Kananmunassa ei ole verisuonia? (Ja muita kysymyksiä.)

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kananmunassa ei ole verisuonia? (Ja muita kysymyksiä.)

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

minä olen hautonut hautomakoneella kohtuullisella menestyksellä erilaisia kokoonpanoja. Omista tuoreista munista on kuin kiusalla jäänyt useimmiten 1 kuoriutumatta. Ja kaupan luomumunista noin viidestä taas on yksi kuoriutunut.
Mutta tuohon läpivalaisu rumbaan en ole lähtenyt ollenkaan. Vain sellaiset jotka parin viikon haudonnan jälkeen niitä kääntäessäni tuntuvat painavilta, aivan samanlaisilta kuin tuoreet olen pipossa vienyt pimeään ja katsonut läpi. Ja ne ovat näyttäneet kirkkailta läpikuultavilta, olleet hedelmöitymättömiä.
Muut munat ovat saaneet olla kuoriutumispäivään asti, ja silloin kokonaisiksi jääneitä olen haistellut ja ihmetellyt ja antanut olla vielä jopa 4 päivää elleivät haise. On sieltä joku mattimyöhäinen joskus tulla tupsahtanut.

Olen sitä mieltä ettei niistä munista noin vain kuoren läpi näe onko tipua. Tai onko se kuollut tai onko jotakin muuta. Mutta yhtämittaisella säheltämisellä ja valaisemisella voi saada vahinkoa aikaan. Paras on kun huolehtii munien käännöstä ja kosteuden sekä lämmön oikeasta olomuodosta. Kärsivällisyyttä kaikille hautojille!
Jansku

Haudonnan kosteus

Viesti Kirjoittaja Jansku »

Ku hautomakoneessa pitää olla kosteeta nii ku kananmuna on kanan alla ja niin pois päin niin onks siel muka sit kosteeta? :shock:
monnilainen

Re: Kananmunassa ei ole verisuonia? (Ja muita kysymyksiä.)

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Pikkupi, munista näkee erinomaisen selkeästi kuoren läpi sekä tipun kehityksen, että kehityksen vaiheet, jos vain ottaa asioista kunnolla selvää. Useinkaan ei kannata luottaa pelkästään tällaiseen nettipalstaan, esim. painon mukaan valikoimisella kun ei ole mitään tieteellistä perustaa, ellet pidä jokaisen munan suhteellisesta painomuutoksesta tarkkaa kirjaa. Aiheesta löytyy erittäin hyvää kuvamateriaalia englanninkielisiltä sivustoilta, samoin tekstiä alkiokehityksestä. Suosittelen lämpimästi tutustumaan aiheeseen huolellisesti, sitä kauttaa haudontaan löytyy ihan uusia , mukavia ulottuvuuksia, jotka voivat antaa, uuden tipun lisäksi, paljon ymmärrystä harrastukseen.

Janskun punaiseen renkaaseen viitaten, se valitettavan usein tarkoittaa verisuonten hajoamisprosessin yhteydessä syntyvää kuviota, joka siis tarkoittaa kehityksen keskeytymistä. Mutta aiemman kokemuksen puuttuessa, kannattaa varmaan odottaa rauhassa, tapahtuuko munassa kehitystä. Toimiva verisuonisto on selkeästi kolmiulotteinen. Verisuonen katkeaminen munan sisällä on melkoisen epätodennäköinen vaihtoehto. Katsele rauhassa muniasi ja ennenkaikkea läpivalaise pari kertaa viikossa, niin opit mitä sinun pitäisi normaalikehityksessä nähdä. Koska munan kuori on huokoinen ja hengitys tapahtuu diffuusion avulla kuoren läpi, suosittelen pitämään hanskat kädessä munien käsittelyn aikana.
Oletan, että kysyit kosteudesta vakavissasi? Mikäli et lisää koneeseen ohjeiden mukaisesti vettä, niin siellä ei todellakaan ole kosteaa. Jos lisäsit, ymmärtänet, että johonkinhan se lämmössä haihtuu. Suosittelen lämpimästi perehtymään haudontaan tarkemmin, usein koneen käyttöohjeiden lukeminen jo aukaisee monia, ihmeellisiä asioita!
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Kananmunassa ei ole verisuonia? (Ja muita kysymyksiä.)

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Jansku kysyi haudonnan kosteutta kun kananmuna on kana alla.
Kanaemo pitää kyllä huolen tarpeellisesta hautomalämmöstä,kosteutesta,munien tuulettamisesta ja kääntämisestä.Jos hoitaja laittaa pesän,on valvottava ettei pesään käy veto eikä pesän pohja kuivu liiaksi.
Jansku

Tipun kuoriutuminen

Viesti Kirjoittaja Jansku »

Hei, kuoriutuuko tipu myöhempää jos lämpötila hautomakoneessa on vähän viileempi? :smt024
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kananmunassa ei ole verisuonia? (Ja muita kysymyksiä.)

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kyllä kuoriutuu. Mutta jos aivan liian viileä niin ravintovarat keltuaisessa loppuvat ennen kuin tipu on valmis kuoriutumaan. Meillä on kanan alta kuoriutunut kaikki munat 26 hautomapäivänä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Jansku

onko normaalia?

Viesti Kirjoittaja Jansku »

Hei onko normaalia että näin eilen läpivalaistuksessa että se tipu liikku ja niin oon nähny jo viikon ajan. Mutta sitten tänään se ei vaab liikkunu siellä sisällä? Ja se on ollut jo hautomakoneessa noin 25 päivää. Tiiän epänormaalia mutta mun kaveril on kuoriutunu tivut myös vähän myöhempää
Mantukka
muna
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Kesä 2020, 15:13

Re: Kananmunassa ei ole verisuonia? (Ja muita kysymyksiä.)

Viesti Kirjoittaja Mantukka »

Tämä on vanha ketju jo, miten mahtoi käydä tuon Janskun tipun?
Mulla on hautomakoneessa nyt 3 vaalean- ja 3 tummanruskeaa munaa, hautomispäivä 15. Muutama päivä sitten huomasin läpivalaisussa, että kahdessa tummista ja 1 vaaleista munista menee leveämpi raita (=verisuoni?) keltuaisen ja valkuaisen rajalla. Meinasin jo ottaa munat pois koneesta, koska oletin niiden tipujen kuolleen. Vaaleasta munasta näkyi kuitenkin liikettä ja näkyy edelleen. Tummista munista ei oikein näe läpi, mutta en arvaa nyt niitäkään poistaa jos eloa kuitenkin on. Eli onko muilla millaisia kokemuksia tästä, onko tullut eläviä tipuja tällaisista "raitamunista"?
Sen verran loppusuoralla jo ollaan, että annan munien varmaan olla loppuun asti koneessa, mutta lieneekö tuhoon tuomittua noiden kanssa?
Vastaa Viestiin