Ulkotarha

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kaakatin

Ulkotarha

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Tervehdys vaan kaikki munanettiläiset!
Tää on hieno foorumi. :wav:
Tällainen untuvikko on saanut uskomattoman paljon tietoa täältä. Minulle on keväällä tulossa ensimmäiset maatiaiskanani ja nyt olen suunnittelemassa ulkotarhaa. Olen ajatellut hankkia 50 metriä 2 metriä korkeaa kanaverkkoa. Pysyvätkö kanat sen siellä vai pitäisikö tarha kattaa? Voi olla aika hankala urakka. Jostain muistan lukeneeni, että ulkotarhan päälle olisi vedetty naruja ristiin rastiin, pitäisivät myös petolinnut pois. Onko jollain kokemusta ja kuinka tiheään naruja pitäisi laittaa, että hyödyttäisi?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hei vain, ja tervetuloa foorumille! No, saavat kanaset ainakin reilun kokoisen ulkotarhan! :smt107 :smt038 Mä ostin samaista verkkoa 8 m, kun tein viimeisimmän ulkotarhan.. :oops: Tosin toiset 8 m on sitten seinää ja puuaitaa, joten tuli siitä 13 m2 tarha.

Sitä verkkoa oli muuten aika hankala työstää, ainakin näin yksin. Se on tosi taipuisaa ja helposti taittuu vaikka millaisille mutkille, ennen kuin sitä saa rullattua auki ja nidottua mihinkään kiinni. :smt013 ](*,)

Kanojen tarhassa pysyminen riippuu paljolti kanoista (rotu ja luonne) ja myös tarhasta (koko ja virikkeellisyys). Esim. maatiaiset lentävät helposti yli kahdesta metristä, jos on reilusti tilaa nousta. Mutta kanojen reviiri ei ole mitenkään älyttömän laaja, että jos kotiutuvat tarhaan hyvin ja siellä on vaihtelevaa ja ruoka riittää, ei niille välttämättä tule mieleenkään karkailla.

Noin isoon tarhaan ei käy, mutta muille vinkiksi: mä laitoin ton tarhan katoksi kasvien kevätauringolta suojaamiseen tarkoitettua vihreätä kangasverkkoa. Tuntui napakammalta kuin perinteinen räkättiverkko. Tohon meni kaks pakettia (koko oli jotain 2,6 x 3,8 m tjsp.) ja ne maksoi vähän yli vitosen paketti.
Jos sun kanat on

Viesti Kirjoittaja Jos sun kanat on »

juu ja tuo räkätti verkko ei pidä isoja petolintuja poissa kanatarhassa. Menee läpi että suhahtaa. Ite oon suunnitellu tekevän osittain lautakaton ja loput verkotan vaikka tuo katekangas vaikuittais hirmusen hyvältä ajatukselta ja helpommalta kuin lautakaton väsääminen. Tätä täytyy väyrystellä :smt017 Ja halvemmaksikin se kangas tulisi. Onpahan pulma. Tästä saa itellensä tehtyä vielä ressin aiheen.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

No maatiaiskanojahan minä olen hommaamassa, eli ne pääsevät lentämään yli jos haluavat. :toothy7:
Ehkä maatiaisetkaan eivät vielä nuorikkona pysty aidan yli lentämään? Ja jos ne vaikka kotiutuisivat sinne omaan nurkkaansa, niin etteivät haluakaan yli tulla.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Tätä sisälläpitopakkoa ajatellen se katettu aitaus on hyvä, pääsee kotkot ainakin aikaisemmin pihalle.
Mun aita suunnitelmat odottaa lumien sulamista, et pääsee toteuttamaan. Teen navetan päätyyn sellaisen tarhan, et keväällä saan sen jaettua kahteen osaan, väliaikaisesti, jotta hanhetkin pääsevät ulkoilemaan. ja kesäksi se jää sitten kokonaan kotkoille.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Pitääkö se jakaa hanhien takia? Eiks ne osaa ulkoilla kanojen kanssa? Mulla ankat osaa ainaskin ulkoilla kanojen kans samassa tilassa ihan sulassa sovussa.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ne taitaa vuorikkona lennellä hilpeämmin kun sitten varttuneemmalla ja tuhtimmalla iällä (vrt.naisimmeiset :smt004 )
Enpäs laitakkaan sitten enää rastasverkkoa jos haukat läpi pääsee!
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Kyllähän hanhet ja kanat samassakin menee ihan hyvin!
Mulla ollu joskus sillee ja varmaan ens kesänäkin osittain samassa.
Hanhet tosin voi vähän hätyyttää kanoja, mut jos tarpeeks tilaa ni tuskin tulee ongelmia!
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Ihan varmasti menisivät samassa, mut jos pidän molempien osastoon ikkunat auki (kulkuväylänä), niin kanat varmaan kävelis hanhien karsinasta samalla ovesta ulos asti. :smt002 Et sehän olis sama, kuin päästäisin ne suoraan pihalle vapaaksi, ilman aitausta. :smt003
Vastaa Viestiin