Miksi kuoriutuminen jää kesken?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
lapaniina

Miksi kuoriutuminen jää kesken?

Viesti Kirjoittaja lapaniina »

Viimeksi sama juttu, munissa täysin kehittyneet tiput, jaksavat tehdä kuoreen reiän mutta eivät kuitenkaan saa hommaa valmiiksi :(. Tänään kuoriutunut uusia tipuja, osassa munista reikä mutta homma taas pysähtynyt. Ilmeisesti hautomakonetta ei parane mennä avaamaan? Tekisi mieli auttaa tipuressuja :smt010
sannikki

Re: Miksi kuoriutuminen jää kesken?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Emolintujen b-vitamiinin puutos/yksipuolinen ruoka, väärä kosteus, väärä lämpö yms yms, syitä voi olla monia ja EI, tipuja EI kannata auttaa, jos eivät jaksa ulos eivät yleensä elä... Mie autoin yhtä tipua ihan lopussa kun kuori oli jo melkein auki, jalat oli vinksallaan ja piti lopettaa kuitenkin :(

Minkälaiset lämpö/kosteus koneessa, käännätkö kuinka usein? munien säilytyskin voi vaikuttaa.... syitä voi olla tosiaan monia, kokemusta ei ole paljon mutta lukenut olen ja saanut neuvoja kokeneilta, 7 munasta 7 tipua, yhtä tosiaan autoin vähän joten nyt tipuja on kuusi...
sera1

Re: Miksi kuoriutuminen jää kesken?

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Eiks se niin mennyt, että liiallinen kosteus= liian isoja tipuja, jotka ei käänny munassa oikeinpäin ennen kuoriutumista.
Liian vähän kosteutta= pieniä ja heikkoja tipuja.
Koittavat kuoriutua etuajassa= liian korkea lämpö
Kuoriutuvat myöhässä= liian alhainen lämpö.

Konetta ai passaa availla siinä vaiheessa, kun kuoressa on jo reikä. Kosteus karkaa ja tipu kuivuu kuoreen ja kalvoihin kiinni äkkiä.
Onhan koneessa kumminkin jonkinlaista ilmanvaihtoa? Ettei tipuset tukehdu. :smt017
Upa

Re: Miksi kuoriutuminen jää kesken?

Viesti Kirjoittaja Upa »

sera1 kirjoitti: Konetta ai passaa availla siinä vaiheessa, kun kuoressa on jo reikä. Kosteus karkaa ja tipu kuivuu kuoreen ja kalvoihin kiinni äkkiä.
Onhan koneessa kumminkin jonkinlaista ilmanvaihtoa? Ettei tipuset tukehdu. :smt017
Minulla on tuo mini advance, olen pitänyt 1 säiliön täynnä vettä koko ajan, ohjeen mukaan ja mietin mites sitten, jos tiput kerkeää noita reikiä alkaa tekemään ennen kuin täytän toisenkin säiliön (2 vrk ennen 21 pv.) niin pidänkö vaan koneen kiinni ja toivon parasta yhden säiliön avulla?
Pakko kai lähteä ostamaan kosteusmittaria...kun huolettaa muutenkin. Eka konehaudonta :smt017
Tiia12

Re: Miksi kuoriutuminen jää kesken?

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Voi kääk, minulla tuo sama kone ja eka haudonta,tänään 19.päivä menossa, mietin itsekin juuri milloin täyttäisin tuon toisen vesisäiliön,tuossa koneessahan ei kosteusmittaria ole,joten ihan arvailuksi nuo kosteudet menee.
Olen punninnut munat ja suositelteltava painonpudotus munille on 13% minulla ne on nyt 18.päivänä olleet 10% joten kosteus ainakin haudonta-aikana ollut ihan sopiva tuon painonmuutoksen perusteella. Lisään siis tänään toisen vesisäiliön täyteen ja en availe luukkuja ja toivon parasta :smt023
onnikas

Re: Miksi kuoriutuminen jää kesken?

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Jos näyttää että kosteus ei riitä tai jos joutuu availemaan konetta niin mie olen ruiskassut pari milliä vettä koneen pohjalle, jossa on talouspaperia. silloin ei tarvitse availla konetta enempää, vaan ruiskun kärki vaan pienestä raosta sisään. Kosteus haihtuu pinta-alan mukaan, joten melko pienikin määrä vettä riittää avuksi.
Upa

Re: Miksi kuoriutuminen jää kesken?

Viesti Kirjoittaja Upa »

Tiia12 kirjoitti:Voi kääk, minulla tuo sama kone ja eka haudonta,tänään 19.päivä menossa, mietin itsekin juuri milloin täyttäisin tuon toisen vesisäiliön,tuossa koneessahan ei kosteusmittaria ole,joten ihan arvailuksi nuo kosteudet menee.
Olen punninnut munat ja suositelteltava painonpudotus munille on 13% minulla ne on nyt 18.päivänä olleet 10% joten kosteus ainakin haudonta-aikana ollut ihan sopiva tuon painonmuutoksen perusteella. Lisään siis tänään toisen vesisäiliön täyteen ja en availe luukkuja ja toivon parasta :smt023
Teillä ollaan siis pari päivää edellä :smt001 Kirjoittele sitten miten loppuhaudonta meni?
En löytänyt meidän kaupoista kosteusmittaria joka edes olisi mahtunut tuon koneen sisälle.
onnikas kirjoitti:Jos näyttää että kosteus ei riitä tai jos joutuu availemaan konetta niin mie olen ruiskassut pari milliä vettä koneen pohjalle, jossa on talouspaperia. silloin ei tarvitse availla konetta enempää, vaan ruiskun kärki vaan pienestä raosta sisään. Kosteus haihtuu pinta-alan mukaan, joten melko pienikin määrä vettä riittää avuksi.
Kiitti vinkistä... näkeekö sitä kosteuden tarvetta muuten kuin kosteusmittarista? :smt017
Tiia12

Re: Miksi kuoriutuminen jää kesken?

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

mun ohjeessa sanotaan näin:
tarkkailemalla munien paiunonpudotusta, joka on suoraan verrannollinen haudontailman kosteuteen ja vertaamalla painoa lajin mukaiseen taulukkoon.
Munista haihtuu kosteutta kkuoren läpi haudonnan aikana. Kosteuden haihtumisen määrään vaikuttavat ympäröivä kosteus ja kuoren huokoisuus. Haudonnan aikana minusta tulisi haihtua kosteutta siten, että painonmuutos vastaa nin 13-14% keventymistä lajista riippuen. Punnitsemalla munat ajoittain haudonnan aikana on mahdollista seurata painonmuutosta ja tarvittaessa säätää kosteutta vastaamaan oikeaa painonputoamisnopeutta.
Munat voidaan punnita muutaman vuorokauden välein haudonnan aikana. Punnituksen keskimääräinen tulos merkitään painonmuutoskaavioon. Vas.laitaan merkitään munien paino haudonnan alussa ja oikeaan laitaan kuoriutumispäivän kohdalla tavoitepainoksi edellä kuvattua painonmuutosta vastaava paino. kaavion vaaka-akselille piirretään haudonta-aika haudonnan aloituksesta kuoriutumiseen.
Punnitsemalla munat ja vertaamalla keskipainoa kaavion mukaiseen sen hetkiseen tavoitteeseen, voidaan haudontakosteuteen tehdä tarv. muutoksia. Seruraavassa muutoksessa on mahdollista nähdä, miten muutos on vaikuttanut. Seim.jos mitattu painonpudotus on ollut suurempi kuin tavoitearvo, haudontailma on ollut liian kuiva ja kosteuttta tulee nostaa liian nopean kuivumisen korjaamiseksi.
pirpeliini

Re: Miksi kuoriutuminen jää kesken?

Viesti Kirjoittaja pirpeliini »

Upa kirjoitti:Minulla on tuo mini advance, olen pitänyt 1 säiliön täynnä vettä koko ajan, ohjeen mukaan ja mietin mites sitten, jos tiput kerkeää noita reikiä alkaa tekemään ennen kuin täytän toisenkin säiliön (2 vrk ennen 21 pv.) niin pidänkö vaan koneen kiinni ja toivon parasta yhden säiliön avulla?
Mie olen tehny silleen, että lisäsin toiseen säiliöön vasta sitten vettä kun ekat reijät on muniin ilmestynyt. Ihan sillä, ettei tiput sitten vaan kerkiä hukkua kuoriinsa kun ei ole vielä reikää mistä happea saisi, kun se kosteus nousee.
Ja silloín kun munien kääntely loppuu, niin olen kääntölevyn tilalle vaihtanut pari kerrosta talouspaperia, jota sitten voi tosiaankin kostuttaa jos joutuu konetta availemaan. Eikä kuoriutuvien tipujen jalat lipsu liukkaalla pohjalla :smt001 Olen aina kuivat tiput ottanut nopeasti koneesta pois, vaikka joillain olisi vielä kuoriutuminen kesken (jo kuoriutunut tipu tönii ja hämmentää aikalailla niitä munia siellä pienessä koneessa). Ja samalla suihkaissut vettä siihen talouspaperille että kosteus nousee äkkiä takaisin..

Näin mie tein, ja hyvin onnistui kaikki haudonnat :smt045
Tiia12

Re: Miksi kuoriutuminen jää kesken?

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Minä tein niin että lisäsin vettä TOISEENKIN vesikaukaloon kun reiät oli muissa ja annoin tipujen olla pari tuntia koneessa mutta aikamoista haipakkaa siellä menivät munien seassa, kosteus oli yli 90% aina syntymien jälkeen mutta laskivat pian 80% ja kaikki meni kuitenkin hyvin.eli yllättävän kosteaa ja viimeinen syntyi vasta vuorokausi muiden jälkeen,eikä hukkunut kosteuteen kuitenkaan.
Vastaa Viestiin