Ankanmunat ja kananmunat samaan aikaan koneeseen?

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kastanja

Ankanmunat ja kananmunat samaan aikaan koneeseen?

Viesti Kirjoittaja Kastanja »

Siinähän tuo kysymys tulikin jo otsikossa, eli onkos kukaan kokeillut ankan munia ja kanan munia hautoa yhtäaikaa? Kosteushan siinä vissiin tulee ongelmaksi, ei niinkään pidempi haudonta-aika ankoilla. Kanantipusethan pääseevät koneesta keinopesään lampun alle sitä mukaa, kun kuivaavat.
Suattaahan se olla, että asiasta on keskusteltukin jo aikaisemmin, mutta en löytänyt ketjua ainakaan ensiyrittämällä :smt017 .
ninnu

Re: Ankanmunat ja kananmunat samaan aikaan koneeseen?

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Eri haudontapituudet mä oon aikoinani jaksottanut niin, että kuoriutuminen tapahtuu samaan aikaan, jotta kaikille nousee kosteus sitten samaan aikaan, konetta ei tarvitse aukoa/munia käännellä. Eli esim kalkkunanmunat menee koneeseen viikkoa ENNEN kananmunia.

Vesilintuja en kyllä enää haudo samassa koneessa kanojen/muiden ei vesilintujen kanssa. Liika kosteus vahingoittaa muita munia, eikä ankanmunatkaan hyvää tykkää liian matalasta kosteudesta.
Pirjo

Re: Ankanmunat ja kananmunat samaan aikaan koneeseen?

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

ninnu kirjoitti:Liika kosteus vahingoittaa muita munia, eikä ankanmunatkaan hyvää tykkää liian matalasta kosteudesta.
Kiitos Ninnu tästä tiedosta!
Osaan ottaa huomioon sitten kun keväämmällä laitan koneeseen sekä ankan että kanan munia -mulla on kaksi konetta, voin laittaa eri koneisiin (vaikkakin se toinen on se Covatutto16 johon en luota yhtään...kummatkohan raskis laittaa sinne :smt017 )
ninnu

Re: Ankanmunat ja kananmunat samaan aikaan koneeseen?

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mikä se toinen kone on?
ninnu

Re: Ankanmunat ja kananmunat samaan aikaan koneeseen?

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Liiassa kosteudessa kanatiput kasvaa liia isoiksi/ "Hukkuu" munaan, tai sitten tule niitä kippura/vänkyrävarpaita. Kalkkunat otti ainakin liiasta kosteudesta nokkiinsa aiklailla, ankkojen kanssa haudotulle tuli vääntyneitä varpaita. En sitten tiedä kumpi kärsii suhteessa enemmän ankat liian matalasta kosteudesta, vai kanatiput liiasta, mutta jos on kaksi eri konetta tai malttaa eriksen hautoa, niin parempi kuitenkin niin.
Pirjo

Re: Ankanmunat ja kananmunat samaan aikaan koneeseen?

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Toinen on parempi: oota nyt kun muistaisin nimen.... :smt017 Octagon -ja siihen oon tyytyväinen
ninnu

Re: Ankanmunat ja kananmunat samaan aikaan koneeseen?

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Eco 20? Mulla on käytössä siinä koneessa vielä rätti pohjalla, jonka laitan kun viimeisen kerran kun munat käännän. Kun eka särö ilmestyy, kaadan vettä niin että pohjalla oleva rätti kastuu, muuten ei nouse kosteudet tarpeeksi. Nouseeko sulla?
tinttuli

Re: Ankanmunat ja kananmunat samaan aikaan koneeseen?

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Jos hanhen munat ovat vielä lintujen kokemattomuutta hedelmöittymättömiä, olisiko kuolleena syntynyt ajatus lykätä ankanmunia alle?
Ovatko liian pieniä/heiveröisiä hanhen hoidettavaksi?
ninnu

Re: Ankanmunat ja kananmunat samaan aikaan koneeseen?

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Ei mitään kokemusta. Mutta saattaa kyllä munat hajota :smt017
Ja kuinka hanhet sitten ankanpoikasiin suhtautuu? Heti ne eron kyllä huomaa, vaikkei hanhiemo olisikaan hautonut, reagoi pikkuhanhiin aivan eritavalla, kuin ankanpoikasiin sellaisen nähdessään/kuullessaan.

Mun vanha naaras hautoi tuloksetta ja hommasin hanhenpoikasia muualta, hanhet adoptoi ne heti. Ja kun on ollut konehauodttuja hansuvauvoja ulkona ihan pieninä, aikuiset hanhet karauttaa saman tien paikalla, ankanpoikasiin ne ei reagoi mitenkään.
tinttuli

Re: Ankanmunat ja kananmunat samaan aikaan koneeseen?

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

ninnu kirjoitti:Ei mitään kokemusta. Mutta saattaa kyllä munat hajota :smt017
Ja kuinka hanhet sitten ankanpoikasiin suhtautuu? Heti ne eron kyllä huomaa, vaikkei hanhiemo olisikaan hautonut, reagoi pikkuhanhiin aivan eritavalla, kuin ankanpoikasiin sellaisen nähdessään/kuullessaan.

Mun vanha naaras hautoi tuloksetta ja hommasin hanhenpoikasia muualta, hanhet adoptoi ne heti. Ja kun on ollut konehauodttuja hansuvauvoja ulkona ihan pieninä, aikuiset hanhet karauttaa saman tien paikalla, ankanpoikasiin ne ei reagoi mitenkään.
Hienoa kuulla, että voivat suhtautua noin hyvin vieraiden hanhenpoikasten adoptioon. Ankkoja mulla on ollut, mutta ekat hanhet ovat niin :smt049 :smt003 :smt049 .
Ei kanat tyhmiä ole, mutta hanhet ovat niiden rinnalla ydinfyysikkoja.
Vastaa Viestiin