Siirrettävä ulkotarha?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

caddy

Siirrettävä ulkotarha?

Viesti Kirjoittaja caddy »

Teoriana tuntuis aika kätevälle, kun olis siirrettävä ulkotarha. Oishan se hienoa, sais aina siirtää uudelle, tuoreelle nurmelle, ja saisivat sieltä kaivella kaikkea jännää! Mutta mitenhän tuo toimisi käytännössä, onko kenelläkään kokemusta? Vissiin ei hirveän isoa vois tehdä, jotta saa liikuteltuakin. Ja suht tukeva, että sitten kestää sen liikuttelun. Pohjaksi ajattelin verkkoa, sehän kumminkin uppoais sinne ruohoon - tosin sit jäis isompien kuoppien kaivamiset vähälle (meidän nykyisessä ulkotarhassa pohjaverkko on kaivettu aika syvälle maahan, eli saa kaiveltua kivoja kuoppia, mutta mahdolliset rotat tms. ei silti pääse tarhaan).
Lisäks siirreltävässä versiossa siivoaminen vähenis (loppuis??), kun siirtäis niin usein, että jälkeen jäänyt töhkä toimis nurmikon lannoitteena :smt003 (Vai liimautuisko se siihen pohjaverkkoon ja kulkis mukana, hmm)
Mahtaisko toimia? Jos jollain on käytössä moinen, niin kuvia ois kiva nähdä. Rakennussormi syyhyää!
...Vai menisköhän siihen sitte hermo, kun kanatarha könöttäis millon milläkin pihan nurkalla?! Ehkä sen paikan unohtais samoin kun auton paikan isojen markettien parkkiksella, ja lähtis aina väärään suuntaan kanoja syöttämään :smt003
kanamummo

Re: Siirrettävä ulkotarha?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mulla on. Elementit noin 2m rimoja kanttiinsa, kulmissa vinotuet ja verkko niitaten kehykseen. Elementit toisiinsa kiinni nippusiteillä. Pysyy pystyssä ilman maakiinnitystä. Oven kahen puolen jouduin tekemään toki tolpille kolot.
Näppärä viedä talveks latoon ja kasata vaikka yksin.
Kuva
Kanoille ja tipuille on erikseen siirrettävät kolmikulmaiset häkit. Ei tarvi pelätä variksia tai kissoja.
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=39&t=3655
caddy

Re: Siirrettävä ulkotarha?

Viesti Kirjoittaja caddy »

Voi hitsi, tommonen ois kyllä hyvä...
Alice

Re: Siirrettävä ulkotarha?

Viesti Kirjoittaja Alice »

Meillä on useampiakin.Ne on rakennettu niin että toisessa päässä on koppi,johon ne suljetaan yöksi ja sen perään on rakennettu ulkotarha joka on verkkoa muuten paitsi pohjasta.Siirrämme niitä aina tarpeen mukaan jotta tuoretta ruohoa on aina tarjolla.Molemmissa päissä on kahvat mistä voi nostaa ja siirtää tätä hökötystä.

Olen nähnyt jossain englantilaisella sivuilla sellaisen siirrettävän aitauksen ja koppiyhdistekmän missä on kääntyvät pyörät alla,siis sellaiset jotka voi vivulla nostaa ylös maasta kun sen parkkeeraa.Sellainen olisi kyllä hieno!
siimis

Re: Siirrettävä ulkotarha?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mulla on itse tekemäni pyörällinen versio. Toisessa päässä on vanhat lastenvaunujen pyörät - kaksi pyörää ja akseli siis. Akselin päällä on pieni umpikoppi, siihen mahtuu pari pientä kanaa tai vaikka emo tipuineen. Kopin jatkona on verkkohäkki ja koko komeuden päällä kulkee aisat, jotka tulee "yli" verkkohäkin toisesta päästä. Niistä on näppärä nostaa toinen pää ilmaan ja työntää koko hökötys pyörien varassa uuteen paikkaan. Eli tuon liikuttelu sujuu näppärästi yhdeltäkin ihmiseltä.

Verkkohäkin pohjana on kanaverkkoa ja siihen muuten todellakin jää kiinni kaikki mahdollinen töhkä. Eli suosittelen jotain isompisilmäistä verkkoa tai sitten ei verkkoa ollenkaan. Silloin tietty pitää kanat sulkea koppiin ennen kuin lähtee liikuttelemaan häkkiä.
caddy

Re: Siirrettävä ulkotarha?

Viesti Kirjoittaja caddy »

Oisko sulla siimis kuvaa tuosta?
Ushva

Re: Siirrettävä ulkotarha?

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Meillä oli aikoinaan hanhille siirrettävä aitaus, missä oli seinät ja katto, mutta ei pohjaa. Joka päivä siirrettiin uuteen kohtaan vetämällä maata pitkin. Tuo vaan oli aika painava, kun oli raudasta hitsattu kehikko ja sitä vihreää paksua muovipäällysteistä verkkoa. Kannattaa tehä mahdollisimman kevyt ja helposti siirrettävä varsinkin jos on tarkoitus sitä yksin siirrellä. Semmonen missä olis renkaat olis hieno!
siimis

Re: Siirrettävä ulkotarha?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ei oo kuvaa, enkä lupaakaan kun olen niin onnettoman hidas saamaan mitään nettiin asti.

Täällä on kuvia itse tehdyistä pyörällisistä kanahäkeistä, josko niistä sais ideoita :smt002 Olisinkohan mä tuolta silloin katsonut mallia omaani, vaikka lopullinen versio olikin sitten ihan omasta päästä - kun tarjolla olleet vanhat pyörät saneli aika pitkälle sen kopin koon.
caddy

Re: Siirrettävä ulkotarha?

Viesti Kirjoittaja caddy »

Ilman pohjaa ois kyllä tietysti hyvä, kun ei keräis kaikkea mitälie pohjaverkkoon kiinni. Mutku mä pelkään, että sitten sinne kaivautuu jokin... Kerran oli ulkona kettuhäkissä pari viiriäistä, ja yhdeltä oli kadonnut pää?!! Se oli siis nähtävästi laittanut päänsä verkon reiästä ulkopuolelle, ja jokin oli napsaissut sen. Minkkejä täällä ainakin on, ei oo pitkä matka lähimmälle minkkitarhalle, niitä joskus karkaakin, mut sit on niitä "vapautettuja"... :smt012 Kerran oon nähnyt myös hillerin. Toki kissakin vois tehdä saman... Meillä on nykyisessä isossa ulkotarhassakin pohjaverkko, tosin se on kaivettu aika syvälle maahan, eli saavat silti kaivella jne.
siimis

Re: Siirrettävä ulkotarha?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä ehdottaisin sellaista, että kiinnitä se pohjaverkko omaan irralliseen kehykseensä. Se on sitten nopea kiinnittää vaikka nippusiteillä tai rautalangalla häkkiin ja tarvittaessa myös irrottaa. Kun verkko on kiinni vaikka puukehyksessä, sen voi nostaa nojalleen tukea vasten ja suihkuttaa puhtaaksi vedellä ja harjalla.

Mikä kuningasidea itse asiassa :smt003 Noinhan mä teen sen itsekin!
Frida

Re: Siirrettävä ulkotarha?

Viesti Kirjoittaja Frida »

Täälläkin työn alla nyt siirrettävä aitaus. Kanojen kiinteä aitaus kun on tiety syöty paljaaksi nanosekunnissa. Ja niin idyllistä kun irti kulkevien kanojen meno tontilla onkin, ei sitä scheissen määrää nurtsilla kestä kukaan. Kaiken lisäksi meidän kanoilla on tapana laajentaa reviiriään päivä päivältä. Menevät hevostalliin hakkaamaan kaurasäkkejä rikki, repivät remontin alla olevista paikoista villat ja styroksit sun muuta.

Miten sellainen kolmion mallinen aitaus oikein tehdään, Kanamummo? Muistan nähneeni luonasi sellaisen, mutta en saa isännän päähän millään menemään, että miten sellainen oikein tehdään. Nyt työn alla on suorakaiteen mallinen siirrettävä aitaus, mallia otettu Vetehisen kaniaitauksesta :smt006
kanamummo

Re: Siirrettävä ulkotarha?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Älkää kattoko taustoja, meiän navetan välikatto on toiselta puolelta hiukan villiintyny!!
mik

Re: Siirrettävä ulkotarha?

Viesti Kirjoittaja mik »

Frida kirjoitti:Täälläkin työn alla nyt siirrettävä aitaus. Kanojen kiinteä aitaus kun on tiety syöty paljaaksi nanosekunnissa.

Ihan nyt utelen, mut minkä kokoinen aitaus ois hyvä seitsemälle kanalle? Ettei heti sais syötyy paljaaks? Mulla ei ollut tilaa kuin 4*6m, mut saan kyl tehtyy ns. kesäkanalan tonne metsänlaitaan, siten et pyhitän vanhan puuvajan niille kesämökiks.

Mulla ei nimittäin ole pienintäkään käsitystä, mikä ois riittävän kokoinen :smt017
siimis

Re: Siirrettävä ulkotarha?

Viesti Kirjoittaja siimis »

No meillä ainakin kolme kanaa ja kukko pistävät tehokkaasti mullokselle n. 5 x 20 metrin alueen... Tuossa nyt ei ollut mikään järin vahva ruoho ennestäänkään, eli ehkä se maaperäkin vaikuttaa. Täksi kesäksi noille on aidattuna kolmin-nelinkertainen ala, saa nähdä miten sen käy. Paikka on koivikkoinen peltosaareke, pohja on lähinnä metsämaata ja metsän heinälajeja, varvikkoa ja sellaista.
awokoch

Re: Siirrettävä ulkotarha?

Viesti Kirjoittaja awokoch »

Kuva

Moi
Tämmöistä olen rakennellut. Pitänyt mitoitella lähinnä omasta päästä. Pohjanala 1 x 2 metriä ja lisänä pesä ylhäällä.
Riittäköhän aikuisille kääpiö kotseille. Pohjassa ei ole verkkoa. Helppo siirtää uuteen paikkaan, kun paskovat pohjan.
Toisenpään pyörät vielä laittamatta. Ruohonleikkurivanhus hyötykäyttöön.

Awokoch
Vastaa Viestiin