Uusi kanala vanhaan lantalaan?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

asf130

Re: Uusi kanala vanhaan lantalaan?

Viesti Kirjoittaja asf130 »

söpöjä :smt007 ja hienon paikan olettu saanu aikaan :smt006 onnea siitäkin erikseen
Skuukkeli

Re: Uusi kanala vanhaan lantalaan?

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Oi kuinka söpöjä tirppoja... :smt007
Hienot nimet myös. :smt001
pipsa

Re: Uusi kanala vanhaan lantalaan?

Viesti Kirjoittaja pipsa »

Moi, pitkästä aikaa... välissä iski remppaväsy kanalassa tekemisen ja kuvaamisen osalta, mitä nyt sisällä olohuone ja kodinhoitohuone remppa jatkui ihmisasumuksella ... :smt009
Mutta nyt tuloksia... Vo´la... uusi ikkuna.... vielä maalaamatta....
Kuva

Tä´däää ja tässä orsi ja kukko jonka sain kavereilta lahjaksi ja siitähän kaikki tämä lähti :smt002
Kuva

ja täsä on pentulaatikko uusio käytössä,kohta jäänee pois käytöstä sillä tytöt vierailevat jo ulkopuolellaki :smt003
Kuva

Ja kaikki tämä on tehty uusio materiaaleista niinkus näkyy... nauloja myöten...
Mitä mieltä olette pitäisikö senät vielä kalkita?
Aattelin et siirrän tipuset evakkoon ja kalkitsen senät, sekin on ajan puutteen vuoksi vaan jäänyt....
Ei muuta kuin etteenpäin... tarhan tekoon... ja pesäkin täytys rakenella... :smt027
Kotopullaki

Re: Uusi kanala vanhaan lantalaan?

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Uusiokäyttöä ja nauloista lähtien? Wau, hienoa! Ei riittäis mun kärsivällisyys kaiketi tuohon...
Perhana kun oli aidon näkönen kukko! :smt005 Mä ihmettelin kun on niin valtavat punaset heltat ja harjat! Ja tuo orsi näyttää mun silmään täyden kympin orrelta :smt023
kanamummo

Re: Uusi kanala vanhaan lantalaan?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hienot systeemit oot tekassu! Mitähän tipuset tuumaa tosta hivenen jäykähkösti käyttäytyvästä kukosta ? :smt003
pipsa

Re: Uusi kanala vanhaan lantalaan?

Viesti Kirjoittaja pipsa »

Nokkii päähän,joten akkavalta :smt002
pipsa

Re: Uusi kanala vanhaan lantalaan?

Viesti Kirjoittaja pipsa »

Kuva
Kukko :smt002 poseraa naikkosineen (tätys saara kai se oikeeki)

En olisi ikuna uskonu kuinka nuo lehativat tuonne orrelle tuosta vaan. Brahma neitosen kävin kyllä nostamassa parina iltana kavereiden mukaan,kun nukkui nurkassa orren alla ypöyksin...(ilimeisesti hitaampi sytytys)
Kaippa sillekin täytys saara brahma kamu :smt002

KuvaKuva
Kyllä mun kelepaa :smt025
kanamummo

Re: Uusi kanala vanhaan lantalaan?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Onko ne kaks harmaata joulutontun näköstä keskellä faveja?? Oi kun kaunii-iita!
pipsa

Re: Uusi kanala vanhaan lantalaan?

Viesti Kirjoittaja pipsa »

Juh on ne faveja...vaaleekin on...muttei sillä ole poskipartaa :smt010
Eepi

Re: Uusi kanala vanhaan lantalaan?

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Ihanan näkösiä! :smt007 :smt005
Eme

Re: Uusi kanala vanhaan lantalaan?

Viesti Kirjoittaja Eme »

Jatkan tähän vanhaan ketjuun, kun sopii otsikko justiinsa aiheeseen. Eli meillä on pihassa tuommoinen vanha pienenpieni navetta ja sen kyljessä vanha pienenpieni lantala. Ensin suunnittelimme kanalaa navetan puolelle, siinä kun on lautaseinien välissä puru jo valmiiksi. Tarha olisi tällöin tukkinut kulun huussiin, mikä olisi ollut vähän turhan hankalaa, meille kun ei vessaakaan tule ainakaan vuoteen vielä.. Katselimme sitten vähän aikaa ympärillemme ja totesimme, että lantala olisi sijainniltaan täydellinen ratkaisu, tarhakin tulisi silloin tontin nurkkaukseen.

Lantalassa on lautaseinät ja maalattia, lattiasta kaivoin jo pois kaiken maatuvan muhjun ja laitoin pohjalle maanrakennuskankaan, jonka päälle kuskasin sorapatjan. Tarkoitus olisi tehdä finnfoamilla eristetty rossilattia, jonka rakenne minua kuitenkin hiukan mietityttää. Aiomme siis koolata lattian ja eristää sen kahdessa kerroksessa, koolaukset limittäin asetettuna niin, että lopullinen eristevahvuus tulee olemaan 10cm. Lattian alle jää noin 15cm ilmarako soran pintaan. Nyt minua askarruttaa eniten, että mitä siihen eristeiden päälle laittaisin? Puustahan se lattia olisi henlppo tehdä, mutta puhtaanapidon kannalta olisi järkevää laittaa vielä muovimatto puupinnan päälle. Tämä kuitenkin tarkoittaisi, että lattialaudoitus jää pussiin finnfoamin ja muovimaton väliin. Alkaisivatko laudat lahota tuollaisessa rakenteessa? Vai voisinko laittaa kanalan pohjalle tulevat turpeet ja purut suoraan lautalattian päälle?

Seinät on laudoitettu mikä mitenkin, osittain aika harvastikin. Olen puntaroinut, laitanko ulkolaudoituksen sisäpintaan rimakoolauksen, jolla teen ilmaraon ja sen sisäpintaan sitten tuulensuojan. Halvemmalla pääsisin, jos tuulensuojaksi tässä riittäisi ilmansulkupaperi, mutta olisiko se riittävä vai pitäisikkö kuitenkin käyttää tuulensuojalevyä? Tuulensuojan sisäpuolelle tulisi koolaus ja kahdessa kerroksessa 66mm vahva vuorivilla, jonka sisäpinnalle vielä ilmansulku ja sisäseinät varmaan purkupanelista.

Ai niin, jonkinlaisen metalliverkonkin varmaan laitan tuonne lattian eristeiden alta nousemaan seiniin, jos sattuisi, että rottia ilmestyisi.

Tulevan kanalan sisämitat ovat noin 2,3m*3,1m , ajattelin puhkaista oviaukon navetan puolelta kanalaan, ja tehdä navettaan huolto- ja säilytystilat. Vanhan, kaakkoispäädyssä olevan lantalan oven tilalle ajattelin tehdä ikkunan ja puhkaista ikkunan viereen kulkuluukun tarhaan. Suunnitelmissa on myös toiselle seinälle puhkaistava lantaluukku, josta saisin lapioitua käytetyt kuivikkeet ja purut suoraan ulkona olevaan kottikärryyn.

Miltä tämä kuulostaa? Eniten tuo lattianrakenne ja pintamateriaali mietityttää, ettei joudu sitten parin vuoden päästä jo uusimaan lattiaa.
Eme

Re: Uusi kanala vanhaan lantalaan?

Viesti Kirjoittaja Eme »

Edellinen viestini lienee ollt niin pitkä, ettei siihen enää kukaan ole jaksanut kommentoida :smt001 koetan selvitä tällä kertaa lyhyemmillä kuvailuilla.

Tällä hetkellä kanalassa on rossilattia eristeineen, pintamateriaalia ei siinä vielä ole. Seiniin laitoin tervapaperin tuulensuojaksi, tervapaperin ja ulkovuorauksen välissä on ilmarako. Seuraavaksi aukaisen uuden oviaukon vanhan navetan puolelta ja koolaan entisen ulkoapäin tulevan oviaukon tilalle ikkunan.

Viimeaikoina olen pohtinut kanalan lämmitystä ja olen päätynyt laittamaan sinne varalta öljypatterin, mutta toiveena olisi hoitaa ainakin osa lämmityksestä kompostipehkulla. Ajattelin siis tehdä orsien alle kompostilaatikon ritiläkannella. Tarkoitukseni on syksyllä kerätä siihen ulkoa puutarhajätettä ja talvella ruokkia sitä ruokajätteillä. Ajattelin keräillä lattian kuivikkeesta likaisimmat kohdat aina kompostiin ja laittaa lattialle sitä mukaa uutta kuiviketta. Nyt pohdinkin kompostilaatikon rakennetta. Teenkö sen puusta, jonka muovitan sisäpinnoilta? Vai onko parempi etsiä pohjaksi suuri muovilaatikko, jonka laitoja alkaa korottamaan? Ainakin yhden seinistä pitää aueta saranoilla, jotta kompostin saa tyhjennettyäkin mielekkäästi.

Jollakin on varmasti jo käytössä vastaavanlainen viritys, millaisia kokemuksia siitä on? Miten olette rakenteen toteuttaneet?
Vastaa Viestiin