mun eka haudontaprojekti

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
-ansa-

mun eka haudontaprojekti

Viesti Kirjoittaja -ansa- »

Eilen pistin viiriäisenmunat hautomakoneeseen ja heti tulee kysymyksiä, vaikka muka yritin imeä itseeni kaiken mahdollisen tiedon konehaudonnasta etukäteen :smt017
Kääntelen munia kolme kertaa päivässä;oikea-vasen-oikea- vasen jne. Mitäs haittaa siitä on jos munat kiepsauttaa ympäri? Nuo viiriäisenmunat kun on niin pieniä, että tahtovat itsestäänkin pyöriä hautomakoneessa.

Mun hautomakone on aika pieni, et joka kerta kun avaan luukun käännelläkseni munia lämpötila laskee 34-35 asteeseen. Mites tuo vaikuttaa munien kehittymiseen? Vai sallitaanko hetkelliset heilahtelut lämpötilassa?
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Minä en osaa vastata mitään, mutta tsemppiä toivon, eli
ONNEA HAUDONTAOPERAATIOON!!!
Kuva
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Ei se haittaa jos hetkeksi lämpötila putoaa koska kyllähän hautova emokin käy välillä jaloittelemassa ja syömässä.

Kääntele puhtain käsin, sillä kosteassa ja lämpimässä bakteerit tykkäävät jyllätä. En tiedä onko jonkun haudonta epäonnistunut likaisten käsien vuoksi, mutta näin neuvottiin tehdä.

Omassa koneessa munat kääntyvät nupista vetämällä vuorotellen eri kyljille ja en tiedä olisiko ympäri pyöräyttämisestä haittaa :smt017

Oikeasta kosteudesta kannattaa pitää huolta.

Ei muutakuin onnea haudontaan :smt001 Itse odottelen tässä kolmannen viiriäissatsin kuoriutumista. Nyt niitä ei enää käännetä ja sunnuntaina on laskettu aika.
Maikki

Re: mun eka haudontaprojekti

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Ei siitä haittaa ole vaikka munat vähän pyörähtelisivät miten sattuu. Tärkeintä on etteivät tärähtele kovin pahasti, siitä ei alkio tykkää.

Hautomakoneen lämmön onkin hyvä vaikka päivittäin antaa laskea hetkeksi. Munat vaan luulevat että äiti lähti ruokatauolle :smt002 . Munat saavat samalla raitista ilmaa. Mulla on tapana pitää koneen luukkua auki kerran päivässä jokunen minuutti, kun kaadan vanhat vedet haihdunta-astiasta viherkasveille ja täytän astian uudestaan.
-ansa-

Viesti Kirjoittaja -ansa- »

Kiitos kaikille vastauksista :smt001

Hieman kyllä jännittää, et kuinka tässä käy, kun tuon lämpötilan ja ilmankosteuden kanssa saa vieläkin takuta. Eivät tahdo asettua millään :smt009
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Paljon onnea haudontaan :smt001 .
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Onnea haudontaan! Hetkellinen kuivuus on ehkä parempi vaihtoehto kuin liiallinen kosteus,luulisin. Omien kokemusten mukaan tiput hukkuvat muniinsa jos kosteus on liian korkea. Ja itse muuten käännän munat aina ympäri niin, että terävä pää osoittaa sen jälkeen eri suuntaan kuin ennen kääntöä.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mää käännä kanssa munan niin, että pään kautta ympäri ja sitten illalla samalla lailla, mutta päinvästaseen suuntaan.. en siis pyöritä vaan vekslaan edes takas.
Vastaa Viestiin