Haudonta ongelmat

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Haudonta ongelmat

ViestiKirjoittaja hunski89 » Su 20.05.2018 11:19

Ajattelin tehdä uuden keskustelun aiheena haudonta ongelmia. Jos näistä pohdinnoista olisi hyötyä myös muille eka kertaa hautoville.

Itse ekan kerran haudon juuri hautomakoneella ja haudonnassa on ilmennyt muutamia ongelmia.
Täältä lueskelin kymmenistä eri keskusteluista mitä lämpöjä ja kosteuksia kannattaisi olla, mielipiteitä tuntu olevan monia. Toiset sanoi että lämpö 37,2-37,7 astetta, toiset sanoi 38-38,5 astetta. Kosteudesta toiset sanoi että haudonnan aikana 50-60% ja lopussa 70-75%, ja toiset sanoi että 45-55% ja lopussa 65-70%.
Myös kuoriutumisessa avittamisesta oli montaa mielipidettä, osa sanoi ettei pidä auttaa, jos ei itse pääse ulos niin on liian heikko elämään. Toiset oli sitä mieltä että voi vähän avittaa jos tipu/poikanen uuvahtaa kesken kuoriutumisurakan.
Jalkavaivaisistakin oltiin paria mieltä, toisten mielestä eivät pärjää ja täytyy lopettaa, toisten mielestä jalat voi koittaa lastoittaa ja katsoa jos asettuvat oikeaan asentoon sen avulla.

Kerron nyt omia kokemuksia ekasta haudonnasta.
Mieheni mummovainaalla oli varastossa itse tehty hautomakone (oli kuulema sellainen oikea kaupan konekkin, mutta ilmeisesti joku raha-ahne sukulainen oli sen käynyt hiljaa viemässä). Kyseinen mummo oli kuulema onnistuneesti hautonut tällä omatekoisellakin versiolla niin ajateltiin kokeilla. Haudontakone on tehty isohkosta styroxlaatikosta (ilmeisesti jotain sellasia mitä kalastajat käyttää kalojen keräämisessä talvisaikaan). Siinä on kaksi lampun paikkaa, pleksi kannessa ja jonkinlainen termostaattirakennelma millä saa säädettyä lamppujen syttymistä ja sammumista. Alaosaan on tehty yksi ilmareikä ja kannessa on muutama pieni.

Itselläni oli haudottavana ankan munia sekä viiriäisen munia tässä samassa koneessa yhtäaikaa. Lämpönä pidin 37,2-37,7 astetta ja kosteutena 60-65%. Ankan munat laitoin hautomakoneeseen sitä mukaa miten ankka-akkamme niitä jaksoi munia. Tämä vaikeutti arviota siitä milloin mikäkin muna syntyy sekä noita säätöjen asetuksia, koska haudonnan viimeisillä päivillä kosteus pitäisi nostaa ja osa munista kuoriutuisi viikon myöhemmin niin heille kosteutta olisi liikaa. Luin vasta hetki sitten täältä kuinka niitä munia kerätään hautomista varten ja kuinka säilytetään. Seuraava satsi 11kpl munia on jo koneessa haudonnassa.

Munia siis kerätään täällä olevan ohjeistuksen mukaan viileään, 5-15 asteiseen tilaan, säilyvät pari viikkoa, sitten hedelmällisyys laskee. Jääviileä kaappi käy tähän ainakin. Munat säilötään tylppä puoli YLÖSPÄIN ja terävä pää alaspäin. Näitä säilönnässä olevia muniakin tulisi käännellä pari kertaa päivässä vaikka laittamalla tikkuaski kananmunakennon toisen pään alle ja kääntämällä koko kennoa niin että eri pääty kennosta makaa tikkuaskin päällä.
Tällä tavalla kun kerää viikon-parin munat viileään säilytykseen saa kaikki yhtä aikaa koneeseen ja tiput/poikasetkin syntyy sitten saman päivän tienoilla ja kosteudetkin on helpompi määrittää kaikille sopivaksi kun tipuja ei synny silloin tällöin muutaman päivän välityksellä.
Kun otat säilötyt munat pois viileästä, niin niiden täytyy muutama tunti vähintään levätä huoneen lämmössä. Tulee muuten liian suuri lämpötilaheitto munille jos suoraan viileästä menevät tuohon haudontalämpöön.
Jos taas ostat munat joltain ja ne postitetaan niin niiden tulisi väh. muutama tunti, mielellään vuorokausi levätä huoneen lämmössä ennen kuin laitat koneeseen. Ovat voineet saada kuljetuksessa höykyytystä ja lämpötilat on voinu vaihdella.

No sitten munien laittaminen haudontakoneeseen. Nehän tulevat sinne samalla tavalla kuin säilytyksessä eli tylppä puoli YLÖSPÄIN ja terävä pää alaspäin. Tässä menin itse vikaan ja laitoin terävä pää ylöspäin kun ei tullut pieneen mieleenkään että ne voisi jotenkin muutenpäin olla. Jotkut myös hautovat munat kyljellään. Sen takia tylppä pää tulisi olla ylhäällä koska ilmakupla on siellä minkä kautta tipu/poikanen lopussa hengittää. Muuten voi hukkua munaan kun kääntyy munassa väärään päähän ennen h-hetkeä.
Munia tulee käännellä vähintään kolme kertaa päivässä, kuitenkin aina pariton määrä jotta muna ei olisi perättäisiä öitä samassa asennossa. Kääntely joidenkin mukaan vahvistaa poikasta. Toiset on tarkkoja kääntelyasennoissa mutta tärkeintä on että munat ovat selkeästi eri asennossa.

Sitten noista lämpö ja kosteusasetuksista. Nuo kosteus asetukset jotka aiemmin sanoin laittaneeni oli liikaa. Lämpö oli mielestäni kohdillaan kun pidin 37,2-37,5. Kosteus olisi mielestäni saanut olla haudonnan aikana ankan munilla 50-55% ja lopulla 65-75%. Ja nämäkin asetukset olisivat liikaa viiriäisille. Luin osasta keskusteluista että viiriäisille kävisi nuo samat asetukset kuin ankoille mutta ei ne käy. Tuo pitämäni haudontakosteus 60-65% ja viimeisten haudontapäivien 70-75% oli aivan liikaa viiriäismunilleni. 12 munasta vain 1 pääsi itsenäisesti ulos kuorestaan, 4 hukkui munaansa kuoriutumisvaiheessa kun ajattelin ettei pitäisi auttaa kun sitä niin toitotettiin monessa keskustelussa. Seuraavia 3 autoin kuoriutumaan kun iski paniikki kun 4 hukkui kuoriutumisvaiheessa. Nämä autetut oli ihan uupuneita, yksi heistä oli huomattavasti pienempi kuin muut. Kaikki kuitenkin virkosivat vuorokaudessa ja alkoivat syödä. Yhdellä näistä kolmesta oli varpaat ihan spagettia ja kääntyivät kävellessä sisäänpäin, siis oik. jalan varpaat sojotti vasempaan ja vas. oikeaan. Tein ihoteipistä lastat jalkoihin. Toinen jalka parin päivän lastotuksella ja oluthiivahyppysellisen sekoittamisella ruokaan asettui normaaliin asentoon. Toinen jalka oli neljä päivää lastoituksessa, otin lastan pois mutta ei ollut muuttanut asentoa joten lastoitin uudestaan. Ja tämä kolmas rääpäle, se vuorokauden päästä alkoi tepastelemaan ja kävi syömässä muiden kanssa kipposista mutta muutaman päivän päästä oli kovin uupunut eikä mennyt itse syömään, sain ruokittua lusikan kanssa hieman. Tämän jälkeen ei pysynyt enää tolpillaan vaan kaatuili koko ajan, nousi pystyyn ja kaatuili taas. Lopulta ei pystynyt seisomaan enää ollenkaan ja olikin sitten nukkunut pois.
Neljä viimeistä munaa avasin jotka eivät kuoriutuneet, yhdessä ei ollut sikiöä, vain nestettä. Yhdessä oli turvonnut tipu ja kahdessa sikiö oli kuollut loppuvaiheessa ilmeisesti hukkuen koska munista tuli paljon nestettä ulos.
Viiriäisille tulisi siis toisten keskustelujen mielestä kosteus olla haudonnassa 35-40% ja lopussa ihan vähän nostoa jo 50% oli toisten mielestä liikaa lopussa. Toiset eivät lisää ksoteutta ollenkaan missään vaiheessa.
Tilasin uudet siitosmunat ja aion kokeilla niiden haudontaa nuilla alhaisemmilla asetuksilla ja päivittää kuinka kävi.

Ankan munia minulla oli koneessa 25kpl, joista ensimmäiset kymmenen oli hedelmöittämättömiä, urosankkamme ei ollut vielä saanut kevättä rintaan. Sen jälkeen tulleet munat oli melkein kaikki hedelmöitettyjä.
Kun olin kerännyt munat koneeseen sitä mukaa kun niitä tuli, tulo ongelmaksi myös sellaiset munat joita olikin ehditty alkuhautoa joko ankka akkamne tai kanan toimesta. Ankat kun tykkää kaivaa ja haudata munat olkien sekaan ja meidän ankka tunkee niitä ihan joka paikkaan, ei pidä varsinaista pesäpaikkaa. Ja kanammekin ovat kaivaneet kymmenen pesää omalle puolelleen ja pesän ankkojen puolelle ja munivat hekin munat minne sattuu. Ja molemmat eukot ei oikeen haudonnasta ole kiinnostuneita. Tulikin sitten yllätys kun munia alkoi kuoriutumaan viikon etuajassa.
Tämän yhden munan kuoressa näin jo viikko aiemmin ilmestyneen mustan läntin, olin lukenut että tarkoittaisi munan pilaantuvan, joko sikiö kuollut tai hedelmöittämätön, jätin kumminkin koneeseen varulta. Sitten yksi päivä kuorta oli lähtenyt hieman ja oli pieni reikä, mies oli sitä mieltä että sieltä tulee poikanen, minä vaan että ei kai, olin lukenut että jos näyttää tältä niin on pilalla, että kai sieltä kaasut poistuu. Sitten hetki sen jälkeen päätin kurkata että onko siellä kuollut sikiö vai onko hedelmöittämätön. Ja voi sitä riemua kun näin että siellähän heiluu joku untuviensa kanssa. Munien tummat läiskät ei siis ollutkaan pilaantuneita keltuaisia vaan poijasten mustat unuvat helotti läpi.

Tämä ensimmäinen teki happireijän ja ei tapahtunut mitään vuorokauteen sen jälkeen, näin kyllä reijästä että eli munassa. Paniikki sitten iski kun ne neljä viirua olivat hukkuneet muniinsa kun en avittanut ja aloin avittaa ankkaa. Kuorin munaa ja kalvoja sitä mukaa kun tohdin, jos alkoi verta näkyä tihkuvan kalvosta niin lopetin hetkeksi. Lopulta kuorin kannen melkein kokonaan pois ja jätin odottamaan josko itse tulisi ulos. Ei sitten tullut pitkän odottelun jälkeen ja avitin kokonaan ulos. Huomasinkin sitten että hän oli syntynyt etuajassa, oli heikko, silmät oli kiinni ja ruskuaispussi ulkona. Käärin ympärille märkää paperia ja jätin alakuoren suojaksi ruskuaispussille, laitoin ankan kääröineen pahvilaatikkoon hautomakoneeseen. Vuorokauden päästä ruskuaispussi oli pienentynyt puoleen ja hiukan raotteli silmiä. Potki voimakkaasti räpylöillä kun yritti ylös mutta ei päässyt, sai vain potkittua kynsillä leuan haavoille. Oli uupunut. Leikkasin napanuoran ja käärin harsoon lämpölampun alle ettei raavi leukaa rikki enempää. Yritin syöttää ja juottaa ruiskun kanssa mutta ei osannut niellä, kaikki meni suoraan keuhkoihin ja hengitysteihin, joten lopetin syöttämisen ja annoin levätä jos vaikka virkistyisi ja alkaisi itse syömään. Pari oluthiiva hippua sain sen nielemään. Oli kuitenkin niin poikki ja uupunut että nukkui yöllä pois. Täällä keskusteluista luin että tiput/poikaset syntyy ruskuaispussi ulkona jos on liikaa lämpöä tai kosteutta ja siitä päättelin että liikaa kosteutta, sen takia sen oli tarvinnut tehdä happireikäkin ennen kuoriutumista.
Seuraavat kaksi yllätysankkaa tekivät myös happireijän. Luin täältä että tästä happireijän tekemisestä on voinutvoinu kestää joka 1,5-2vrk ennen kuin kuoriutuvat. Siksi päätin että nyt en auta koska varmasti vielä ruskuaispussit ulkona. Lampun kanssa näin että kalvoissa oli vielä isoja verisuonia. Tein vain happireijät hitusen isommiksi jotta nokat näkyi että tiesin heidän saavan happea. 1,5vrk siinä sitten meni ja he itse kuoriutuivat todella nopeasti hyvin vähäisellä avustuksella. Ruskuaispussit olivat vetäytyneet napaan, vain pienet napareijät vielä oli. Silmät kirkkaina ja tomerina he sitten meikäläistä ihmettelivät. He on tosi reippaita ja juoksevat villisti nyt pari päivää vanhoina ja ovat jo kylpeneetkin hetken lämpöisässä vedessä ja sotkevat ruualla minkä kerkeävät.
Nyt juuri eilen aamulla neljänteen yllärimunaan oli tullut ilmäreikä, suurensin hieman ja näin että poikasen nokka oli tukalassa paikassa ja kuulosti että hengitys oli vaikeaa, avasin siis kuorta ja kalvoa sen verran että nokka näkyy ja ettei tullut verta kalvosta. Nyt odottelen jos hänkin itse päättää kirjaimellisesti pongahtaa ulos munasta kun nyt päivällä tulee 1,5vrk täyteen. Jos ei ala tapahtua niin avaan kuorta taas hitusen ja odottelen iltaan. Kovasti ainakin piippailee ja siipeäkin heiluttelee aukosta. Eilen olin taas kuulevinani naputusta yhdestä munasta ja siinäkin näkyy tumma läiskä.
Nyt olen pudottanut kosteutta jotta loput pääsevät munistaan kuoriutumaan ilman että tarvitsisi tehdä happireikä ennen varsinaista kuoriutumista. Jotta pääsisivät pois kun ruskuaispussit on vetäytyneet napaan.

Savitaipale sekoitus kananmuniakin minulla on koneessa ollut yhtäaikaa ankan munien kanssa. Eka kuoriutuu keskiviikkona aikaisintaan. Katsotaan kuinka paljon heitä tarvii auttaa, kosteus on voinut olla heillekkin liikaa. Mutta kyllä siellä vahvoja tipusia on, munia käännellessä munat on alkaneet heilumaan oikein kunnolla. Läpivalaisinkin vajaa viikko sitten ja yhden munan sikiö piti semmosta "ravia" munassaan valoa vasten että luulisi näiden kuoriutuvan ihan itse.

Mä nyt päivittelen tähän ketjuun miten loput haudonnoista on mennyt niin tästä on muillekkin hyötyä. Tai ainakin itselle hyvä muistiinpano.
Kunhan tiput ja poikaset on kuoriutuneet ja kasvaneet sen verran isoiksi että voi myydä niin niillä rahoilla ajateltiin sitten rahoittaa ihan kunnon oikea kaupan hautomakone. Tämän omatekoisen kanssa joutuu vahtimaan lämpötiloja ja kosteuksia koko ajan. Päivässä istun koneen ääressä varmaan yhteensä 13-15tuntia ja yölläkin saatan herätä tunniksi istumaan ja vahtimaan lämpöjä. "Onneksi" tällä hetkellä olen työtön niin on aikaa vahtia munia.

Mutta seuraavan kesän haudontaan hankitaan ehta kaupan kone niin ei tarvi koko ajan nököttää koneen ääressä. Onko kellään suositella mikä kone on hyvä? Covatutto koneista oon täällä lueskellu että saattaa heittää asetuksia itekseen. Ite aattelin sen kokosta konetta että mahtus 25-50 munaa sitä isommat on turhan isoja meidän tarpeisiin. Ja semmonen kone tietty et kennoihin mahtuu eri lintulajien munat.
hunski89
muna

Re: Haudonta ongelmat

ViestiKirjoittaja hunski89 » Ma 21.05.2018 08:38

Tuohon edelliseen munaan meni taas se 1,5vrk että ankka kuoriutui happireijän teon jälkeen. Kun tuli 1,5vrk täyteen eikä ankka ollu alkanu aukomaan kuorta enempää ja ei enää piippaillutkaan niin paljoa, niin avasin kuorta niin paljon että pääsee helposti ponkaisemaan ulos kun hänestä siltä tuntuu. Ajattelin odottaa iltaan kun tulee se 2vrk täyteen ekasta reijän teosta ja jos ei siiheb mennessä ole kuoriutunut niin kuorin kokonaan pois.
Kun olin aukonut kuorta lisää ja jätin munan koneeseen iltaa odottamaan ja aloin kuoriutuneiden tipusten kanssa touhottamaan ja hetken päästä kurkkasin koneeseen niin tää ankkahan oli jo ponkaissut itsensä ulos.
Silmät kirkkaina katteli meikäläistä, mutta ei sanonut oikein mitään, vähän asteli mutta oli uupunut kuoriutumisurakastaan. Nyt kuitenkin puolen vuorokauden ikäisenä tepastelee reippaasti muiden kahden poikasen kanssa ja syö itse kupeista ja on tosi reipas. Ja valtavan SÖPÖ :smt055 Sanon häntä Leppikseksi kun hänellä on mustassa selässään samanlaisesti asettuneet keltaset täplät kuin leppäkertun mustat täplät. Ja hänellä on hauskat keltaiset vauhtiraidat silmien ympärillä :smt007
Nyt oli yöllä sitten taas yhteen munan tullut pikkusärö ja tein kalvoihin pienen reijän että poikanen saa hengitettyä. Sieltä hän nyt vihelteleekin aukosta. Menee varmaan taas se 1,5vrk kun hän kuoriutuu ulos.
hunski89
muna

Paluu hautomakoneet ja konehaudonta