onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 7

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Taas on blogissa kuvia lisää. Käytin eilen katsomassa tipuja.

Kanan alta kuoriutunut. Vaikutti kukolta ensin, mutta nyt en ole ihan varma. Voi silti olla kukkokin, mutta harja ei ole kasvanut ihan samaa tahtia kuin toisella, varmalla kukolla, vaikka tämä on 5vrk vanhempi.
Kuva

Tämä on se varma kukko, ensimmäisenä koneesta kuoriutunut.
Kuva

Toisena koneesta kuoriutunut. Ehkäpä kana.
Kuva

Kolmantena kuoriutuneesta ei oikein tullut yhtään kuvaa, se mennä viipotti niin omia teitään. edes yhteiskuvissa siitä ei oikein erota mitään. Se on näistä tipuista tummin, ruskean harmahtava. On myös pienikokoisin, melko selkeä kana.

Neljäntenä koneesta kuoriutunut, epäilen kanaksi myös. Tällä on tummin nokka. Minusta kivan näköinen myös tämä.
Kuva

ryhmis. Kolmas konekuoriutunut näkyy vasemmassa alareunassa alimmaisena. Tämän parempaa kuvaa siitä ei oikein ollut.
Kuva
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Edellinen tipusatsi on muuttanut jo meidän omaan kanalaan.

Ostin Muusalta siitosmunia viime viikolla ja änkesin niistä suurimman osan tänään hautomakoneeseen. Munia tuli 12 kpl ja 10 niistä mahtui nyt koneeseen, kun automaattikääntö ei ole päällä. Läpivalaisen munat 3vrk kohdalla ja jos siellä on tyhjiä niin otan pois ja laitan vielä pari uutta munaa. Muussa tapauksessa herkuttelemme kahdella hienolla munalla.

Punnitsin kaikki munat ja numeroin ne numeroilla 1-12. Merkkasin jokaisen munan tämän päivän painon ylös ja sen että mitkä munat on ladattu koneeseen. Suihkutin munat myös virkonilla varmuuden vuoksi, samoin koneen. Nyt se surisee tuossa vieressä tyytyväisenä :smt003 Laskettu aika olisi sitten 18.8..

Näillä mennään.
vardenji

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Odota useempi kun 3 vrk, jotta voit olla satavarma et on tyhjiä :smt002 Mä tarkistelen 3 vrk alkaen, mutta otan tyhjinä pois vasta 5 päivän jälkeen.
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Joo, en mie varmasti ihan oikeesti raaskis heittää pois... :smt003
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Munia haudottu nyt 1,5vrk ja näyttää siltä että kaikkiin taitaa kehittyä verisuonistot. Yhdestä en ole ihan varma mutta muissa näkyi alkurenkula tai sellainen verinen pikkupitkula. On kyllä Muusan munissa hyvä hedelmöittymisprosentti!
vardenji

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Onnea hyvästä prosentista :smt023 Toivottavasti kaikki kuoriutuu ja saat suuren piipittävän tipukatraan :smt003
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Mulla on sellainen tunne että kolme munista on saattanut mennä kesken. Niissä ei ole yhtä kaunista verisuonistoa kuin toisissa ja ainakin parin niiden sisällä kelluu tumma mössö joka valuu munan alareunaan aina sitä käännettäessä. Yksi noista kolmesta on kiikun kaakun että onko siellä elämää vai ei, mutta kahdessa on tuon mössön lisäksi verirengas. Lienee menetetty peli? Nyt ei siis ole kysymys enää siitä alkuvaiheen verisestä renkulasta joka tulee ennen hämistä vaan laajasta renkaasta plus tuosta tummasta mössöstä. Kannattaisko vaan ottaa se pahin niistä ja avata ja tehdä johtopäätelmät sen perusteella?
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Jatkanpa jaarittelua.

Yksi noista munista mistä tuossa edellä puhuin on kuitenkin todennäköisesti kehittynyt ihan normaalisti. ne kaksi muuta munaa (nro 3 ja 4) ovat sen näköisiä että mietin että pitäisikö ne heittää menemään. jotenkin ne on epävarmoja. ei oikein alkiota missään ja sellaista löllyvää massaa vaan. Muna nro 3 on ollut alusta asti isommalla keltuaisella varustettu, tummempi kuin muut. Molemmissa noissa näkyy verirengas. Mutta arvon edelleen että uskallanko avata vai en. Heitänkö pois vai en?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Älä heitä vielä tässä vaiheessa pois! Odota rauhassa vaikkapa viikko ja läpivalaise sitten uudelleen. Itse heitän pois vain täysin kirkkaat eli tyhjät munat, muut saavat olla haudonnassa yleensä loppumetreille saakka. Mulle ei ole vielä koskaan käynyt niin, että mätämuna olisi räjähtänyt silmille, niin siksi en ole kovin hanakkana poistanut vähänkään epävarmoja munia.
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Kerkesin nyt kuitenkin eilen ne kaksi heittää pois kun miehen kanssa yhessä läpivalaistiin ja mies oli ihan samaa mieltä. Avasin molemmat valkealle laakealle lautaselle, eikä sieltä löytynyt muuta kuin valkuainen, verinen rengas ja keltuainen joka oli molemmissa ilmeisesti hajonnut. Eli ihan oikea diagnoosi niissä oli. Noissa muissa näyttäisi olevan hyvinkin elämää. Mulla on vielä kaksi siitosmunaa jäljellä ja laitan ne nyt noiden kahden pois otetun tilalle. Ovat just vähän lämpenemässä tissiliiveissä että koneen lämpötila heilahtais mahdollisimman vähän kun lisään ne sekaan. Nää munat jotka lisään ovat siis nro 11 ja 12. Pois otetut olivat 3 ja 4. Kirjoittelen itselleni muistiin noita numeroita niin voin seurata. Nro 10 on vähän epävarma, mutta luulen että siinä on vähän paksumpi kuori ja alkio ei ole ihan munan kuorta vasten munan sisällä.

Nyt siis eka viikko täynnä haudontaa. 8 munaa jatkaa toiselle viikolle ja kaksi munaa aloittaa tänään ekan viikon.
vardenji

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä vältän vastedes munien vähentämistä haudonnan aikana. Se oli nimittäin se tekijä, joka laski mun koneen lämmöt pariks päiväks kerrallaan liian alas. Samoin yritin lisätä munia aina ottaen samalla vanhoja tyhjiä vastaavan määrän pois.
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Joo, mie muistankin että sulla oli siitä ketju. Mulla nousi tosi nopeaan normaaliks lämpötilat, kumma kyllä. Aika tasaiseen on 37,5-37,6 astetta. Toivotaan että kaikki menee hyvin. ilmeisesti tuo tissiliiveissä lämmittely auttoi :smt003
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Läpivalaisun tuloksena hyvin voivat munat nro 5, 6, 7, 8, ja 9. Epävarmoja on sitten munat nro 1, 2 ja 10. Uusimmissa munissa ei vielä erotu tietenkään mitään sen kummempaa. Kyllä vähän jännittää jos nyt menee kesken noin moni... apua...
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Olen poistanut taas pari keskenmennyttä munaa. Nyt niitä on koneessa sen verran että automaattinen kääntö on päällä. Neljässä munassa näkyy elämää, kaksi on vielä niin uutta ettei siellä ole odotettavissa elämän näkymistä kuin aikaisintaan huomen illalla tai sitten pari päivää siitä. Yksi muna on varmasti noista seitsemästä keskenmennyt, mutta en poistanut, olkoon siinä kun kerta tilaa on. Mikähän noissa on ollut vikana kun ei ole jaksaneet kehittyä, kun koneen säädöt on olleet samat edellisessäkin haudonnassa... Harmittaa kyllä.
vardenji

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 2

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Varmista lämpömittarista et säädöt on varmasti kunnossa. Mä ihmettelin kun 13 munasta kuoriutu vaan kaks. Oli samat säädöt kun aiemminkin, jollon 25 munasta kuoriutu 19 tai 18 tipua. Lämpötilat huoneessa aiheutti koneen lämpöjen nousun, joka luultavasti aiheutti tosiaan huonon tuloksen.
Vastaa Viestiin