Siniviiruja kuoriutuu...

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Sakovri

Re: Siniviiruja kuoriutuu...

Viesti Kirjoittaja Sakovri »

sisu65 kirjoitti:Missä eläinkaupassa Sakorvi on näitä pongannut? Olen nimittäin etsinyt siniviiriäisiä..
Haaparannan Djurmagazinetissa olen bongannut, siellä niitä piipitti menemään undulaattien kanssa sulassa sovussa, mutta itte en tosiaan tykkää kun ei oikein tiedä edes eläimen ikää aina tarkalleen, ellei selkeästi ole nuorikko. :smt019
Muistakin eläinkaupoista kannattaa kysyä tilaamisen mahdollisuutta, itse olen ainakin matelijoita, jyrsijöitä ja kaloja tilannut niin että ottavat halutun määrän seuraavaan satsiin jonka tilaavat eläintukusta, eikä ole maksanut mitään extroja.
sisu65

Re: Siniviiruja kuoriutuu...

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Täällä Oulussa päin ei vaan ole mitään sellaista eläin kauppaa mihin voisi tilata nuita....Pitääköhän se sitten lähteä käymään tuolla naapuri maan puolella..
Rusina

Re: Siniviiruja kuoriutuu...

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Taitaa tarvita Haaparannasta jo tuontiluvat...
sisu65

Re: Siniviiruja kuoriutuu...

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Rusina kirjoitti:Taitaa tarvita Haaparannasta jo tuontiluvat...
Niin muuten taitaa ollakin. Eli unohdetaan..
Sakovri

Re: Siniviiruja kuoriutuu...

Viesti Kirjoittaja Sakovri »

Mulle ei mainittu mitään tuontiluvista silloin kun siellä kävin, tiedä sitten. :smt017

Osaakos joku muuten sanoa kumpaa kampaa tää mun ainokainen on? Kukko vai kana?
Kovasti se huutaa "hi hi hiii!" aina kun tekstiviesti saapuu, herätyskello soi ja vastailee omiin vislauksiin ahkerasti. :smt003

Kuva
Rusina

Re: Siniviiruja kuoriutuu...

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Jos kuvan värit ovat ok, niin väritys näyttäisi kanalta :smt017. Mutta jos sittenkin on "vaalennos" DF-sininaamiosta, niin värin perusteella ei pysty sanomaan mitään.
Ääntely on kun mielestä kukon kiekaisu.

Veikkaisin että sulla on kaneli DF-sininaamio poika.
Sakovri

Re: Siniviiruja kuoriutuu...

Viesti Kirjoittaja Sakovri »

Rusina kirjoitti:Jos kuvan värit ovat ok, niin väritys näyttäisi kanalta :smt017. Mutta jos sittenkin on "vaalennos" DF-sininaamiosta, niin värin perusteella ei pysty sanomaan mitään.
Ääntely on kun mielestä kukon kiekaisu.

Veikkaisin että sulla on kaneli DF-sininaamio poika.
Mäkin pidin sitä pitkään kanana, käveleekin aika "soikeana" maata vasten eikä pystyssä niinkuin jotkut on kukon kuvanneet kulkevan, mutta tosiaan reippaasti "hihittelee" ja omaan matkimaani vislaukseen tulee oikein kovaääninen ja ponteva vastavislaus, jonka se vinkasee ihan pystyssä seisten.
Kuva on mun rupisella digipokkarilla otettu, mut tuolta sen väritys näyttää kyllä livenäkin.
Rusina

Re: Siniviiruja kuoriutuu...

Viesti Kirjoittaja Rusina »

KUKKO :smt045.
Sakovri

Re: Siniviiruja kuoriutuu...

Viesti Kirjoittaja Sakovri »

Selevä. :smt003
Onko kokemusta miten kukko ottaa mahdolliset tivut vastaan, kuinka kauan kannattaa pitää erillään? Viikko ainakin?
Rusina

Re: Siniviiruja kuoriutuu...

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Kukosta ei kokemusta, mutta netissä varotellaan, ettei välttämättä ole lempeä pienille (kun eivät ole omia).
Yksinäisen kanan kaveriksi laitoin n. 2-viikkoiset tiput, se adoptoi ne heti siipiensä suojaan :smt007.
Sakovri

Re: Siniviiruja kuoriutuu...

Viesti Kirjoittaja Sakovri »

Täytyy piettää erillään ainakin se pari viikkoa sitten, jo senkin takia että nuo pienet kasvatan mielummin terraariossa kuin häkissä, pysyy varmasti lämpösenä. :smt001
Nyt on munia taas tiedossa kiitos sun vinkkien Rusina. Ovat samansukuisia tosin, mutta keskityn nyt ensin saamaan mahd. nopeasti seuraa tuolle yhdelle ja sitten voipi katsella erisukusia lisäksi että pääsee lisäämään porukkaa omavaraisesti. :smt048
Sakovri

Re: Siniviiruja kuoriutuu...

Viesti Kirjoittaja Sakovri »

Uusin haudontayritys 8kpl munia, tulos: 1 tipua. 5 oli tyhjää ja kahdesta yritti kuoriutua mutta ruskuaispussien kanssa.
Mutta sentään edes se yksi. :smt040


Kuva

Nyt pidetään peukkuja että se on kana. :shock:

MUTTA! Mulle kävi tuossa muuton yhteydessä moka ja unohdin/en tajunnut siirtää punahelttaa muovisesta jätesäkistä mihinkän ilmavanpaan, ja säkki oli pitkään kiinni. Homehtunuttahan se oli kun menin pari päivää sitten ottamaan rasiaan täydennystä. :smt013 Eikä tällä hetkellä ole oikein varaa eikä kyllä autoakaan millä hakea sellaista isoa säkkiä kahdelle siniviirulle. :|
Eli minkälainen "kotiruoka" kelpaisi siniviiruille ja varsinkin tolle pienelle piiperolle? Se on nyt tän kaksi ekaa vuorokauttaan syönyt keitettyä kananmunaa, salaatti+kesäkurpitsasilppua sekä ihan pikkuisen murskattua häkkilintujen siemensekoitusta ja puurohiutaletta (aavistuksen kostutettuna), sekä hyönteisiä, mutta riittääkö tuo sille kasvueväiksi?
lumimuna

Re: Siniviiruja kuoriutuu...

Viesti Kirjoittaja lumimuna »

Poikasen ruokintaan en osaa valitettavasti sanoa, koska tosiaan pikkupunahelttaa ollut, mutta siniviiruja mulla olis tarjota sulle Oulun kupeessa.
Kasvamassa 8kpl siniviiruja, joista ainakin 3 suklaa kukkoa olis vapaana. Ne kukot erotan jo, joten voin ne luvata, mutta muutama nuorempi vielä kysymysmerkkejä. Osa on 5vk ja toiset 3,5vk vanhoja. Uusien haudottaminenkin onnistuu :)
Sakovri

Re: Siniviiruja kuoriutuu...

Viesti Kirjoittaja Sakovri »

lumimuna kirjoitti:Poikasen ruokintaan en osaa valitettavasti sanoa, koska tosiaan pikkupunahelttaa ollut, mutta siniviiruja mulla olis tarjota sulle Oulun kupeessa.
Kasvamassa 8kpl siniviiruja, joista ainakin 3 suklaa kukkoa olis vapaana. Ne kukot erotan jo, joten voin ne luvata, mutta muutama nuorempi vielä kysymysmerkkejä. Osa on 5vk ja toiset 3,5vk vanhoja. Uusien haudottaminenkin onnistuu :)
Se ois mahtavaa, oon kissojen ja koirien kanssa metsästäny näitä, munina ja elävinä. :smt005
Mutta tuo mun ihan ensimmäisenä kuoriutunut, nyt jo aikuinen, on 99% varmasti kukko joten kanat on haussa. (:
lumimuna

Re: Siniviiruja kuoriutuu...

Viesti Kirjoittaja lumimuna »

Katsotaan mitä lopuista mulla tulee. Kaksi kanaa tosin jo varattu. Ilmoita jos tahdot munia tai poikasia.
Vastaa Viestiin