Ensimmäinen kanatalvi

käyttäjien kuvia

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

tuulih

Ensimmäinen kanatalvi

Viesti Kirjoittaja tuulih »

Tähän tulee muistiinpanoja ja huonoja tablettikamerakuvia (olen laiska siirtämään kunnollisesta kamerasta) kanoista ja kanalasta, ensimmäisen kanatalven varrelta. Kanat ovat ilmajokisia maatiaisia, kuoriutuneet kesäkuun alussa 2014, aloitin kanaharrastuksen hankkimalla munia ja hautomakoneen. Kommentointi sallittua ja suotavaa. Kot kot!

Linkki kuvagalleriaan: http://postimg.org/gallery/1brf6msm/
Viimeksi muokannut tuulih, 23 Elo 2014, 11:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuulih

Re: Ensimmäinen kanatalvi

Viesti Kirjoittaja tuulih »

Kuva

Kanalan pääsisäänkäynti :P Kanala on vanhasta mutta tukevasta leikkimökistä rakennettu eristetty koppi. Eristeet saatiin seiniin irroittamalla ulkoverhous ja villoittamalla seinät. Lattiaeriste asennettiin kopin alta ja katon eristys sisäkautta. Kovin paljon eristettä ei seinien väliin mahtunut joten saa nähdä muodostuvatko lämmityskulut tähtitieteellisiksi... Kanakoppi maalattiin talon väreillä sillä se sijaitsee etupihan reunassa - tonttiamme reunustaa tiivis kasvillisuus tai metsikkö joka puolelta ja asumme haja-asutusalueella joten muiden näköaloja ei tarvinnut ajatella.

Koppi on osittain varustamatta talvea varten, mietin vielä ilmanvaihtokanavien riittävyyttä ja säätömahdollisuuksia, lisäksi ovi ja ikkunat täytyy eristää ja toinen lämmitin asentaa.

Kuva

Kanalan sisänäkymää. Seinät on päällystetty halvalla saadulla muovimatonpätkällä ja näkyviin jäävä paneeli sudittu kylpyhuonemaalilla. Orret on koivua ja munintapesät muovilaatikoita. Munintapesien reunaan tulee varmaan katosta roikkumaan verho kerniliinasta tms jotta ovat rauhallisempia. Kanat ovat kolmikuisia joten munintapesillä ei ole vielä käyttöä enkä tiedä kelpaako tommoset kanoille muutenkaan.

Etualalla on ruokintapöytä jonka alla on verkotettu tila josta saa tarvittaessa yksiön. Muutoin ajattelin sijoittaa tilaan talvella kylpylaatikon. Kuivikkeena on ohut puru/turvekerros. Takaseinässä pehkuntyhjennysluukku kanalan takapuolelle. Luukun alle saa kottikärryt.

Kuva

Orret 2 kpl, kanat oleilevat ylemmällä jonne kaikki mahtuvatkin vielä ihan sovussa ja hyvin. Kukko keskellä ja rouvat reunoilla. Orret ovat aika paksuja, halkaisija n. 8-10 senttiä.

Kuva

Tie vapauteen. Kulkuluukku tarhaan sijaitsee orsien päädyssä kanalan kyljessä. Kanoilla on iso noin 35 neliön ulkolaidun ahtaan sisämajoituksen vastapainoksi. Laidun on kaluttu jo sangen puhtaaksi.
tuulih

Re: Ensimmäinen kanatalvi

Viesti Kirjoittaja tuulih »

Kuva

Joitakin asukkeja ulkotarhassa. Etualalla kirjava kukkopoika everstiluutnantti Lehtinen, jonka takana porukan outolintu Mustanokka. Lehtinen oli pikkutipuna mahonginruskea, nyt höyhenistö tuntuu muuttuvan joka päivä johonkin suuntaan.

Kuva

Pyylevä kana Vaalea. Nyt vaaleanruskeat punakaulaiset kanat olivat tipuina keltaisia vaaleanruskeilla täplillä.

Kuva

Lehtinen on kesy ja sen saa lapsetkin nostettua syliin. Äänekäs se kyllä on.

Kuva

Viikonlopun ratoksi innostuin asentamaan kaavailemani verhon.
Viimeksi muokannut tuulih, 23 Elo 2014, 16:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Annir85

Re: Ensimmäinen kanatalvi

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Kivan näköinen porukka sulla :smt001
Kanakopin eristystä en uskalla kommentoida, nimittäin itselläni myös eka talvi kanojen kera tulossa ja jännitän omia ratkaisuja... rakensin pihavaraston sisälle talvikanalan styroksi eristeillä ja sisus maatilavaneria, kaksi ikkunaa joista toisen saa kokonaan umpeen pahojen pakkasten ajaksi, toinen yksinkertaisella lasilla, joka vaatiikin vielä ilmeisesti "viilausta". Itse ratkaisin ilmanvaihdon siten, että oven yläosassa on avattava luukku ja ovi ei ole täysin tiivis reunoiltaan, eli sieltäkin sitä korvausilmaa pukkaa, tosin "peiton" viritin siten, että sen saa oven ulkopuolelle suojaksi jos kovin kylmä tulee. Pehkua olen ruvennut kasaamaan ja lämpölamppu hommattu myös hätävaraksi ja jos pehku ei toimi, niin sitten kiireesti sellaista öljytäytteistä patteria ostamaan. Saa nähdä kuinka meidän "ensikertalaisten" käy :smt002

Jännityksellä sitten vain talvea odottelemaan!!
tuulih

Re: Ensimmäinen kanatalvi

Viesti Kirjoittaja tuulih »

Joo, mulla on kaksi tuollaista 200 watin pakkasvahtia ja loisteputkivalaisin mutta valaisin ei kai juurikaan lämmitä - kasaan kestopehkun syyskuun lopussa tuoreesta pajuhakkeesta joka kompostoituu spontaanisti. Ilmanvaihdon toimivuuden näkee kai kunnolla vasta sitten kun pehku pöhisee paksuna kerroksena ja kanat kökkii sisällä yötäpäivää kovan pakkasen takia. Kanojen kulkuluukkua haluaisin pitää talvellakin päivällä auki että saisivat tulla ja mennä, mietin parhaillaan miten tuohon saisi tuulenpitävän läpän että lämpö pysyisi paremmin sisällä.
Annir85

Re: Ensimmäinen kanatalvi

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Läpäksi ehdottaisin ainakin kahta paksuhkoa kangasta, siten että väliin jää ilmatasku, tosin se että oppivat siitä kulkemaan on toinen juttu...

Pajuhake... haketatko sen itse? vai mistä sitä saa????

Kuinka mahtaa pehkun joukossa toimia kuorihake(kuorikate-nimellä?!) jota myydään kukkapenkkejä varten? Onko ketään sitä koittanut laittaa pehkuun???
tuulih

Re: Ensimmäinen kanatalvi

Viesti Kirjoittaja tuulih »

Pajuhakkeen teemme itse murskaavalla oksasilppurilla... Meillä on iso tontti jonka käyttämättä jäävillä osilla kasvaa pajua ja lepikkoa enemmän kuin ehtii silppuroida. Olen käyttänyt haketta hyvällä menestyksellä talousjätteen kompostoinnissa ja jos sitä säilyttää seosaineeksi talven yli se kuumenee vihaisesti astiassaan ilman kompostin lisäämistäkin - tuoreessa puussa on riittävästi kosteutta ja potkua. Hake kompostissa on riittävän karkeaa että ilma kulkeutuu hyvin joka paikkaan ja pääsee vähällä kääntämisessä. Kestopehkusta ja hakkeen käyttämisestä kanojen alusena minulla ei ole tietysti mitään kokemusta joten ajattelin lähteä reippaalla seikkailumielellä ja kohdella kanakoppia pikakompostorina, toki sillä erotuksella että kompostimassan pinnan pyrin pitämään kuivana ja kopin ilman laatu on tärkeämpää kuin kompostilämmitys ja kompostoinnin onnistuminen.

Kuva

Mulla on jotenkin sellainen perstuntuma että kuorikate ei tule toimimaan yhtä hyvin kuin tuore murska ohuista lehtipuurangoista. Jos käyttää muuta kosteutta imevää kuiviketta kuten turvetta lisäksi voi massasta tulla liian köyhää ja hapanta. Lisäksi kuorikate tuskin maatuu riittävän nopeasti, ja on kauhean kallista ostaa. Toisaalta, käytetään sitä käymäläseosaineena mutta silloin ravinteista ei ole puutetta! Itse kokeilisin sitä vain jos sitä saisi ilmaiseksi.

Jos itsellä ei ole silppuria ja silputtavaa ja haketta pehkumateriaalina haluaa kokeilla, kannattaa tarkkailla ja kärkkyä sukulaisia tms joilla on roskainen tontti... Silppuroinnissa ja silpun käsittelyssä on oma vaivansa, puhumattakaan vesakonraivaamisesta :D
Kattimari

Re: Ensimmäinen kanatalvi

Viesti Kirjoittaja Kattimari »

Hyvältä näyttää ainakin tällaisen aloittelijan silmiin. Meillä on melkein valmiiksi eristetty leikkimökki, ovi ja ikkunoiden eristeet puuttuu. Meillä on pienempi ja eristettiin vielä sisäpuolelle kaikki pinnat, joten pieneni entisestään.
Kattimari

Re: Ensimmäinen kanatalvi

Viesti Kirjoittaja Kattimari »

Hyvältä näyttää ainakin tällaisen aloittelijan silmiin. Meillä on melkein valmiiksi eristetty leikkimökki, ovi ja ikkunoiden eristeet puuttuu. Meillä on pienempi ja eristettiin vielä sisäpuolelle kaikki pinnat, joten pieneni entisestään.
tuulih

Re: Ensimmäinen kanatalvi

Viesti Kirjoittaja tuulih »

Minäkin ensin ajattelin että koppi täytyy eristää jotenkin sisältäpäin ja harmittelin koon pienenemistä mutta kun vähän purki, eristeet sai tuohon meidän mökkiin tosi hyvin paikoilleen ja tiiviisti. Paksuutta ei vain sitten voinut valita joten nyt meillä on viiden sentin kerros. No, harrastuksiin kulunutta sähköä ei lasketa... Minäkään en ole vielä eristänyt ovea enkä tehnyt tuplaikkunoita. Tarvikkeet ja suunnitelmat on jo kyllä valmiina, ois vain aikaa.

Kuva

Kanat tulivat eilen kolme kuukautta. Setäni hoitaa meidän kanoja aina joskus ja toi tänään taloyhtiönsä pihalta leikattua apilaheinää ison sylillisen jota kanat ovat pengastaneet raivokkaasti. Toisesta hautomaerästä ainoana selvinnyt pikkukukko on kuukauden mutta ei ole vielä päässyt porukoihin. Niin kauan kun se on hiljaa ja kaivelee muina lintuina kaikki on hyvin, mutta aina joku sitä nokkaisee, tipu alkaa kirkua ja helvetti on irti, kanat ja iso kukko jahtaavat tipua ympäri häkkiä ja se täytyy nostaa erilleen.
Fairie

Re: Ensimmäinen kanatalvi

Viesti Kirjoittaja Fairie »

Tuo pienimmän jahtaaminen on minusta kummallinen kierre, liittynee nokkimisjärjestykseen mutta sukupolvesta toiseen aina noita pieniä sorsitaan. Sitten kun nämä pienet ovat kasvaneet isoksi ne taas sorsivat pieniä. Oppimista kanalaumassa ei siinä suhteessa tapahdu. En tuo enää meidän kotkottajien laumaan mielellään yksinäisiä uusia tipuja, se on niin julma näille pienille ja mikäli on vaan yksi jahdattava se saa liikaa huomiota.

Meilläkin muuten eka talvi kanojen kanssa, on kauheella kiireellä tiivistetty kanalaa, tehty pehkupohjaa yms. Puuttuu noi samat kuin muillakin näköjään eli oven eristys ja tuplaikkunan asennus :smt002 . Mukava kuulla muiden suunnitelmia ja kokemuksia! Nyt alkaa meillä olemaan niin tiivistä sisällä, että kosteutta kertyy ilmaan ja erityisesti yön jälkeen sisällä on aika kostean tuntuista. Nuo ilmanvaihtokanavat täytynee tehdä seuraavaksi. Ennen hoitui seinänraoista... Tehtiin kanssa 50mm eristyslevyillä vaikka nyt jossittelen olisiko sittenkin pitänyt olla paksummat, no ensi talvi opettanee sen!
tuulih

Re: Ensimmäinen kanatalvi

Viesti Kirjoittaja tuulih »

Olen pitänyt kanoja vapaana pihalla nyt muutamana päivänä. Tuntuvat tykkäävän mutta pysyttelevät ilmasuojassa ja pusikoiden juuressa ja hoidetun alueen ulkopuolella. Kukko vartioi niin ettei itse jouda syömään ollenkaan.

Kuva

Stressaantunut Lehtinen ajaa akkojaan.

Kuva

Mustanokka kaivaa koivun juurta.

Annoin kanoille tänään muutaman kourallisen marja-aronian marjoja. Olivat suurta herkkua, vaikka minusta ne ovat kauhean väkeviä. Mutta syö nuo tyrnitkin kyllä irvistelemättä.

Minäkin olen huomannut että kanalassa on hieman kosteampaa. Toinen ilmanvaihtokanava on vielä kiinni. Avaan sen nyt, kestopehku pitäisi kai sitten kasata... Lähden kolmeksi viikoksi matkalle eikä muu kotiväki ole kiinnostunut komposteista tai kotkotuksista, vain rehu ja vesi juoksee.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Ensimmäinen kanatalvi

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Viehättävä kanala teillä. Ja kivoja alkusyksyn kuvia kauniista kanasista. :smt001 Hyvä, että kukko on tarkkana. Nyt on taas se vuodenaika kun petolintuja on liikkeellä paljon. Silti olen sitä mieltä, että vapaus on tärkeää. Meillä kanat ovat vapaana aina kun ollaan itse ulkona, petolinnunpelätteinä :smt003 . Aronioista: meillä toinen parvi tykkää kauheasti, toinen parvi syö niitä laiskanlaisesti. Olen jo monena vuonna pakastanut aronioita kanoille 'talvivitamiineiksi'. Itsekin kyllä tykkään niistä, erityisen hyviä ovat omenien kanssa mehustettuna. :smt002
tuulih

Re: Ensimmäinen kanatalvi

Viesti Kirjoittaja tuulih »

Toki kanat meilläkin pääsevät vapaaksi vain valvottuna, naapurissa asuu iso koira ja kettu marssii pihalla päiväsaikaankin.

Kuva

Postaan kuvan isompana että elukan höyhenistö näkyy paremmin. Voiko joku selittää miksi maatiaispikkukukkomme on ...kiharakarvainen? Vai näyttääkö se vain, mieskin kyllä jo sanoi että tuo yksi on erilainen kuin muut, sillä on taipuisat höyhenet. Ihme afro.

Kuva
tuulih

Re: Ensimmäinen kanatalvi

Viesti Kirjoittaja tuulih »

Kuva

Tänään koitti päivä että sain kompostin rakennettua. Tein keskelle kanalaa vinon vallin turveharkoista ja puubriketeistä ja kasasin korkeamman kompostiosan orsien alle. Kanansonnan hajoamista avittamaan laitoin pienen kuormallisen hyvin palavaa raakaa talousjätekompostia lieroineen ja siiroineen. Sen kanssa sekaisin kakkaiset purut, risut, lehdet ja oksasilppu. Päälle 30 litraa lämmintä vettä.

Vallin toiselle puolelle tuli ohuempi kerros kuivaa turvetta ja purua ja koko komeuden päälle kuusi kottikärryllistä lehtiä ja roskaa pihalta. Pehkun paksuus on noin 20 cm ovella ja ehkä 50 cm orsien alla varsinaisessa kompostissa. Saas nähdä mitä tästä tulee. Kanat kävivät jo innoissaan tonkimassa pehkua mutta ajoin ne ulos etteivät sekoita hienoa kasaa :smt003 Ruokintapöydän alusen täytin kuivalla turpeella kylpymahdollisuuksia ajatellen.

Muokkaus: kaksi päivää kompostin kasaamisen jälkeen kasa on kädenlämpöinen pinnalta. Haisee kyllä ammoniakille kun tökkii talikolla. Lisää lehtiä prosessiin, nyt kun niitä saa.
Vastaa Viestiin