lämpötilan säätöä..

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kaztanja

lämpötilan säätöä..

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Hommasin Octagon Econ hautomakoneen. Yritän parhaillaan säätää lämpötilaa oikeaksi, mutta kaikki mun mittarit näyttävät erilukemaa, enkä tiedä mitä uskoa?
Onko muilla kokemusta tästä laitteesta ja oletteko uskoneet laitteen omaa mittaria?, joka harmiksi kyllä ei näytä lämpötilaa kymmenensosantarkkuudella.
Ohjekirjassa kuitenkin kehoitetaan tarkastamaan lämpötila lämpömittarilla. Sääasema näyttää lämmöksi 37.4 kuumemittari 37.8, koneen oma mittari n. 38. Aargh! En tiedä mitä uskoa?
ninnu

Re: lämpötilan säätöä..

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Huomioithan, että ritilän kohdalla, munien alaosassa lämpötila on eri, kuin munan yläosassa, saati siellä missä koneen oma mittari. Onko sulla kone vielä tyhjänä? Huonelämpöiset munat laskee lämpötilaa hetkelliseksi, mutta jonkun aikaa koneessa kun on ollut niin lämmöt nousee "asetusten" yläpuolelle. Jos en ihan väärin muista, niin kun koneen mittari näyttää 37,8, munien kohdalla aikalailla 37,6c. Jos noi luvut on kone tyhjänä, joudut todennäköisesit pikkasen laskeen lämpöjä, kun koneeseen laitetut munat on lämmenneet.

Saatko kosteudet hyvälle tasolle pelkkien vesiosien täytöllä? Mulla ei nouse yli 40% näin talvella huoneenlämmössä, pakko alusta saakka käyttää rättiä ritilän alla :smt012
kaztanja

Re: lämpötilan säätöä..

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

En ole uskaltanut vielä laittaa koneeseen munia. Kun haen munat vähän kauempaa ja haluaisin tän oikeaisti onnistuvan. Olen kyllä ihan hukassa tämän kanssa ja en voi enää kauan noita siitomuniakaan säilyttää. Olis pakko ne kohta laittaa tonne mahdolliseen surmanloukkoon.
Kosteus kyllä on pysynyt varsin kohdillaan. 42-46% niin, että vain toisessa vesitilassa on vettä puoleenväliin saakka.
Olen asentanut sääaseman anturin koneen oman mittarin anturin viereen ja lukemissa on yli puolen asteen heitto. Pidin siellä myös kaupan munia testimielessä kokeillakseni miten kone käyttäytyy munien kanssa ja tosiaan lämpötila nousi entisestään, kun munat laitettiin koneeseen.
Nyt tällä hetkellä munien päällä oleva mittari näyttää 38astetta, koneen oma mittari n. 37.4-37,5 astetta ja sääasema 36.9astetta. Mittasin myös kuumemittarilla siitä ilma-aukosta.. ja näytti 39,1! En luota näistä yhteenkäään mittariin.
Koneessa on nyt 10 kaupan koemunaa, otin toiset 10 jo pois ja lämpötila koneessa NOUSI taas? sääaseman mukaan 2 kymmenystä ja laski tämän jälkeen. AAARGH!
Annanko olla säädön näin? Vai mitä tekisin? Kai mun pitäs vaan uskaltaa laittaa munat tonne?
sera1

Re: lämpötilan säätöä..

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Älä hättäile.
37,5 ja 38 asteen välillä on vain puolen asteen heitto. Laita koneeseen vaan ne munat ja heitä ne ylimääräiset lämpömittarit takavasemmalle :smt003
Mitä enemmän mittareita, sen erilaisempia lukemia ja siitä vaan hiukset harmaantuu ja otsarypyt lisääntyy.
Se koneen ilmareikä on luultavasti koneen päällä, joten sinnehän se lämmin ilma änkeytyy.
Hengitä syvään, ota nitro ja laita vaan koneeseen ne munat :smt040
Lyydia

Re: lämpötilan säätöä..

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Nakkaa tosiaankin ne ylimääräiset mittarit takavasemmalle,niitä et tarvitse :smt001 .Olen hautonut kymmeniä munia kyseisellä koneella ja turhaa vouhotusta ei ole tarvinut.Kosteusmittari oli aluksi ja seurasin kosteutta.Nyt en käytä kosteusmittaria ollenkaan ja aina haudonnat onnistuu :smt045 .Pidän alusta asti niissä molemmissa kaukaloissa vettä,toinen täynnä ja toinen vajaa.Ilmareikä on siinä keskiasennossa ja säätöihin en ole koskenut.Haudonnan loppuvaiheessa laitan pohjalle vielä pyhkeen palasen että kosteus pysyy :smt030 .
kaztanja

Re: lämpötilan säätöä..

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Ok.. kait se tarttee sit nappasta se nitro ja rauhottavat huuleen :smt048 ja yrittää saada ne loput siitosmunat huomenna haettua, jotta saan munat lopulta koneeseen ja omien kanojenkaan munat ei sitten pilaannu tonne kaappiin.. Kerron sit kuinka kävi. :)
1313

Re: lämpötilan säätöä..

Viesti Kirjoittaja 1313 »

Kysymykseni ei tule varmaankaan ihan oikeaan osastoon, mutta kysyn silti.
Minkälaisia sähkölämmittimiä käytätte kanalassa että ne olisivat paloturvallisia? Kertokaa koska nämä pakkasvahdit ym vastus näkyvissä olevat lämmittimet ovat mielestäni erittäin tulipalo alttiita. Kanathan kuopii ja kuivikkeet ja pöly lentää :smt006
onnikas

Re: lämpötilan säätöä..

Viesti Kirjoittaja onnikas »

tuolla rakenteluosiossa taitaa löytyä aiheesta ihan oma ketjunsa, joten käyppäs sieltä vilkaisemassa! :smt001
vardenji

Re: lämpötilan säätöä..

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mulla on octagon ecossa tilattu lämpö/kosteusmittari, joka lepää vinossa munien kaiteiden päällä näyttö katsojaa kohti. Se näyttää jotakuinkin samaa lukemaa kun koneen oma mittari, mut on vaan tarkemmalla näytöllä :smt002 Mä pidän molemmat vesikaukalot puolillaan, mut talvella tartten silti rätin sinne et saan kosteuden yli 34! Jos paan yli puolenvälin, vesi valuu pöydälle kääntäessä. Vaan eka haudonta onnistunu mainiosti, tokasta tuli 13 munasta 2 tipua :smt012
kaztanja

Re: lämpötilan säätöä..

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Nyt on munat olleet koneessa kuusi vrk. Koneen lämpötila näyttää noin 37,5 astetta sen omalla mittarilla mitattuna. Kosteudet on mulla pysynyt ihan hyvin 42-48 välillä niin, että vain toisessa pohjan "kaukaloista" on vettä. Kovasti jännään millainen hautomatulos tulee. Laitoin koneeseen 18 munaa, jotka viimeksi eilen läpivalaisin. 10 omilta kanoilta ja 8 muualta tullutta. Omista ainakin 9 on lähtenyt kehittymään, yhdestä en tiedä, kun merkitsin tietoja paperille jäi yhden munan tutkimustulos merkitsemättä, enkä ole viitsinyt availla konetta sen vuoksi. Muualta tulleista näyttäisi 4 olevan tyhjiä. Keltuainen vaan löllyy keskenään kuoren sisällä. Neljä on lähtenyt kehittymään. Omissa munissa oli melko pienet ja sievät ilmatilat kun laitoin ne koneeseen, mutta muualta tulleissa on huomattavan suuret ilmatilat, etenkin niissä jotka eivät ole lähteneet kehittymään. Jännää! Saa nähdä kuinka näiden kanssa käy?
kaztanja

Re: lämpötilan säätöä..

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Haudottu nyt 14vrk. Kaikki omien kanojen 10 munaa kehittyy hyvin. 8 muualta tulleista kehittyy kaksi. :smt003
Vastaa Viestiin