Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

käyttäjien kuvia

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

vardenji

Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Otin kuvia tosta rikotusta tiputarhasta, niistä näkee joitain asioita, jotka kannattaa ottaa huomioon tarhaa rakentaessa. Kettu ja ilves tekee pahaa jälkee yksinäänkin jo, ja niiden yhteinen hyökkäys vei hetkeks kanaharrastukselta pohjan alta. Tällasta surua ei kelleen sois. Mitään en asialle kykene oikein tekemään. Ketulla on pennut perässä ja se on rauhotettu ja ilves ei mee loukkuihin. Voin vaan toipua tilanteesta, rakentaa tukevammat tarhat ja pitää huolen et mistään ei peto pääse läpi.

Kuva
Tästä kettu repi verkon. En käytä enää kertaakaan pistehitsattua verkkoo, vaan otan aina ton panssariverkon.

Kuva
Tästä yritettiin mennä läpi, mut toi pihalta löytyny pala punottua verkkoo ei pettäny. Jousti vaan hiukan.

Kuva
Kaikki oli aivan sekasin ja mullin mallin. Läpölevyn otin toissapäivänä sähköistä, mutta jätin nuorille. Ruoka-automaatin täytin eilen aamulla ettei ruoka olis parin tunnin välein loppu. Molemmista saan pestä verta pois.

Kuva
Kaikkee ei viety pois, muutama oli vaan vähän revitty ja jätetty siihen... Ketun tyylistä kuulemma.

Kuva
Pienen ilveksen hautaama ruumis.

Kuva
Yksinäinen irti purtu jalka.

Kuva
Tipujen tuulensuojana ollut ikkuna pääsi takasin omalle paikalleen kanalaa suojaamaan. Oli eilen kaatunu maahan ja sateen takia siihen jäi mutaset jäljet oikein hyvin. Siitä saatiin ainoot selvät tassunjäljet, kun tarkkaan etsittiin, koko ikkuna on niin täynnä jälkiä, et kokonaisia selviä oli vaikee löytää. Yks ketun jälki selvänä ja yks ilveksen jälki selvänä oli koko ikkunasta saatu tulos.

Kuva
Ilveksen jälki ikkunassa. Koko oli ehkä 6x6cm, joten pieni se on ollu.

Kuva
Ketunjälki ikkunassa, mun laikan jälkiä kapeemmat ja pienemmät jäljet.

Kuva
Epäselvä jälki, mut ilvekselle se kuuluu.

Kaikki 14 alhotipua menetetty. Puolet kadonnee kokonaan irtojalkoja lukuun ottamatta ja loput raadeltuna ja tapettuna tarhassa. Koira oli saanu itsensä(avustettuna?) irti ja ajanu tappajan kauas. Tuli illalla kotiin. Seuraavaan tiputarhaan teen puisen laakakaton kattoikkunalla, jottei kettu pääse läpi ylhäältä. Vaikuttais olevan niille tyypillistä riistanvalvojan mukaan toi kattoverkon repiminen. Käytän vaan panssariverkkoo ja teen tarhaan jonkun kopin, jonne tiput mahtuu karkuun, jos mikään niiden kimppuun pääsee verkkojen läpi.
jetta

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja jetta »

Onpa kauheaa jälkeä. Voimahali sinulle :smt056 . Sivullisenkin vetää vakavaksi. Täälläkin noita ilveksiä ja kettuja kulkee, tosin kanoja ei vielä ole. Eräänä aamuna viideltä kettu meni tyhjän navetan takaa minun ja koiran edestä. Juoksi, kun huomasi meidät.
Jos jotakin hyvää, niin ohjeet kestävien tarhojen tekoon. Silti sitä ei olisi kaivannut tätä kautta. Kaikki työ hukassa :smt010 .
vardenji

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Taas saa todeta et sitä halpaa köyhän ei kannata ostaa. Toi revitty kattoverkko oli halpaa. Koska tingin verkon laadusta hinnan takia, menetys oli kova. Suuri ilo tipuista oli eiliseen asti. Kahta suurempi suru kunnes pääsen kokonaan tästä yli.
Ja tosiaan noille pedoille en voi tehdä mitään... Laki suojelee molempia ja kumpainenkaan ei mee loukkuun. Mulla on kilien poikimiseen asti aikaa rakentaa katto kuttujen aitaukseen ja tiivistää verkot, tai saan pahimmassa tapauksessa varautua tapettuihin ja syötyihin kileihinkin. Kutut ei vieläkään uskalla ulos.
Han

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja Han »

Voi ei :smt022 Voimia :smt056 Tuota se minäkin oon pelännyt kun ilves meillä kiertelee...
saralele

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja saralele »

Voi ei :smt010 :smt009
Xaus

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja Xaus »

:smt009 :smt022

Mä hain Rautarantalasta metristä minkkiverkkoa, 160eur/25m. Tuntuu ihan hyvältä ja kestävältä verkolta.
Carla

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja Carla »

Sanattomaksi vetää.... :crybaby:

Voimia Vardenjille!
Tuulia

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Voimia täältäkin :smt056

Pistää ajattelemaan miten rakentaisi petoturvallisen aitauksen :smt012
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Surullista luettavaa ja katsottavaa :smt010 Koeta jaksella :smt056

Petoeläimet pystyvät aikamoisiin suorituksiin, mutta kaikesta huolimatta itse olen valitettavasti sillä kannalla, että saattaisin arvella tässä tapauksessa myös sitä sinun omaa koiraasi syylliseksi :smt011 , kun eikös se ole tappanut ennenkin vai muistanko minä nyt ihan väärin?
Silvia Sommarlat

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja Silvia Sommarlat »

:smt022 Surullista! Ei muuta voi sanoa. Voimia sulle ja myötätuntoinen halaus!
Kanahaukka

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja Kanahaukka »

Terve.
Ikävä tapaus, mutta minun on kyllä erittäin vaikea uskoa tällaista ketun ja ilveksen yhteistyötä, jo ensinnäkin sen takia että kettu kuuluu aika usein ilveksen tappolistalle. Myöskin tuo että ilves jäisi häkin sisälle peittelemään saalistaan, kuulostaa oudolta, kuitenkin kyse on melko arasta ja ihmisten tekemiin rakennelmiin varauksella suhtautuvasta eläimestä. Yksittäisten jälkien tulkitseminenkin voi olla todella vaikeaa ellei mahdotonta, esim. lasipinnalla tulee helposti vääristymiä kun tassu vähän lipeää tms. Itse en ainakaan pysty noiden jälkien perusteella varmaksi hyökkääjää tunnistamaan.

Todennäköisemmältä tuntuisi kettu tai koira. Voisi kuvitella ketun tehneen tihutyöt, ja koira irti päästyään käynyt paikalla aiheuttaen isommat tassunjäljet. Tai sitten pelkkä koira, irtokoira tai oma. Kun tosiaan yksittäisten jälkien tulkitseminen on kovin epävarmaa.

Tarkoituksenani ei sitten ollut viisastella tai lytätä teoriaasi. Suhteellisen paljon petojen kanssa tekemisissä olleena tähän oli vain pakko puuttua kun tuntuu niin epätodennäköiseltä tapaukselta.
Niin tai näin, toivottavasti tuollaista ei tapahdu uudestaan :smt013
tanja

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja tanja »

Voi kamalaa :smt022 :smt022 ! Voimia sulle ja koita toipua
Meillä tuli viime yönä supi yrittämään sisään kanalaan. Päästin koirat sen kimppuun puol kaks yöllä ja johan lähti. Toivottavasti usko kerrasta, ettei tänne ole tulemista.
onnikas

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja onnikas »

:smt056 :smt056 Voi miten hirveä juttu :smt010

Mulla on tuota rappausverkkoa tarhan pohjassa hiekan sisällä. Onkohan se sittenkään turvallista siellä? Pitäiskö tuplata verkko? laittais punotun katiskaverkon siihen vielä?
suikku

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja suikku »

Voi harmi tipujasi. Pahoittelut vielä minultakin! Yks kysymys noista kuvistasi: onko se katon rappausverkko pettänyt oikein siitä verkosta vai tekemäsi sauman kohdalta? En nyt tarkoita, että olisit tehnyt huonon sauman. Ajattelin vaan, kun mullakin on tuota verkkoa käytössä. Ei tarhassa, vaan kanalassa. Sitä kun sinne laittelin, niin kyllä se oli niin vietävän tukevaa, ettei ainakaan näin naisvoimin hajonnut. Reunoissa ja leikatuissa kohdissa saattoi olla jotan vikoja ja katkenneita lankoja. Niihin tietysti kun peto iskee, niin saa nitkutettua reikää isommaksi ...?

Yritä jaksaa!
pinka

Re: Ketun ja ilveksen hyökkäys, ei heikkovatsaisille

Viesti Kirjoittaja pinka »

Kaameata jälkeä!!!! Voimia sinulle :smt056
Vastaa Viestiin