Kanojen värit tutuiksi-projekti

käyttäjien kuvia

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Muusa

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Muusa »

smari kirjoitti:Hyvä kun mennään geenitasolle, silloin vasta oikeesti tietää värin
Ihan totta!
(Ettekä siimis ja smari oo ainoita joita kiinnostaa :smt002 )
Asia on näköjään niin kuin olen tuota omaa parvea seuraillessa arvellutkin, kanoilla on erilaisia väri- kuvio- ja diluutiogeenejä ihan käsittämättömän paljon :smt101 ja, mielenkiintoista, näköjään samassa lokuksessa voi olla useitakin eri värigeenejä... hevosillahan on vain yhtä laatua samoin kuin undulaateilla joitten värigeenit tuntuu olevan ihan selvää pässinlihaa kanoihin verrattuna, oikeesti Ushva ei ne oo vaikeita :smt002
Toosi helppoa vaan vanhempien ja jälkeläisten värien mukaan päätellä tiettyjen yksilöitten värejä kun pitää kanojaan ja kukkojaan parvessa :smt053
Tarttis kyllä läjän havainnollisia kuvia eri geenien tunnistamiseen. Eikö eri kuviot voi kanoilla olla aika epätäydellisiäkin?
siimis

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä olen ymmärtänyt - sen lyhyen aikaa mitä olen nyt näihin tutustunut - että kuviot voi olla "vajaita", jos joku geeni on vain heterotsygoottina tai toisaalta joku tietty geeniyhdistelmä voi "jäljitellä" toisen geenin aikaansaamaa kuviota.

Tuo on totta, mitä Muusa sanoi - kun kanoja on parvessa, voi jälkeläisten vanhempia ainakin arvailla värin perusteella, kun tietää ainakin perusasiat värien periytymisestä. Se on ainakin hyvä syy opiskella vähän :smt002
Muusa

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Muusa »

siimis kirjoitti:Mä olen ymmärtänyt - sen lyhyen aikaa mitä olen nyt näihin tutustunut - että kuviot voi olla "vajaita", jos joku geeni on vain heterotsygoottina tai toisaalta joku tietty geeniyhdistelmä voi "jäljitellä" toisen geenin aikaansaamaa kuviota.
Sekin vielä! Ettei vaan liian helpoksi menis :smt003
siimis kirjoitti:Tuo on totta, mitä Muusa sanoi - kun kanoja on parvessa, voi jälkeläisten vanhempia ainakin arvailla värin perusteella, kun tietää ainakin perusasiat värien periytymisestä. Se on ainakin hyvä syy opiskella vähän :smt002
En mä kyllä sitä tarkoittanut kun en hoksinut ajatella niin mutta tuossa on kyllä pointti!

Mä muuten olen joskus noita kanojen värien periytymisiä miettinyt keskenäni vailla mitään asiantuntevampaa tietolähdettä, ja pohtinut onko kanoilla värigeenien lisäksi ns. kytkijägeenejä? Jos en ihan pihalla värigenetiikasta yleensäkään ole niin joillain eläinlajeillahan kai on värigeenien lisäksi geenejä jotka kytkevät niitä päälle tai pois jolloin joku dominoiva geeni voi periytyäkin piilossa kun siihen vaikuttava kytkijägeeni saa sen tavallaan pois päältä.
Sitä rupee helposti kyllä keksimään kummallisiakin teorioita kun seurailee tuota omaa parvea jonka väri- ja kuviokirjossa tuntuu kovin vähän olevan mitään logiikkaa :smt017 - tosin sitäkin enemmän hauskoja ja jännittäviä yllätyksiä :smt042

Värin tai kuvion täydellisyyteen tai vajauteenhan voi vaikuttaa ainakin joittenkin geenien suhteen hyvin paljon - tuurikin, jos niin voi sanoa. Esimerkkinä kaksi saman kirjavuusgeenin "kirjomaa" hevosta; vähempi ja enempi kirjava. Eikö oo ihan selvästi samanväriset hevoset kuvissa :smt002
Jatkaakseni hevosaiheella, loppukevennyksenä kerron miten olen huomaamattani aikaansaanut hämmennystä puhuessani mustista varsoistamme kun tavallinen ei-hevosväreihin-perehtynyt ihminenhän näkee vaaleanharmaita varsoja... moni ihan hevosihminenkin on kysynyt että tuleeko noista mustia, no niistä mitään tule, kyllä ne mustia ovat nytkin vaikkeivät ihan ehkä näytä siltä... :smt016 Mustat hevoset kun siis syntyvät yleensä hyvinkin vaalean harmaina, vain äärettömän harvoin pikimustina :smt002
siimis

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja siimis »

Aivan! Meillä on kolme mustaa hevosta... Osasin kyllä heti iloita harmaasta varsastani sen synnyttyä, kun musta oli "tilauksessa" :smt002

Noista kytkijägeeneistä en osaa sanoa, mutta en ole kyllä sellaisiiin vielä törmännyt lukemissani lähteissä. Mutta ihan taatusti on ainakin joukko erilaisia modifikaattoreita, mitkä vaikuttaa jonkin tietyn geenin ilmentymiseen. Vrt. vaikkapa pilkulliset kanat - toiset on melkein valkeita jo parin sulkasadon jälkeen ja toiset pysyy värillisinä pidempään. Joku tekijä siellä pitää geeneissä olla, mikä vaikuttaa "valkenemisen" nopeuteen.

Muoks: On muuten ihana kuva tuosta Vekselin Ihmeestä! Kiitos linkistä :smt002 Katsoin ne vasta nyt, kun melkein arvasin, että ihmehän siellä on toisena esimerkkinä :smt005
smari

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja smari »

Kauheesti muuttuu monet kanaväritkin kehittyessään. Joistain aikuisen väreistä, mitkä on ilmiasultaan epäselviä, voi myös untuvikon väri auttaa tietämään oikean värin.

Tuo sabino on kyllä sinänsä jännä, että vaikka jotkut on sitä yrittäneet kasvattaa niin että kaikki edellytyksen sen syntymiseen on, niin eipä silti oo sabinot suokit yleistyneet. Tai ainakaan kovin valkoiset. Jalostuskuvastossa oli tarjolla hienonvärinen sabino lämminverinenkin. :)
Skuukkeli

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Tää aihe alkaa kiinnostamaan todella...
*Lukee ihan innolla näitä geeni"sotkuja"* :smt002
Rusina

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Muusa kirjoitti: Tarttis kyllä läjän havainnollisia kuvia eri geenien tunnistamiseen.
Tässä tulee iso läjä kuvia maattareista. Nämä ovat olleet tummia untuvikkoja. Kaikilla on isänä sama musta kukko, emot ovat erisävyisiä ruskeita, mustia ja punaisia.

Toivon että joku viisaampi ( :smt006 Siimis, Smari :smt006) tunnistaisi näistä noita kuvioita ja värejä. Olisi kiva tietää mitä geenejä noiden taustalla voisi olla ja miten hyvin nuo kuviot periytyvät. :smt100 Jos vaikka meikäläinenkin tajuais kun oikein rautalangasta väännetään :smt003

Jokaisesta kotkosta on kuva 4-viikkoisena ja muutaman kuukauden ikäisenä (lähes valmiissa väreissään?). Ja sitten vielä lähikuvia noista kuvioista. Klikkaamalla saa isonnettua että saa jotain selvääkin...

Kana 1
Kiiltävä vihreänhohtoinen musta, poskissa ruskeaa kirjailua.
Kuva ---> Kuva

Kana 2
Musta "kultaisella" kauluksella.
Kuva ---> Kuva Kuva

Kana 3
Ruskeankirjava mielenkiintoisilla kuvioilla. (Tipukuvassa keskimmäinen.)
Kuva ---> Kuva Kuva Kuva

Kukko 1
Punainen mustalla pyrstöllä, hieman mustaa höyhenpeitteessä.
Kuva ---> Kuva Kuva Kuva

Kukko 2
Punainen, osassa sulkia musta reunus, pyrstönjuuressa "punaruotoisia" sulkia.
Kuva ---> Kuva Kuva

Kukko 3
Pohjaväri musta, niska ja satula nuolikuviolliset punaiset, rinnassa ruskeaa.
Kuva ---> Kuva Kuva Kuva

Kukko 4
Kuten edellinen, mutta rinta musta.
Kuva ---> Kuva Kuva

Kukko 5
Viiruinen höyhenpeite, "kultainen" kaulus ja satula, höyhenyksessä tummaa kuviointia.
Kuva ---> Kuva Kuva Kuva

Kukko 6
Viiruinen höyhenpeite, punainen kaulus ja punakirjava satula, ruskea mustapilkkuinen rinta.
Kuva ---> Kuva Kuva Kuva Kuva

Kukko 7
Viiruinen höyhenys, "kultainen" kaulus ja satula.
Kuva ---> Kuva Kuva Kuva

Kukko 8
Aikuisväritykseltään lähes samanlainen kuin edellinen.
Kuva ---> Kuva Kuva

Viimeisenä laventeli araucana hieman räjähtäneessä höyhenpeitteessä :smt002 . Millaiset geenit näillä on ja voisiko väri periytyä risteytysjälkeläisille???
Kuva
smari

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja smari »

Rusina laittoikin niin hyvät kuvat että niistä pitäisi pystyä kertomaan vaikka mitä. Mä en silti pysty juurikaan auttamaan, toivottavasti siimis pystyy. :smt002 Oon ite perehtynyt lähinnä omien kanojeni väreihin ja noissa maatiaisissa kun väriä ei ole jalostettu, niin vaikuttavia geenejä on niin paljon ja kuviot ei ole puhtaita, eli mulle ainakin on geenikarttojen miettiminen noista hirveän työlästä ja silti se jäisi niin epäselväksi että monikaan asia ei olisi kuitenkaan varma muuta kuin kasvattamalla kokeilemalla periytyvyyttä. Rotukanoissa, joissa väriin on kiinnitetty paljon enemmän huomioita, on värit huomattavasti puhtaampina ja kuviot selvempinä.

Lavender mulla on itselläkin, eli siitä sentään osaan kertoa. :smt003 Lavender on resessiivinen geeni. Eli kun kysyit periytymisestä risteytysjälkeläisille niin kyllä se periytyy, mutta geenin pitää tulla molemmilta vanhemmilta. Oikeissa maatiaisissa ei ole lavendergeeniä, tai ei ainakaan pitäisi voida olla, koska se on mutaationa tullut vasta 80-luvulla ja roturisteytyksillä tämä kunis väri on nyt saatu moneen rotuun. Eli kun sun lavender tekee poikasia muiden kanojesi kanssa, ne ei ole lavendereita. Mutta poikaset omaavat kuitenkin lavedergeenin, eli kun ne lisääntyvät keskenään tai lavenderin kanssa tai jonkun muun lavendergeeniä kantavan kanssa, niin tulee lavederpoikasia. Itselläni on aikomus tänä vuonna, mikäli tilat sallii, tehdä itselleni lavender F1-sukupolvi orpingtoneista. Eli yhdistää lavender ja musta, saada niistä parvi mustia lavenderkantajia. Sitten joskus tulevaisuudessa F2-sukupolvessa tulee lavendereita. Orpingtoneissa lavender on vain 10 vuotta vanha väri ja nyt näitä projekteja on menossa vähän joka maassa. :)

Onneton vastaus kun kuvat on niin hienot että ansaitsisivat saada paljon paremman...
Rusina

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mä olen tosi hyvä pyytämään mahdottomia :smt040 :smt005 .
Tiedän että maatiaiset ovat oikea geenien sekasotku, joten unohdetaan geenikartat :smt003 . Mutta löytyisikö noille kuvioille, pilkuille, reunuksille, viiruille ja nuolille jotain nimiä? Kuviot ovat epätäydellisiä, mutta olen löytävinäni aina sieltä täältä jonkun täydellisenkin(?). Jännää että musta kukko jättää näin kirjavaa porukkaa...

Ja lisää kuvasaastetta. Tässä on vielä yksi kuva kukko 5.n nuoruudesta (7-viikkoisena). Tämän kukon värin kehitys kiehtoo mua erityisesti! :smt007
Kuva

Pliis, voisko joku rotukanaharrastaja laittaa kuvia niistä täydellisistä kuvioista, ihan lähikuvia siis kans? Niistä vois olla paljon apua värityksien "hahmottamisessa". Huhuu :smt006 , hyviä valokuvaajiahan täältä löytyy! :smt041
Olis myös kiva nähdä kuvasarjaa rotukanojen värien kehityksestä, malliin untuvikko -> tipu -> nuorikko -> aikuinen. Kuka tekis???
siimis

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja siimis »

Noi kuviot on kyllä aikamoinen sekasotku, niihin vaikuttaa useampi eri geeni. Riippuen siitä mitkä geenit on läsnä, kuvio on erilainen.

Ihan perusjuttuna vois sanoa, että jos kanalta/kukolta puuttuu musta rungon alueelta (kukolla punainen rinta, kukko 1 ja 2), sillä on todennäköisesti columbia-geeni. Jos taas kana on rungosta pääosin musta, mutta päässä ja kaulassa on väriä (kuten kana2), se vois olla birchen.
Muusa

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Muusa »

siimis kirjoitti: Ihan perusjuttuna vois sanoa, että jos kanalta/kukolta puuttuu musta rungon alueelta (kukolla punainen rinta, kukko 1 ja 2), sillä on todennäköisesti columbia-geeni. Jos taas kana on rungosta pääosin musta, mutta päässä ja kaulassa on väriä (kuten kana2), se vois olla birchen.
Onko nämä nyt millä tapaa periytyviä geenejä? Nyt jos näin yksinkertaisista perusteista aletaan niin näin laiskasti perehtyväkin alkaa päästä jyvälle :smt003
Onko birchenintyylisiä geenejä muita vai oliko tuo tosiaan yleispätevä sääntö? Meillä tuntuu birchentyylistä kuviota esiintyvän hyvinkin erilaisella intensiteetillä.

Esim. Hilja tässä kuvassa, kuparinväri leviää reippaasti rinnan puolelle mutta niskapuoli on minusta "selvä birchen"
Kuva

Sipsu on sama versio eri värisenä ja vähän vähemmän rinnastaan kirjavana
Kuva

kuva Sipsusta nuorempana, meillä tämä kuvio on yleensä ollut tipun ensimmäisessä höyhenyksessä selvästi enemmän rinnan puolella ja eläimen kasvaessa rinnan kuviointi vähenee, kuvassa näkyy hyvin raja
Kuva

onko Irma sitten harmaan ja kullan kirjava birchen?
Kuva

ja jos nuo kaikki olisi "isomerkkisiä" bircheneitä niin meillä on myös jonkun verran ollut yksilöitä joilla on vain vähän tuontyylistä kuviota niskan/kaulan seutuvilla ja joillain rinnassakin. Yleensä mustia kuparinvärisin kuvioin. Oikein hyvää kuvaa sellaisesta ei tähän hätään löytynyt mutta tämä 2kk ikäinen kananuorikko on aika hyvä esimerkki
Kuva

Vai aiheuttaako tuon rinnan värikuvion joku eri geeni ja birchen vain niskan/kaulan seudun värikuvion? Vai voiko birchen aiheuttaa noin isoja ja vastaavasti noin pieniä kuvioita?
Rusina

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Hienoa Siimis kun selostit noin yksinkertaisesti asian, columbia ja birchen on nyt ymmärretty. :smt045

Muusa, hieno kuvasarja saman värin variaatioista. Onko Sipsu sitten silver birchen kun näyttää niin hopeiselta? Ja jos harmaa on laimennettu musta, niin ovatko Irma ja Hilja sitten periaatteessa "saman värisiä" (näyttäis niinkuin Irman kauluksen värikin ois "laimennettu kulta" vai vääristääkö kuva/tietsikka värit?
Muusa

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No minustakin tuo Sipsu olisi sitten silver birchen. Kysymys Irman ja Hiljan väreistä on aika hyvä. Minusta ainakaan oma näyttö ei juuri vääristä värejä. Tosin vähän epäröin onko tuo Irman kullanväri sama kuin Hiljan punaväri mutta laimennettuna; meillä on myös (Irmaa tummempi) kana Lempi jonka pää, kaula ja rintamus ovat samaa punaista kuin Hiljalla. Mutta sillä väri on tasainen ja vaihtuu "liukuvärjättynä" punaisesta harmaaksi, sillä ei ole birchen-kuviota.
Tässä kuvassa on keskellä Lempi ja takana Hilja. Edessä on Ruska jolla on myös tyypillinen birchen-kuviointi kaulassa, eikö vain? Mutta myös koreankirjava rintamus. Mikähän geeni sen sitten aiheuttaa? Ja onko sillä sekä kaulan kuvioinnin aiheuttava birchen-geeni sekä rinnan kuvioinnin aiheuttava joku muu (mikä?) geeni vai onko sekä pään+kaulan että rinnan (ja muun vartalon) kuviointi jonkun yhden eri geenin aiheuttamaa?
Kuva
smari

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja smari »

Mä en lähtis noiden värejä nimeämään, mun mielestä voi nimetä vain jos ne on oikeesti selviä, muuten tulee vaan vääriä olettamuksia. Eli voi vain olettaa mitä geenejä ne ehkä sisältää, mutta se ei tarkoita sitä että sekavärisellä olisi värille varsinaista selkeää nimeä.
Rusina

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Rusina »

smari kirjoitti:Mä en lähtis noiden värejä nimeämään, mun mielestä voi nimetä vain jos ne on oikeesti selviä, muuten tulee vaan vääriä olettamuksia. Eli voi vain olettaa mitä geenejä ne ehkä sisältää, mutta se ei tarkoita sitä että sekavärisellä olisi värille varsinaista selkeää nimeä.
Tästäpä syystä kaipailisin tähän topikkiin puhdasväristen rotukanojen kuvia ja selostukset niiden väreistä ja värityksen kehittymisestä untuvikosta aikuiseksi.
Vastaa Viestiin