Tilantarve

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

sussu75

Re: Tilantarve

Viesti Kirjoittaja sussu75 »

Olen kyllä kade noin isoista tarhoista. Ehkä sitte joskus. Mut mä en uskalla laittaa kovin kevytrakenteiseen noiden irrallaan olevien koirien takia. Eikö sellaista ongelmaa ole muilla?
douniainen

Re: Tilantarve

Viesti Kirjoittaja douniainen »

Juu on..no meillä koirat on päässy kaks kertaa karkaamaan kanahäkin luokse (ukotarha) ja kyllä otti päähän ja kovin.
Onneks mitään vahinkoa ei päässy tapahtumaan mitä nyt verkkoon tuli koiran kyljen painautuma mut sisälle ei päässyt.
Mimmi

Re: Tilantarve

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on ulkotarhat noin 16 m2 kukin ja niissä asustelee 4-8 aikuista lintua/tarha. Lisäksi kahdesta tarhasta päästän porukat päiväksi vapaaksi ja muut kaksi taas ovat sisätilojen yhteydessä, eli ulkotarha tuo lisätilaa. Sisälläkinhän mulla on nuo karsinat noin 12-16 m2 kukin ja viime talvena asusteli 5-6 yksilöä/karsina. Ensi talveksi tulee kyllä hiukan tiiviimpää, kun on tullut tehtyä noita hankintoja. :smt047
maunu_muori

Re: Tilantarve

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

toi ulkotarhavaatimus on osin kiinni siitä ettei kovin väkevöitys se maaperä (luulen ma) ja ei se kyllä oo niin iso etteikö siitä kasvillisuus loppus kesken, kyl ne kanat senverran kuopsuttelee kuitenkin.
Suppis

Re: Tilantarve

Viesti Kirjoittaja Suppis »

niin kuopsuttelu.. mulla on ulkotarhassa n. 43neliötä ja kotkotteja on noi allekirjoutuksessa estitetyt ja sisällä 16 neliötä
ja ei ne kyllä ole tuota kasvillisuutta rutanneet ihan vihreenä tuo on vieläkin..
voi johtua siitäkin että kannan niille kyllä RUNSAASTI vihreetä syötävää joka päivälle, puolet ulkotarhasta on nurmea ja puolet sellasita karikkeen ja soran sekoitusta joka pysyy hyvin kuivana niin puopivat siellä..

nyt on uusi talvikoppi valmistunut se on vetoisuudeltaan 13,5neliötä joten hiukka pienentyy tilat muutamaksi kuukaudeksi talvelle :smt019
mutta pitää rakentaa se patska lootikko niiden orsien alla "ilmaan" niin saapi tuon lattia tilan kokonaan käytöön.
hmmm.. taidampa lähteä sotkemaan vielä yhden maalikerroksen sinne sisäseinään valkoisella niin tuloo valoa
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 600
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Tilantarve

Viesti Kirjoittaja mimmu »

:smt017 Tuli mieleen noista sisätiloista, niin miun uuden kanalan tila olisi siinä 15 neliöö eli riittääköhän se miun kana/kukko katraalle talveksi.
Kesäkanala (12neliötä)on erikseen ja se on nyt vain pikkutipujen käytössä sekä pupujen, kun kaikki ovat ulkotarhassa joka on tilava sekä katettu iso piha-alue. :smt003
mummo ja kanaset :biggrin:
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tilantarve

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Riittääpä tuo hyvinkin...siinähän on melkein neliömetri nokkaa kohti :smt002
kukkokiekuu

Re: Tilantarve

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Mulla on entinen koiratarha 15 kertaa 3m.,joka on jaettu kolmeen loosiin, ja leikkimökki jossa on ulkotarha n.3 kertaa 2m.Leikkimökissä on vaihtelevasti pieniä kanoja 5-10, looseissa aina yhdessä 5-7 kanaa.Talvilooshi on kooltaan n.7 kertaa 5m., ja jaettu 7-8 koppiin, siis hiukan ahtaammin jotuvat olemaan.Koppien koot ovat n.2kertaa 2 m.Hyvin ovat voineet ja tyytyväisiä olleet.
kuukunanmuna

Re: Tilantarve

Viesti Kirjoittaja kuukunanmuna »

Paljonko eri rotujen tilantarve poikkeaa toisistaan?

Se kanalan koko kun on vielä tässä vaiheessa muokattavissa, niin onpi hyvä kysellä. Montako kanaa voi laittaa esimerkiksi 5 neliön kanalaan siten, että niillä on vielä mukavaa? Olen kiinnostunut maatiaiskanoista ja lisäksi orpingtoneista. Viekö 2-3 orppia kaiken tilan vai sopiiko sekaan maattareita? Montako kanaa sinne sopii, jos päädyn pelkkiin maatiaisiin?

Ideana oli ottaa noin 5 maattaria ja se siitä, mutta mutta... :-"

Kanalan kokoa on mahdollista kasvattaa muistaakseni noin 11 neliöön, jos hurahdan astetta perusteellisemmin. Mutta lämmityssyistä en viitsisi aloittaa 11 neliön kanalalla, vaan otan toisen puolen käyttöön sitten, jos kanoja kertyy enemmän. Kesällä kuitenkin pääsevät 25 neliön ulkotarhaan 24/7 ja kotona ollessamme niillä on varmasti tilaa riittämiin, kun saavat olla vapaana.

Pikkukanalan kanssa saa olla varmaan vähän kieli keskellä suuta, sillä uskon, että on vissi ero panna yksi kana neliön koppiin kuin 10 kanaa 10 neliölle. Pesäkopit jne. vaativat kuitenkin tilansa kanalasta kuin kanalasta ja kopithan ovat saman kokoisia kanalan koosta riippumatta...
Tikkilä

Re: Tilantarve

Viesti Kirjoittaja Tikkilä »

Aika samanlaisia ajatuksia minullakin.. muutama maatiainen piti hommata näihin tiloihin ja nyt myös orpit alkaneet kovasti kiinnostaa.
Tarvitseeko niitä erottaa toisistaa (ei kai?) vai ovatko yleensä sopuisia keskenään. Tilan voi jakaakin, mutta tuntuu että silloin osa tilasta menee hukkaan. Yhteensä tilaa olisi n. 3 x 3 m eli ihan kivasti. Jos tuohon tilaan laittaisi 4-5 maatiaiskanaa ja kukon sekä orppipariskunnan? Tuleekohan kukoille sota.. :smt062
Kesällä tilaa onkin sitten ruhtinaalisesti enemmän!
Vastaa Viestiin