Ilmajokisten kanojen värit

käyttäjien kuvia

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Klara

Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja Klara »

Näitten värejä sais kertoa, niin jospa minäkin sitten hoksaisin miten noi kuviointijutut ynnä muut menee

No tässäpä näitä…

Tässä ensin Allu, minkäs värinen hän ompi?
Kuva
Kuva

Allu ja Tummasilmä
Kuva

Tummasilmä
Kuva

Klaara
Kuva
Kuva

Helga, melkein samanlainen kuin Klaara, mutta ei sitten kuitenkaan
Kuva

Klaara ja Helga samassa kuvassa
Kuva

Hulda (edustalla klaara)
Kuva

Celine
Kuva
Viimeksi muokannut Klara, 13 Kesä 2009, 00:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
siimis

Re: Klaran kanojen värit

Viesti Kirjoittaja siimis »

Tuosta kukosta en kyllä sano mitään. Joku mustaa estävä tekijä sillä on, mikä tekee rinnasta noin punavoittoisen.

Tuo musta kana punaisella päällä vois olla gold birchen.

Sitten nuo vaaleat kanat punaisella päällä, niillä on melko varmasti dominantti valkoinen geeni. Se vaalentaa mustat alueet valkoisiksi. Eli periaatteessa tuo toiseksi viimeisen kuvan musta kuvioinen kana punaisella päällä on saman värinen, mutta ilman sitä dominanttia valkoista. Niillä saattais olla myös Mh-geeni eli punainen, kun ne on noin rikkaan punasävyisiä kun vertaa esim tuohon mahdolliseen bircheniin, joka on selvästi kultaisempi.

Nää on nyt tällaisia arvauksia, kun mähän en tosiaan ole näissä mikään expertti - vielä ainakaan :smt002 Pitää vielä itsekin opiskella aika tavalla ja nähdä eri värisiä kanoja. Mielelläni näkisin lisää kuvia eri väreistä, jos jollakulla on kiinnostusta näitä värejä miettiä!
mikkero

Re: Klaran kanojen värit

Viesti Kirjoittaja mikkero »

Mä en kyllä tajuu noita väri tsydeemejä :)
Mut meitin Hermannista taitaa tulla Allun värinen :smt007
siimis

Re: Klaran kanojen värit

Viesti Kirjoittaja siimis »

No olis mielenkiintoista tietää minkä väriset vanhemmat Allulla ja Hermannilla on..? Tai minkä värisiä jälkeläisiä?
kaakatin

Re: Klaran kanojen värit

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Mulla on kovastikin kiinnostusta väreihin ja kuvioihin, varsinkin kun nuo mun tipuset on niin jänskän värisiä. :smt038 Näkeekö kahdeksan-viikkoisista jo kuvion ja värin vai kehittyvätkö ne pikkuhiljaa? Voisin ottaa lähipäivinä kuvia jos niistä jo jotain näkee. Avataanko uusi värien määritys topiikki vai jatketaanko tähän. Kiitos jo etukäteen määritksistä.
Klara

Re: Klaran kanojen värit

Viesti Kirjoittaja Klara »

Allun iskästä mä en tiedä sanoa mitään mutta sen lapsosia meillä on muutama. Tosin vasta kuukauden ja 5 päivän ikäsiä. Mutta niistä kanoilla ainakin näkee että valkosta on ihan reippaasti ja kukko tipulla, vaikka onkin melkeen musta, on rinnassa ruskeeta ja siivissä ja päässä valkosta. Myös tossa ekassa kuvasarjassa oleva Celine on Allun tytär.

Näin ikään:

Kuva
Kuva

Kuva

Kuva

Voisin muokata tota otsikkoa niin että tähän ketjuun voi koota ainakin ilmajokisten kanojen kuvia ja värejä, miten ois?
Viimeksi muokannut Klara, 13 Kesä 2009, 00:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Klara

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja Klara »

Sen verran oon ota Allua kattellu, että sillä näyttäis jonkin verran olevan sitä nuolikuviota noissa kaulan höyhenissä. Olkos sen nimi patridge vai mikä :smt017 Eiks se brahmakukko ollu joku gold patridge, jolla kans oli tota kuviota kaulan höyhenissä?

:smt017 :smt017
mikkero

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja mikkero »

Onko tuo musta kukko, Allun ja vaalean kanan jälkeläinen?
Voiko minun mustalta kanalta tulla vaaleita jälkeläisiä, kun kukko on aikaspaljon Allun näköinen. :smt017
Vai mites ne värit menee
Klara

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja Klara »

Nyt on pakko myöntää, että tipujen äiteen puolesta en osaa sanoa muuta varmaksi kuin sen, että ne ei taatusti ole Celinen munista kuoriutuneita. Sen munat on ainoot jotka satavarmasti erotan muiden munista. Eli nää tiput voi olla ihan yhtä hyvin mustien tai vaaleiden munimista munista.

Nuo munii yleensä samaan pesään läjään kaikki ja niin, että harvoin pääsee näkemään niitä munintapuuhissa. Silloin kun kaikki on munivina, ts. ettei kukaan haudo tms. niin sielä on munaläjä johon kaikki on omansa töräyttäneet ja siitä kasasta on aika vaikee noitten vanhempien kanojen osalta sanoa, mikä on kenenkin. Ovat niin tasakokoisia ja saman sorttisia. AInoa ero on että toiset on ruskeita, toiset valkosia. Celinellä nuorimpana on selkeästi pienemmät munat kuin muilla (toistaiseksi).
Rusina

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Tosta Harakka-pojan väristä hieman. Meillä oli Kanamummolta tulleissa tipusissa harakoita useampiakin. Luulisin että meidän mustat kukkopojat oli niitä (muistaako Kanamummo?). Näille pojille tuli ensin tuota ruskeaa rintaan, sitten sitä alkoi ilmestyä myös hartijoille, kaulaan ja satulaan. Valkoista on vain viimeisissä siipisulissa ja uskoisin että nekin muuttuvat sulkien vaihtuessa mustiin. Olisko väri se partridge, nuolikuviot ainakin löytyy?

Yks kukoista oli kuukauden vanhana suunnilleen samaa väriä kuin nuo Klaran vaaleat tyttöset. Tältä kukolta lähtivät vaaleat höyhenenkärjet ja se on nyt punaruskea musta-vihreällä pyrstöllä...
Klara

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja Klara »

Meidän entinen kukko Jaakko, oli tämän värinen

Kuva

Kuva



Ihan pienenä poikana, juur meille tulleena, se oli tämmönen
Kuva
siimis

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja siimis »

No Jaakolla olis mun mielestä selkeästi columbia-geeni. Se poistaa mustan värin rungosta. Oisko myös partridge perimältään, kun tuossa nuoruuskuvassa näkyy sen sorttista kuviointia satulassa.

Tuota mun aiempaa dominantti valkoinen -kommenttia otan nyt vähän takaisin, kun huomasin että noilla vaaleilla on myös mustaa höyhenpuvussaan. Mutta ihan äkkiä en keksi mitään muuta mikä tuon vaalean värin vois aiheuttaa.

Mä itse sain selityksiä omien kanojeni väreille backyardchickens.comin foorumilla, joten jos värit oikein tosissaan kiinnostaa niin kannattaa rekkautua sinne ja heittää sinne kyssäriä kuvien kera. Tai jos ei viitsi itse rekkautua, niin mä voin toki myös laittaa omalla nickillä kysymystä sinne näistä? Siellä kannattaa kyllä muuten käydä ainakin lukemassa genetiikka-osastoa! Toinen hyvä foorumi on the-classroom@the-coop, siellä on myös genetiikkaosasto :smt002
smari

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja smari »

Siimis, mä haluisin kuulla mitä tietoja sait niistä sun kanojen väreistä. :) Erityisesti jäi vaivaamaan oliko lavenderia?

Mulla ei olis tuosta tullu columbia mieleen, koska mun tietääkseni se poistaa mustan vain rungosta, eli eli kauluksesta.

Kaakatin, jotkut värit on 8 viikkoisilla samanlaisia kuin aikuisena ja jotkut muuttuu sen jälkeen aivan eri näköisiksi. Varmaan siksi että ei olis ihmisillä liian helppoa mietittävää. :smt003
siimis

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja siimis »

Lavenderia veikattiin, mutta myös kultapohjainen birchen sinisenä ja splashina olis mahdollisia. Pitäis tehdä varmaan testiparitus.
Tuo mun kukko ei ole mitään sen kummempaa, kun heterotsygootti gold/silver parttridge columbia.

Tuo on totta juu, että columbia poistaa mustan värinrungosta. Mutta kun tuolla sun kukolla on musta pyrstö, niin siihen ei oikein sovi mikään muu punainen tekijä, kuin tuo columbia. Se taitaa olla ainoa, mikä poistaa mustan värin rinnasta, mutta jättää sen pyrstöön.

Korjaanpa itseäni :smt002 Sillä voi olla myös Db eli darkbrown geeni, joka vaalentaa rinnan, mutta tekee pyrstön mustaksi.

Se kumpi se mahdollisesti on, niin siihen ei riitä mun expertiiz :smt002
siimis

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja siimis »

Korjaan vielä kerran itseäni, ennen kuin menen nukkumaan...

Se vois ehkä ennemminkin kuitenkin olla tuo Db, koska e^b e^b Db -kukosta tuolla yhdellä nettisivulla puhutaan nimellä black patterned gold columbian clearnecked. Eli puhdaskaulainen.
Vastaa Viestiin