissiteet olivat rikkoutuneet tärinästä
http://www.farmit.net/kotielain/kana/ka ... -muodostus

Onko kysymyksessä minun lähettämäni munat: jos niin ´ruotsalaisen` munat (ne pyöreän malliset ) ovat olleet ihan kummallisia. Joskun ne näyttävät että niissä on pinnalla ylimääräistä munankuorta/kalkkia ja joskus että ovat ihan täplikkäitä...Mutta esim.AnetteMilli on saanut niistä jo tipuja.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Munissa "säröjä", uskallanko hautoa koneessa?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Haudottavat munat pitäisi olla niin priimoja kuin vain mahdollista. Tarkat hautojat läpivalaisevat munat ennen haudontaa, jotta särökuoriset ja 'ilmatilat missä sattuu'-munat eivät edes mene haudontaan.

Mutta tokihan sitä voi kokeilla hautoa 'epäkelpojakin' munia, mutta silloin pitää varautua jo alunperin siihen, ettei mahdollisella tipulla ole kaikkein parhaat lähtökohdat ja se voi esim. menehtyä ennen kuoriutumistaan tai saada säröisen kuoren kautta ylimääräisiä pöpöjä jne.
Adeliina

Re: Munissa "säröjä", uskallanko hautoa koneessa?

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

Kiitos teille, ehkä mä sit suosiolla jätän ne pari "reikäistä" ja yhden kupla-ongelmaisen pois haudonnasta, enemmän harmittaa sit jos ne "menee kesken". Ja tuleepahan hautomakoneeseenkin vähän väljyyttä, tuolla munamäärällä on ihan äärimmäisyyksiin asti venytetty :smt005

Pirjo, ei oo teidän munasia nämä "ongelmaiset":)
AnetteMilli

Re: Munissa "säröjä", uskallanko hautoa koneessa?

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Juu, täällä kuoriutui ankkatipuja ihan hyvin. Niissä isoissa pyöreissä munissa tosiaan oli jotain kalkkikertymää pinnalla, mutta säröjä minulla ei munissa ollut ja ilmakuplat olivat oikealla paikalla ennen haudonnan aloittamista. Huomasin kuitenkin, että niiden munien tiput kuoriutuivat todella hitaasti muihin verrattuna, mutta tiput ovat kookkaanpia, kuin noi muut samanikäiset :smt017 Voihan kokoerostakin laittaa kuvan, mä tykkään niin kuvailla noita ankkavaakkuja :smt007

Jotkuthan ovat haudottaneet ihan hyvällä menestyksellä säröllisiäkin munia. Itse pelkäisin munan kuivumista, mutta hei... kokeilemallahan sen tietää! :smt002

Muoks. Kirjoitin näköjään yhtäaikaa Adeliinin kanssa. Ei olekkaan kyse samanlaisista munista, mutta kirjoitin jo tuon, niin en pyyhi :smt001
Adeliina

Re: Munissa "säröjä", uskallanko hautoa koneessa?

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

Juu, kansa vaatii lisää kuvia ankkavauvoista! eilen ihasteltiin kuviasi lasten kanssa, eikä maltettais millään odottaa meidän ankkavauvojen syntymää :)
Pirjo

Re: Munissa "säröjä", uskallanko hautoa koneessa?

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Mä olen huomannut että varsinkin silloin kun annan ankoille lisäkalkkina murskattuja munankuoria niin seuraavina päivinä on munien pinnalla sellaista ylimääräisiä kalkkipaloja.
Huh-pelästyin jo että postissa ovat hölskytelleet laatikkoa; ihminen kun on niin utelias tyyliin ´hölskyyköhän tää laatikko ku tää on särkyvää....` :smt005
Lyydia

Re: Munissa "säröjä", uskallanko hautoa koneessa?

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Minulla ainakin kuoriutui ankka vaikka munassa oli särö.
AnetteMilli

Re: Munissa "säröjä", uskallanko hautoa koneessa?

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Kuva
Vastaa Viestiin