Mistä tietoa talvisuojien rakentamisesta

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mimmi

Re: Mistä tietoa talvisuojien rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hyvä siitä tulee!

Mä oon tuollaisiin tiloihin (joissa siis tuulensuojalevy rungon ja ulkolaudoituksen välistä puuttuu) sellaisen ohjeen, että tervaperi ulkolaudoitukseen kiinni sisäpuolelle, sitten rimat, sitten villat ja sit sisäpinta. Liekö miten oikein tai väärin? :smt017
höppäiita

Re: Mistä tietoa talvisuojien rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja höppäiita »

Tervapaperia taidettiin aiemmin vallan käyttää :smt002 luin netistä jostain et tervapaperi ei pitäis tuulta sillain kun nuo tuulensuoja levyt,tiedä sit..käytiin pikku nokka pokka ukon kans :smt014 hää meinas vaan et kyllä hän uuden tekee,no mie sit vaan et jollei pian ala tapahtuu voi kanoille tulla holokna :smt013 täytyy kait se pehkukin saada ajoissa palaa rotkottaa jotta lämpöä piisaa?millon muutoin ootte alkanut kerätä tuota pehkukerrosta?siis mihin aikaan syksystä? :smt003 :smt043
kanamummo

Re: Mistä tietoa talvisuojien rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Wanhassa kanakirjassa muuten meinasivat että jos puulattian tervaa, ei rotat viihdy. Tai seinän. Ken tohtis testata?
höppäiita

Re: Mistä tietoa talvisuojien rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja höppäiita »

eikö terva oo kuivuessaankin vähän tahmean tuntuista?vois pehku tarttua kii :smt005 joo nyt alko kanalan rakentaminen meilläkin..kun jatkuis pian myös loppuun asti :smt002 kävi sellain mies kylässä joka saa ukkoon vauhtia :smt003
ivi

Re: Mistä tietoa talvisuojien rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja ivi »

Onnistuiko olkikanalan rakentaminen?
Tässä olisi paljon tietoa tästä menetelmästä:

http://www.strawbale-building.co.uk/ind ... ge=24straw
http://www.greenhomebuilding.com/strawbale.htm
http://www.grisb.org/publications/pub1.htm
http://www.amazonails.org.uk/index.php?contentId=47

Ja siinä viimeisessä oli hyvät neuvot osiolla Cement free foundations: http://www.amazonails.org.uk/?contentId=73
raakku

Re: Mistä tietoa talvisuojien rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja raakku »

Siitä tervasta - on se kyllä ERITTÄIN tahmeaa. Tehtiin karitsoille lammasaitausta - sitä varten saatiin tolppia, jotka tervattiin. Tervattiin osa kesäkuussa ja kun kuukausi myöhemmin iskettiin niitä maahan, kädet olivat ihan tahmeat tervasta. Viisastuneena dipattiin loput tolpat litkuun, lyötiin maahan ja käsiteltiin tarkemmin vasta kun olivat pystyssä. Juu ja sitten, kun oltiin se eka satsi tervattu - isäntä laittoi ne hetkeksi maata vasten - arvatkaa minkä näköisiä tolpat olivat :smt003 Nypin niitä apilanlehtiä ym. vielä pitkään irti. Mutta hyvälle terva tuoksuu!
Maximoves

Re: Mistä tietoa talvisuojien rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

Jos sen tervan sekottaa pellavaöljyyn niin se ei ole sitten niin tahmeaa, ihan vinkkinä. Itse maalasin kyseisellä sekoituksella lammasaitauksen laudat ja hyvin imeytyi, lisää kestävyyttä eikä tahmaa :smt003
Rusina

Re: Mistä tietoa talvisuojien rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Maximoves kirjoitti:Jos sen tervan sekottaa pellavaöljyyn niin se ei ole sitten niin tahmeaa, ihan vinkkinä. Itse maalasin kyseisellä sekoituksella lammasaitauksen laudat ja hyvin imeytyi, lisää kestävyyttä eikä tahmaa :smt003
Komppaan Maximovesia. Mä laitoin sekoitukseen vielä puutärpättiä, että uppoo syvemmälle puuhun. Tuosta tuli eräänlaista Roslagin Mahonkia, bongasin reseptin joskus netistä. Mä huitelin tuota hevoskarsinan seiniin :smt003.
raakku

Re: Mistä tietoa talvisuojien rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja raakku »

Maximoves ja Rusina, hyviä vinkkejä - missä suhteessa olette sekoituksen tehneet? Kokeilen sitten seuraavaksi cocktailia, jos saadaan vielä parisataa tolppaa lisää?
höppäiita

Re: Mistä tietoa talvisuojien rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja höppäiita »

voiskohan tollasen tervan,pellavaöljyn ja puutärpätin seotuksen vetää kanalan puulattiaan?onkohan tahmee?luulis et pysyis hiiret ja rotat poissa :smt003
kanamummo

Re: Mistä tietoa talvisuojien rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ei ole tahmea, ei. Sekotukseen tulee 1/3 tervaa, 1/3 MÄNTYtärpättiä ja 1/3 keitettyä pellavaöljyä eli vernissaa. Jos sitä kerran kehotetaan käyttämään ulkoportaisiin nin mikä ettei kanalan lattiaan!
Rusina

Re: Mistä tietoa talvisuojien rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Ja kannattaa laittaa kunnollista tervaa, että sekoittuu. Mulla oli lahjaksi saatua paikallista tervaa, josta lopputipat oli melkoista pikeä. Suurin osa sekoittui ihan ok, mutta siitä lopusta tuli semmoinen "lajittunut" seos, vuorotellen karsinan seinässä oli raita paksua pikeä ja vuorotellen tärpätti-vernissaa :smt040.

Muuten tosi hyvää ainetta, suosittelen kokeilemaan!

...Tais muuten olla itsesyttyvää tuon vernissan takia (en oo kyllä satavarma), joten varovaisuutta säilytykseen...
höppäiita

Re: Mistä tietoa talvisuojien rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja höppäiita »

Voiskohan tähän ketjuun pistää kuvia tuosta mun kanalan tekemisestä vai pitääkö tehä oma jokaiselle? nyt kun ei leikkimökkiä (ainekaan vielä)eristetäkkään.
höppäiita

Re: Mistä tietoa talvisuojien rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja höppäiita »

taidan laittaa tänne kuvan sitten siitä "tervatusta"lattiasta kun sinne saakka edistytään :smt017 aineet ostin jo valmiiksi :smt002
Tälli

Re: Mistä tietoa talvisuojien rakentamisesta

Viesti Kirjoittaja Tälli »

Mä oon kans tuan tervankans lätränny tämänkesän ja oon huamannu suuren eron tuas pelekäs tärpätis ja pellavaöljy-tärpättiseokses.. pelekällä tervalla "maalatut"/veretyt on ainavaan märkiä ja tahameeta vaikka ovat ollu kuivamas jo pian 2kk. pellava-tervasoksella veretyt pinnat on ollu parhaimmillaa kuivat jo 30min.-3pv. säästä riippuen..
Mä oon käyttäny tuata elukoolle tarkootettua pellavaöljyä ku muuta ei oo löytyny..en oo keittäny sitä tai lämittäny millää lailla..sekoottanu vaa..
Vastaa Viestiin