Kanalan ilmanvaihto ja lattian korjaus?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Ehtoo-onni

Kanalan ilmanvaihto ja lattian korjaus?

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Suunnittelen remontoivani vanhasta ulkosaunasta kanalan. Kiire ei toistaiseksi ole sillä, tiput ovat vielä hautomakoneessa. :smt002
Saunaa on joskus remontoitu niin, että räppänä on laudoitettu umpeen. Saunassa ei ole muuta ilmanvaihtoa kuin ikkuna tai ovi. Pitäisikö minun puhkaista katon rajaan ilmanvaihtoaukko? Sitä kautta pääsisi kosteus pois. Vai kertyykö kanalaan sitä kosteutta edes?
Entä lattia. Pitääkö kiukaan ja vesipadan alla olleet korokkeet piikata pois, jotta saan suurinpiirtein tasaisen lattian. Muuten ne eivät peittyisi turpeeseen. Jos ne jäävät näkyviin, niin johtaako ne kylmää talvella pahastikin? Onko kenelläkään kokemusta? Olen suunnitellut pitäväni tilan lämpimänä lämpölampun avulla.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Suosittelisin puhkomaan reikää seinään. Kanoista kyllä kosteuttakin kertyy!
Koroke siinä lattiallahan on oiva paikka pitää ruoka ja vesiastoita. Ei saa kanat potkittua kuiviketta niihin.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meillä on kanat vanhassa navetassa ja ruoka/vesipaikka on lehmien ruokintapöydällä joka siis n. 20 cm korkeammalla kuin muu lattia. Tosi kätevää että on korkeammalla, ei mene puruja yms. veteen ja ruokaan. Älä vaan piikkaa pois sitä koroketta!!!
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Meillä oli ennen vanhassa pihasaunassa kanat ja juurikin tuollaiset korokkeet. En kyllä tullut ajatelleeksikaan että ne jotenkin johtaisivat kylmää. Ruoka-astioita myös pidin siinä.

Ja tosiaan ilmanvaihto kannattaa varmistaa, kosteutta kyllä kertyy. Entäs hormi? Eikös saunoissa yleensä ole sellainen..?
Ehtoo-onni

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Hyviä kommentteja, kiitos. Ihanaa, ei tarvitse piikata lattiaa. Jätän korokkeet ruokailupaikoiksi.
Niin tosiaan, hormi, olin suunnitellut täyttäväni sen eristevillalla ja peittäväni piipun pellillä, jotta kylmä ei mene sitä kautta kanalaan. Sisäpuolelta ajattelin eristää sen styroksilla ja vaneri päälle. Mutta taidan jättää piipun auki ja sisällä "savupellit" näkyviin, niin ilma vaihtuu myös sitä kautta.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Se on hyvä jos savupellit on tallella, niillä voi säädellä ilmanvaihtoa. Pakkasilla voi pienentää vetoa, niin lämpö pysyy sisällä. Ei sitä piippua minun mielestä sen kummemmin tarvitse eristää, etenkin jos on kunnon tiilipiippu.
Vastaa Viestiin