Ohjeita kanojen/muiden lintujen ja tipujen valokuvaamiseen.

käyttäjien kuvia

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

tervaatio

Ohjeita kanojen/muiden lintujen ja tipujen valokuvaamiseen.

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Moi!! :smt006 Ois kamera hommattu, ja haluaisin kuvailla mun viiriäis tipuja. Asuvat vielä akvaaariossa, ko ovat nii pieniä. Lasin läpi kuvaaminen on mahdotonta, eikä kuvaaminen tunnu onnistuvan mitenkään muutenkaan... :smt009
Kuvaamis ongelmat varmaankin kasvavat kesän myötä, kun ekat kanat meille hommataan.. Ja noi nykyset tiputkin varmaan kasvavat nii npeaa, että en niitä ees ehi kuvata ennen myymistä..

Jotenka; jos pystysitte kertoa, että miten lintujanne kuvaatte. Kädeesä? Miten pidätte, että saa mahdollisimman paljon ite lintua kuvaan.?
Vai annatteko niiden pörrätä ja pomppia pitkin lattiaa ja räpsitte kuvia miljoonia siinä toivossa, että kameran akku riittää ja edes yksi kuva onnistuisi jotenkin? :smt003

Olisin nyt näistä kaikista tivuista ottanu semmosen lähikuvan, josta olis nähny värit ja kaikki hyvin. Tulevista kanoistakin lähikuvat kaikkien action-kuvien lisäks. :smt040 Oisko kellään siis mitään vinkkejä???
PäP

Re: Ohjeita kanojen/muiden lintujen ja tipujen valokuvaamise

Viesti Kirjoittaja PäP »

Mää otin meidän edellisistä tipusista tämmöset fotot:
Kuva
Käytännöstä nostin vaan pois akvasta vieressä olleen ison pakastearkun päälle ja sit vaan näpsimään. Jos tirppa yritti lähteä seikkailemaan, niin toisella kädellä vaan varovasti siirsin sen keskelle pakastimen kantta. Valoisa paikka, laakea tasainen alusta ja runsaasti hermoja, eiköhän niillä pärjää :smt003
tervaatio

Re: Ohjeita kanojen/muiden lintujen ja tipujen valokuvaamise

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Mahtava kuva! Voih.. Mun viiriäiset on nii hulluja, että saas nähä miten noi kuvat onnistuu.? No, pittääpä itekki kokkeilla erillaisia tapoja ja voisin sitte heittää pari kuvaa vielä tähän ketjuunkin. Juu, eli tipu irti ja perään kameran kaa! :smt040
Raksu

Re: Ohjeita kanojen/muiden lintujen ja tipujen valokuvaamise

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Mä kerran kuvailin tipuja et laitoin soffaan hianon pyyheliinan ja tyynyn keskelle sohvaa ja tiput vuorotellen siihen käsinojan ja tyynyn väliin niin eivät het päässeet karkaamaan kun ite olin kameran kanssa siinä edessä mistä olis ollu helpoin reitti pois :smt040
tervaatio

Re: Ohjeita kanojen/muiden lintujen ja tipujen valokuvaamise

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Hehehe! :smt023 Voin kuvitella. (Tivut nii ahtaalla, että silimät pursuaa päästä. No ei nyt ihan, mutta hiffasin kyllä.) Ite tossa äsken laitoin styroks laatiikon lattialle valkosta ovea vasten ja sitte sen lootan päälle liina ja yks tipu kerrallaan siihen-> sitten filmaamaan. :smt005 Melekosta touhua. Pari yritti pomppia alas, yks jähmetty hämillään paikoille, yks alako huutamaan ja loput kaks oli vaan muuten hirveän hankalia kuvattavia. Tuli kyllä muutama persoonallinen ilime napattua. :smt037
Taidan huomenna laittaa pari kuvvaa tänne. Ei nyt ihan sitä haluamaani luokkaa noi kuvat kyllä oo, mutta harjotus tekee mestarin. (Tai sitte hullun)
Erica

Re: Ohjeita kanojen/muiden lintujen ja tipujen valokuvaamise

Viesti Kirjoittaja Erica »

Itse ottaisin pahvilaatikon ilman kantta, leikkaisin yhden sivun pois ja verhoilisin siihen jonkun vanhan lakanan. Sitten vain laatikko pöydälle/jakkaralle, tipu laatikkoon, joku valo yläpuolelle ja räpsimään. :smt003 Yhdellä kädellä ehtii sitten estää tipua pomppimasta alas. Samantapaista kyhelmää käytän kun kuvailen kissanpentuja jotka normaalisti säntäilevät ympäriinsä kuin hullut. :smt005 Sitten se on toinen kysymys miten saa tipun katsomaan edes kutakuinkin oikeaan suuntaan...
tervaatio

Re: Ohjeita kanojen/muiden lintujen ja tipujen valokuvaamise

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Tota laatikko+verhoilu hommaa pittää kyllä testata. Ol aika vaikeaa pitää riehuva tipunen aukinaisen lootan päällä ja kuvat samaan aikaan. Mun tausta oli vielä nii huonan värinen, että se saa kuvat näyttämään huonoilta. Nii, ja käytin macro-kuvausta, jolloin se siis tarkentaa tiettyä kohdetta ja muu näkkyykin sitte huonommin. No tällähän saa hyviä kuvia, jos ossaa kohdentaa oikein, muuten ite linnut epäselviä ja joku alustan möykky tarkennettu. Juu, no tähän nyt iritän yhen kuvan laitta:
Kuva
Tuulia

Re: Ohjeita kanojen/muiden lintujen ja tipujen valokuvaamise

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Kyllä tiput on aika helppoja kuvattavia, ei voi edes samana päivänä verrata koiranpentuihin.

Kyllä ne tiput aika hyvin pysyy kun laitetaan vieraalle maaperälle, pöytäliina toimii hyvin taustana.

Kuva
PäP

Re: Ohjeita kanojen/muiden lintujen ja tipujen valokuvaamise

Viesti Kirjoittaja PäP »

^voi miten julman näköinen toi valkoinen :smt003 Ovatkos he araucanoja vai mitä?
tervaatio

Re: Ohjeita kanojen/muiden lintujen ja tipujen valokuvaamise

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Mahtava kuva! :smt044
Aika tuima on toi valakonen...
Pitäs mun varmaan opetella käyttämään tota kameraa ensin, sitte kuvista vois tullakki jottai... Juu, paitsi että nykyset tivut muuttavat huomenna uuteen kotiinsa. Kamera siirrettävä sitte koiriin, kissaan, hiehoihin, vasikoihin, kaloihin ja jo muniviin viiruihin.

Ai nii! Onkos kaikilla kuvaajilla (harrastaja kuvaajilla ja kuvien räpsijöillä) järjestelmä-vai digikamera? Minulla on "risteytys" kamera-> saa ostettua objektiiveja jne. ja sitte saa sählätä normeilla digikameran hommeleilla ja ohjelmilla. Onko niillä tuomosilla mahdollista saaha maisema- ja tilannekuvien lisäks hyviä lähikuvia? Tietääkö kukkaan? :smt006
Tuulia

Re: Ohjeita kanojen/muiden lintujen ja tipujen valokuvaamise

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Joo Araucanojahan noi on, toi valkoinen on juuri siksi aika ihku kun on niin tuima ilme, saa nahdä minkä näköinen se on isona.

mulla Kamerana Digi järjestelmäkamera, Nikon D60 ja ihan hyviä kuvia sillä saa, ostin sen pari joulua sitten itselleni joululahjaksi.
Muusa

Re: Ohjeita kanojen/muiden lintujen ja tipujen valokuvaamise

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Tuulia kirjoitti: Kyllä ne tiput aika hyvin pysyy kun laitetaan vieraalle maaperälle[/img]
Jep, tosi harvoin ne munkaan kokemuksen mukaan ekana karkuun yrittää, ennemminkin voi ongelmana olla se että kyyristelevät tai kuikuilevat kauhistuneen näköisiä, mutta kun itse on valppaana niin onnistuu saamaan kuvia joissa tiput näyttää vaan söpöiltä. Eli kameran asetukset ainakin kuntoon ensin että pystyy olemaan nopea. Aikuiset kanat sit on vaikeampia, ne on tomerammin vaihtamassa maisemaa jos "studioposeeraus" ei miellytä. Niistä mun mielestä saa paremmin kuvia kun menee vaan kameran kanssa väijymään kanojen puuhia :smt001
tervaatio kirjoitti:Onkos kaikilla kuvaajilla (harrastaja kuvaajilla ja kuvien räpsijöillä) järjestelmä-vai digikamera? Minulla on "risteytys" kamera-> saa ostettua objektiiveja jne. ja sitte saa sählätä normeilla digikameran hommeleilla ja ohjelmilla. Onko niillä tuomosilla mahdollista saaha maisema- ja tilannekuvien lisäks hyviä lähikuvia? Tietääkö kukkaan? :smt006
Filmikameraa kai harvalla enää on ainakaan aktiivikäytössä eli digejä ne on järkkäritkin :smt002 ja digipokkaritkin alkaa kai olemaan nykyään jo aika hyviä(?) kun ainakin joskus niissä oli etenkin eläinkuvauksen kannalta tosi ongelmallisena ominaisuutena viive laukaisijan painamisesta kuvan ottamiseen. Järkkäriin kun saa vaihdettua objektiivejä niin voi hankkia kuhunkin kuvaustilanteeseen sopivia niin paljon kun kiinnostusta ja rahaa riittää :smt003 mut yleensä paketin mukana tuleva ns. kittiputki on tipu/kanakuvaukseen oikein käypä laite.
Tuulia

Re: Ohjeita kanojen/muiden lintujen ja tipujen valokuvaamise

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Pysyy se aikuinen kana tai kukkokin paikallaan kun sen laittaa vähän korkeammalle, kanan/kukon ajatuksen juoksu kun on vähän hitaanlaista niin ennenkuin se hyppää pois niin sä olet jo ottanut 10 kuvaa :smt003

Kuva
Tuulia

Re: Ohjeita kanojen/muiden lintujen ja tipujen valokuvaamise

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Tai sitten istut vain keskellä pihaa ja odotat, räpsit ohikulkevista kanoista 100 kuvaa, niin saatat saada yhden hyvän kuvan, mä tykkään tästä.
Kuva

Ja tästä.
Kuva

Ja tästäkin. ja ja ja.....
Kuva
ropponen

Re: Ohjeita kanojen/muiden lintujen ja tipujen valokuvaamise

Viesti Kirjoittaja ropponen »

Tuulia on oikeassa, asettelemalla voi saada hyviä kuvia varsinkin poikasista, mutta
Kuva
mutta aikuisista suosin sitä että vain istuu ja odottaa kunnes jotain tapahtuu, kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä ja kamera valmiina...
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
ja tässä viimeisessä meidän Dessi yrittää leikkiä lintujen kanssa, ei siis ole pentuvuosien jälkeen yrittänytkään metsästää edes pikkulintuja (västäräkki nolasi Dessin niin että lopetti lintuhommat siihen) mutta nuo kanaset oli kivoja ja niiden kanssa piti yrittää leikkiä... kunnes kukko ajoi takaa talon alle asti. Sen jälkeen kanojen toimintaa onkin seurattu järkevän etäisyyden päästä. Mutta myyriä tuodaan kotiin suu täydeltä, parhaimmillaan kaksi samaan aikaan! :smt003
Eli kamera mukana ja kanojen pariin istumaan. :smt001
Vastaa Viestiin