maaleista..

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mimi30

maaleista..

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Jos ootte maalannut kanalaa tai pesiä tms ni millaista maalia ootte käyttäny?Kalkkimaali on yks mut mitä muita?
Ja sit tyhmä kysymys.. :oops: nokkiiko kanat seiniä tms et vois jotai myrkkyjä mennä elimistöön?
vilhelmiina

Re: maaleista..

Viesti Kirjoittaja vilhelmiina »

mietin ihan samaa... kanala alkaa olla sisustusta vailla, seinät on lastulevyä ja olis lasten huoneen remontista jääneitä remonttiässä maaleja just sen verran että sais seiniin väriä. Uskaltaakohan tuota laittaa?
kanamummo

Re: maaleista..

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Eiköhän kanoille tohi, elekää kuitenkaan keltaista tai punasta maalia, sitä voivat pian nokkia :smt002
Kaikkein turvallisin olis varmaan tervamaali, muttakun.. se on tummanruskeaa..
Mimi30

Re: maaleista..

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

kiitti vastauksista!tänä iltana kun lapset koisaa niin minä maalailen paritalopesää valkoiseksi! :smt001 valkoista sisämaalia on jääny ylimääräiseksi..
Kotkottaja

Re: maaleista..

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

Meillä navetan sisäseinät on maalattu kalkkimaalilla, mutta aitauksen tolpat ja "ylä ja alalistat" on maalattu ihan sisämaalilla jota on jäänyt yli lastenhuoneen maalauksesta. Kyllä maalilla saa paljon kivamman näköiseksi :smt045 . Ulkoaitauksen rungon maalasin punamullalla sävy sävyyn navetan kanssa. Aika näyttää miten tuo punamulta kestää kestopuussa :smt017 . Täytyy tunnustaa että menin maalaamaan myös kanien aitauksen. Sieltä täältä niitä on vähän maisteltu, mutta hengissä ovat :smt001 . En siis kuitenkaan suosittele maalausta kanien aitaukseen tms, mutta uskon että kanoille se sopii ihan huoletta.
Mimi30

Re: maaleista..

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Nyt maalasin sit molemmat itsekyhätyt pesäkopit valkoisella ulkomaalilla(varmaan olis sisämaalikin riittäny..)Toisesta tuli paritalo ja toisesta yksiö.. :smt001
flai

Maalia kanalaan?

Viesti Kirjoittaja flai »

Meillä on kanalan syyssiivous kutsumattomien öttiäisten takia tehty niin perusteellisesti että kanat on tällä hetkellä koko sakki ulkona, kanala aivan tyhjä, ja juuri imuroitu ja höyrypesurilla pesty joka nurkka ja kolo. Piti laittaa uudet sisustukset sisään jo mutta mieleeni juolahti jos sudinkin vanhat maalinloput seiniin kun se kerrankin on tyhjillään!

Kysymys kuuluukin, onkohan kanoille haittaa jos maalaan yhden seinän pinkiksi?? :smt003 Onkohan liian räikee, jos vaikka stressaantuvat, raukat. :smt004
Laara

Kanan maalauksesta.

Viesti Kirjoittaja Laara »

Siis kysysin millä kannattaa ja millä ei kannata kanalaa maalata?Onko jotain rajotteita vai ihan sama mitä sinne seinille läträä??

Mä just eilen sain maalattua 25neliöisen kanalan kaik seinät ja katon kahteen kertaan ja on valmis nyt,mut...maalasin tavan maalilla jollai joka kestää pyyhkäsyt jne...Meninkö ja tein turhan työn?Sain maalia korvauksesks TIETENKIN mä sillä maalasin sit...Ilimasta maalia kun oli!

Kertokee nyt hyvät ihmiset miten asia on... :smt021 :smt021 :smt021
iiputti

Re: Kanan maalauksesta.

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Tavalliset sisäseinämaalit, lateksit siis eivät ole vaarallisia. Kuivuttuaan ovat ihan ok myös eläintiloissa. Sisäosien desinfiointia ajatellen toimii varmaan tuommoinen Luja-tyyppinen maali pohjana hyvinkin.
Kalkkimaalaus lienee yleinen itsessään desinfioivien ominaisuuksien (kalsiumhydroksidi)vuoksi,sekä tietysti luonnonmukaisuutensa takia. Ei vaadi pohjatöitä uudelleenkäsiteltäessä ja kestää hilseilemättä kosteuden vaihtelua. Kosteus voi nousta tavallisen seinämaalin kanssa ongelmaksi, ellei maalisi ollut kosteisiin tiloihin sopivaa.
Laara

Re: Kanan maalauksesta.

Viesti Kirjoittaja Laara »

Ha ha...huomasinpas hyvän virheen otsikossa. :smt040 Ei meillä kanaa maalata vaan kanalaa. :smt002 Kanalakin maalattu jo kokonaan. :smt023
Kone kävi vähän hitailla ku kirjotin...ja teksti tuli myöhässä.Pikku kiireellä ku laitoin viestin,ni en huomannut. :smt001

Kiitos iiputti lohduttavasta vastauksesta. :smt001 Mä mietin kyllä tuota kalkki maalia mutta kun sain tuon 10litran pöntön ilmatteeks tosiaan ni...sillähän se ol maalattava. :smt003

Onnistuukohan jos tyyliin ens kesänä vetelen kalkki maalin tuohon päälle?? Mitäköhä noi pinnat siitä tuumis?
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: maaleista..

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Onko kukaan maalannut ja minkälaisilla maaleilla esimerkiksi sisätilojen tarhojen "taustaseiniä" "pienmaisema-mielessä", ehkä enemmänkin omalle silmälle iloksi!? Tarkoitan tällä mm. eläintarhoissa sisätiloissa usein nähtyjä maisemaseiniä, esim. puronvarsi-kosteikkojen linnuilla vesimaisemaa, tropiikin linnuilla maalattuja palmuja ja afrikan aron linnuilla aromaiseman kaktuksineen!? Voihan kanoille maalata pihapiirin maalaismaiseman, ankoille ja hanhille lampea lumpeineen tai mandariinisorsille "joenvarsimetsikön"! Periaatteessa vaatii vain mielikuvitusta ja vaikka onkin omalle silmälle enemmän ilo kuin linnuille niin voi tuoda mukavaa vaihtelua navettaan tai "sisälintulaan" :smt045 . Esimerkkinä katsokaa Etelä-Amerikkalaisen, Perulaisen maalaajan maalaama maisema googlesta hakusanalla Pisamatavi.jpg. Ei yhtään mielestäni hullu idea!!! Maalausajatuksin :smt024
KanatON

Re: maaleista..

Viesti Kirjoittaja KanatON »

Osaako kukaan sanoa onko kalkkimaali oieasti turvallinen? Siinähän on kauheita varoituksia pussin kyljessä? Tai onko noitakin olemassa erilaisia? Itse muistelen lapsena vedelleeni ilman mitään suojaimia tallin seiniä kalkkimaalilla... Nyt suositellaan käsineitä, suoja-asua ja hengityssuojainta... Eli onko se vain pöllyävyyden vuoksi? Onko siinä mitään varoaikaa kun kanala on sillä käsitelty vai saako kanat laskea maalin kuivuttua jo sisään? Eikös sitä suositela myös orsiin kalkkijalan ennaltaehkäisyyn? Talviaikaan tuhkalla käsittelin orret pari kertaa ja kovin on terveinä ollleet kanalan asukkaat :smt003
siirisipuli

Re: maaleista..

Viesti Kirjoittaja siirisipuli »

Kanamökin vuosisiivous lähestyy; kalkkimaalin levitys vaan on aika hidasta ja työlästä, mutta tekee kanalan niin ihanan raikkaaksi ja puhtaaksi. Tietääkö kukaan, onnistuisiko kalkkimaalin levitys maaliruiskulla. Tuntuisi aika kätevältä; ikkunat vaan peittoon ja ruiskutus kattoa myöten! :smt003 Vai tukkeutuisiko laite jo ensimetreillä?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: maaleista..

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

KanatON kirjoitti:Osaako kukaan sanoa onko kalkkimaali oieasti turvallinen? Siinähän on kauheita varoituksia pussin kyljessä? Tai onko noitakin olemassa erilaisia? Itse muistelen lapsena vedelleeni ilman mitään suojaimia tallin seiniä kalkkimaalilla... Nyt suositellaan käsineitä, suoja-asua ja hengityssuojainta... Eli onko se vain pöllyävyyden vuoksi? Onko siinä mitään varoaikaa kun kanala on sillä käsitelty vai saako kanat laskea maalin kuivuttua jo sisään? Eikös sitä suositela myös orsiin kalkkijalan ennaltaehkäisyyn? Talviaikaan tuhkalla käsittelin orret pari kertaa ja kovin on terveinä ollleet kanalan asukkaat :smt003
Kalkkimaali on märkänä voimakkaasti syövyttävää. Siksi sitä ei saisi päästä iholle tai silmiin, joten suojakäsineet ja peittävä vaatetus on tarpeen. Olen käyttänyt myös suojalaseja silloin kun kalkittavaa on paljon. Aina sitä vähän roiskuu.

Itse olen kalkinnut kanalan aamupäivällä ja sitten illansuussa päästänyt kanat kanalaan, eikä siitä ole ollut mitään haittaa. Kunhan pinta kuivuu niin eiköhän se sitten ole turvallista, näin olen ymmärtänyt. Mitään höyryjä siitä ei levittäessä tai sen jälkeen tietääkseni haihdu. Kalkkimaali desinfioi, ja meillä kun on kanalassa siporex-seiniä niistä tulee kalkkimaalilla kauniita. Kunnes kanat ne taas sotkevat... :smt042 .
hekla

Re: maaleista..

Viesti Kirjoittaja hekla »

Meidän kanalan seinät maalattiin hengittävällä, pesunkestävällä ja antimikrobisella Coloria Greenline -remonttimaalilla.
Vastaa Viestiin