Kaikenkarvainen perhe (viirula projekti meneillään)

käyttäjien kuvia

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
iira93

Kaikenkarvainen perhe (viirula projekti meneillään)

Viesti Kirjoittaja iira93 »

Hei!
Olen pyörinyt tällä foorumilla jo vuoden haaveillen omista kanoista. Noh, kanala projekti viivästyy, koska sitten kun kanat tulee niin haluan, että niille on rakennettu talviasuttava asumus, eikä siihen tällä hetkellä ole aikaa, tai rahkeita. Mutta sain idean, että kuitenkin pienemmät siivekkäät on mahdollista saada pihaan pörräämään. Tällä hetkellä sulallisia kavereita meillä ei asu, karvaisia ainoastaan (lyhytkarvainen collie, leijonaluppa-kani, sekä neljä gerbiiliä). Itse olen 22-vuotias naisenalku, joka asustelee poikaystävänsä kanssa 1800 neliön pihan omaavassa omakotitalossa. Tykkään itse paljon suunnitella ja tehdä käsillä (mitään koulutuksia tosin ei tällaiseen ole), siksi minulta tuppaa löytymään kaikenlaisia projekteja.

Eli tuumasta toimeen, aloin rakentelemaan viiriäisille ulkotarhaa. Tarkoitus hankkia japaninviiriäisiä. Tähän alle tulen laittamaan kuvia rakennusvaiheista alkaen sitten ihan itse lintuihin (jos vaan niitä saan sitten mistään :D toivossa on hyvä elää).
Tähän ekaan viestiin tulee kuvia viirujen ulkomökistä, joka tulee tarhan yhteyteen.


Eli mökkiin ei kyllä juuri rahaa ole käytetty. Aloitin sen rakennuksen ihan vaan "roskapuusta/jämäpuusta" mitä tästä talosta satuin löytämään.
Aluksi tein tuollaisen kaksiosaisen kehikon. Alempi on tietysti itse runko ja ylempi osa on avattava kansi mökkiin:
Kuva

Sitten mittailin kulkuaukolle sopivan kohdan, tein aloitusreiät porakoneella ja itse aukon leikkasin pistosahalla. Ja tykkään somistella, niin minun oli pakko tehdä muutamalla puupalikalla aukosta siistimpi :D
Kuva

Vanhasta kirjahyllystä puretuista puuosista sain tehtyä pohjan viirumökkiin:
Kuva

Seuraavaksi mökkiin kiinnitettiin jalat, saranat, sekä katto ja väsäilin siinä sivussa myös sopivan kokoisen rampin:
Kuva

Sitten raahattiin mökki autokatokseen, jossa aloin roiskimaan suojaksi vähän kalkkimaalia pintoihin. :)
Kuva
Kuva
Kuva


Sitten tosiaan kuten sanoin, että tykkään vähän somistaa, niin tein pikkutöinä mökkiin muutamia koristeita. Tietysti viirut tarvitsee oman kyltin ja sitten kesäksi pieni kukkalauta oli kiva ajatus muutamalla orvokilla. :D
Kuva
Kuva


Tältä sitten näytetään tällä hetkellä:
Kuva

Valmista ei ole vielä, mökistä puuttuu muummoassa kattohuovat, lukko, sekä ramppi (jonka myös päällystän kattohuovalla).
Sitten itse häkkiä ei ole vielä aloitettukaan, mutta tässä muutama suuntaa antava suunnitelma (mittasuhteita ei kannata liiaksi katsoa, ne on päin p:tä kuvissa):
Kuva


Eli tähän ketjuun nyt tulee kuvia tosiaan rakentelun alkamisesta saakka. : D Eli lintuja ei vielä ole. Seuraavaan viestiin varmaan saadaan sitten itse häkin rakentelusta kuvia, jahka maltan rakenteluinnolta räpsiä niitä.
Vastaa Viestiin