Mimm@n uusi ankkatipupoikue syntyy

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mimm@

Mimm@n uusi ankkatipupoikue syntyy

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Tilasin hautomakoneen ja nyt olisi aika laittaa munat kypsymään. :smt038
Ajattelin laittaa koneeseen sekä hybridien munia sekä ankan munia, mutta tuossa hoksasin että ankkojen haudonta kestää 28vrk ja kanojen 21.
En mistään löytänyt mitään tietoa, mutta voisin kuvitella että ankan munat ei tykkää jos tuossa 20 pvän kohdalla nostetaan kosteutta että kananmunat kuoriutuvat.
Mietinkin siis, että onnistuuko haudonta niin, että laitan kananmunat n. 7pvän päästä ankkojen munien laiton jälkeen. Tällöinhän kuoriutumisen pitäisi olla melkolailla yhtä aikaa?!

Onnistuuko siis tällainen ratkaisu?
Viimeksi muokannut Mimm@, 14 Kesä 2011, 11:56. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
hellu

Re: Kanan ja ankan munien hautominen yhtäaikaa..

Viesti Kirjoittaja hellu »

Mulla ei ole ollut kyllä mitään ongelmaa noitten haudontojen kanssa, vaikka olen aina sitä mukaa lisäillyt munia koneeseen kun sieltä on kuoriutumisen myötä tilaa liiennyt. Siellä on iloisessa sekamelskassa viiriäisistä fasaaneihin, kaikki samassa koneessa ja viikonvälein aina porukkaa kuorituu. Koneessa on siis lisäksi ankkoja, kanoja ja kalkkunoitakin haudonnassa.
vardenji

Re: Kanan ja ankan munien hautominen yhtäaikaa..

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mun puolestanikin kiitos neuvosta :smt003
Rusina

Re: Kanan ja ankan munien hautominen yhtäaikaa..

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Ankanmunat eivät ole millänsäkään kosteuden nousemisesta hetkellisesti :smt001 .Ainoa mutta on, että konetta on vähän vaikea putsata ensin kuoriutuvien kanojen jäljiltä, kun siellä on vielä ankanmunia. Mutta tuskin taivas putoaa, vaikka se perusteellisempi puhditus muutaman päivän venyykin.
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Kanan ja ankan munien hautominen yhtäaikaa..

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Hellun kanssa samat kokemukset. Lisää munia sitä mukaa kun tulee ja toisesta päästä kuoriutuu. Eikä sitä kosteutta tarvitse nostaa. Fasaanin munilla testattu.
Vai miten hellu oot tehny?
hellu

Re: Kanan ja ankan munien hautominen yhtäaikaa..

Viesti Kirjoittaja hellu »

No minä oon varmaan kauhean laiska ja saamaton hautoja kun en noita kosteuksiakaan ole sen kummemmin nostellu kuoriutumista silmälläpitäen. Kaikki kuoriutumaan lähteneet tiput on kuitenkin hyvin kuoriutuneet ilman sen kummempia säätöjä.
Mitä tuon koneen putsaamiseen välillä tulee, olen tehnyt senkin aina uusien poikasten kuoriutumisen jälkeen, enkä ole huomannut sen häiritsevän munissaan kehittyviä poikasia. Munakorit vain lämpimän pyyhkeen alle puhdistamisen ajaksi.
Mulla on juuri nyt kuoriutumassa tuolla koneessa tyrniksiä ja partakanoja tälle päivälle yhteensä 11. Kahden päivän kuluttua olis sitten ankan ja sorsanmunien vuoro. Viikonlopun aikana pitäis kuoriutua sitten pari kalkkunaa ja muutama fasaani.
Kauanko te muuten pidätte tuolla hautomakoneessa noita kuoriutuneita tipuja? Minä tapaan siirtää ne terraarioon jo muutaman tunni kuluttua, kun ovat hyvin kuivuneet. Terroissa minulla on lämmönlähteinä ihan normaalit spottivalot 25 vatin lampuilla. Lämpö noissa terroissa on pysynyt ihan hyvin siinä 26-30 asteen välillä pienemmissä ja sitten tuossa isossa terrassa mihin siirrän 2 viikon ikäisenä nuo lapsukaiset on lämpöä vain 20 astetta. Tiput on hyvävoimaisia olleet aina ja noin sadasta linnunlapsesta on kuollut 3, ja nekin viiriäisiä jotka jo kuoriutuessaan ovat olleet heikompi kuntoisia.
Mimm@

Re: Mimm@n uusi hautomakone..

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

No niin, nyt on ensihermoilut heroiltu ja koneessa on sekä riistanväristen ankkojen, että hybridien munia.
Haudontapäivä kaksi on menossa, ja hyvältä näyttää lämpötilan suhteen, mutta kosteus ei tunnu pysyvän tasaisena.
Koneenani on siis Octagon 20 ECO automaattisella käännöllä, eli siinä suhteessa pitäisi helpolla päästä, mutta tuo kosteus liikkuu 45-50% välillä. Ohjeessa oli että ensin täyttää vaan toinen säiliö vedellä, ja kun kuoriutuminen alkaa niin molemmat, mutta nyt minulla on molemmissa vettä ja vielä kostea pyyhe pohjalla niin lämpötila on tuolla välillä. Opettelua tämä vaatii, mutta kivaa on ollut vahtia tuota konetta. Ei vaan meinaa malttaa odotella sitä päivää kun alkaa kuoret rapista :smt016
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Mimm@n uusi hautomakone..

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Kosteudessa ei noin pieni vaihtelu haittaa mitään. Minusta tuota kosteutta painotetaan välillä vähän liikaakin, koska käytännössä kuitenkin vain keskimääräinen kosteus ratkaisee, kunhan nyt suunnilleen 10% vaihteluvälillä pysyy haudonnan aikana. Jos keskikosteus on liian suuri, munasta ei haudonnan aikana haihdu riittävästi kosteutta ja päinvastoin. Lämpötila sitä vastoin on tarkempi muuttuja haudonnan onnistumiselle.

Octagon-koneen ohjeet on tosiaan nähtävästi tehty kosteammassa ilmastossa käytettäviksi, koska olen tuon saman huomannut, että molemmissa syvennyksissä saa yleensä olla vettä jo haudonnan aikana. Kuoriutumisvaihessa kun lisää liinoja siihen vesikanavien väliin ja pohjalle siten, että liinan toinen pää on siellä vedessä, niin sillä keinolla saa reilusti kosteuden haihdutuspintaa lisää tarvittaessa.

Onnea haudontaan! :smt023
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Mimm@

Re: Mimm@n uusi hautomakone..

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Damn! Yön aikana oli loppunut vesi, vaikka päivällä lisäsin, ja kosteus oli tippunut, ja mittarissa ei lukenut kun LOW...
Miten tällanen kosteuden tippuminen vaikuttaa?
Eilen illalla joskus klo.23 aikaan vielä kosteus oli 48%...
Nyt pidän kosteutta tuossa 55%, mutta tuntuu kyllä kamalan hankalalta pitää tuota kosteutta. Oikein kauhulla odotan kun sitä pitää nostaa entisestään, kun nyt näinkin hankalaa..
Läpivalaisin ankan munat tehokkaalla led valolla tuossa 8vrk:den kohdalla, ja kaikissa munissa näkyi sisällä seittiä, eli vielä ainakin maanantaina munissa oli eloa.
Kananmunissa taas ei seittejä näkynyt missään. Toki en huolestu vielä siitä, sillä eikös ne kehity nopeammin kun ankan munat, eli seittivaihe olisi ohi? Tumma pallo oli vaan kaikissa kananmunissa..


Mutta kaikista huolista ja vaikeuksista huolimatta on tää vaan jännää puuhaa :smt055
Mimm@

Re: Mimm@n uusi hautomakone..

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Kaikissa kahdeksassa ankan munassa on musta eliö sisällä joka liikkuu. Ihan ku jotain avaruusolioita :smt044 .

Nyt ollaan jo yli puolen välin, vielä puolitoista viikkoa ja sit pitäis kuulua jo piipitystä... :smt038
Mimm@

Re: Mimm@n uusi hautomakone..

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Tulin kaupungilta kotiin, niin kaikissa samaan aikaan laitetuissa munissa on reiät, ja yksi melkein ulkona. En aamulla äkännyt nostaa kosteutta, niin ei ollut kuin 58, mutta raotin pikkuisen luukkua ja tiputin vettä sisään. Nyt kosteus nousee, toivottavasti tarpeeksi ja nopeasti ettei vaan ehdi ankkaparat kuivua..


Ihanaa vaan tuijotella tuonne koppiin ja katsoa kun ankat yrittää päästä munasta ulos. Tuli kiire laittaa terraario valmiiksi pikku tipejä varten!! :smt038



:smt057 :smt055 :smt054 :smt060
Pirjo

Re: Mimm@n uusi hautomakone..

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Ihanaaaa :smt038 onnea!
Mullakin koneen kosteus vaihteli hirvittävästi, kun oli ne tulipalo pakkaset ja patterit paahtoi punaisena, mutta huomasin että juuri silloin kuin munat menivät säröille niin kosteus myöskin nousi ja se pysyikin sen jälkeen sopivassa kohdassa. Ei siinä paljon televisiota kaipaa kun katselee pikkutipujen kuoriutumista -ei meinaa malttaa nukkumaan mennä :smt043
Mimm@

Re: Mimm@n uusi hautomakone..

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Neljä pientä piipittäjää on nyt terraariossa. Yöllä kahen aikaan syntyi kaksi ja aiemmin illalla kaksi.
En malttanut lähteä nukkumaan vaan vahdin ja katsoin koneen vierellä kun pikuiset putkahti maailmaan. :smt055

Kaksi melko samanväristä kirjavaa, yksi ihan tumma ja yksi vaalea.. Vielä olis pari munaa koneessa jotka on laitettu vähän myöhemmin. Katsotaan tuleeko niistä mitään :smt002
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mimm@n uusi hautomakone..

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hieno homma, tulihan niitä sieltä! Mukavan värisiltä kuulostavat...laitahan kuvia.
Mimm@

Re: Mimm@n uusi hautomakone..

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Tänään kuoriutui viimeinenkin tipunen, ja siis 8 munasta 5 tipua. Aika hyvin näin ekakertalaiselle :smt003
Viimeisimmästä ei ole vielä kuvaa, saa kuivatella rauhassa, mutta näyttäisi siltä että samanvärinen kuin tuo kattilassa pojottava tipsi.



Kuva
Kuva Kuva
Kuva Kuva
Kuva Kuva



:smt055
Vastaa Viestiin