Orret käsittelemättömästä puusta

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Taisku

Orret käsittelemättömästä puusta

Viesti Kirjoittaja Taisku »

Nyt puuhastellaan kanalan sisutuksen parissa. Vuorossa on orsien rakentaminen.
Mikä tai mitkä puulajit soveltuvat orsiksi kuorineen? Täältä löytyisi koivua, pihlajaa, raitapajua, leppää ja kuusta.
Jossakin aiemmassa keskustelussa oli tietoa myös orsien tervaamisesta. Onko jollakin kokemusta?
Annir85

Re: Orret käsittelemättömästä puusta

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Moikka. Mulla on orsina milloin mitäkin, riippuen siitä mitä tuolla linjojen alla kasvaa tai kasvoi :smt002
Pihlajaa on ollut, kuten myös haapaa, nyt pari ortta on mäntyä, pari koivua.
Tervannut en ole kuin kesähäkin nukkumakopin lattian, eli siihen en uskalla vastata :smt005

Kuusessa on pihkaa, niin muistan lukeneeni että se pitää epätoivotut öttiäset loitolla!?
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Orret käsittelemättömästä puusta

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Minä olen orsipuut ottanut sakeasta metsästä,ohuista pystyynkuivaneista haavoista.Kuorin puhtaaksi,ovat sileitä eivät enää taipuile niin kuin tuore haapa,pysyvät kuosissaan.

Rosoiset ja kuorineen olevat orsipuut ovat epäpuhtaita ja syöpäläiset lisääntyy.
Taisku

Re: Orret käsittelemättömästä puusta

Viesti Kirjoittaja Taisku »

Kiitos teille vastauksista ja hyvistä huomioista. :smt001
Tuota kuusta ajateltiin meilläkin ihan vain mutu-maalaisjärjellä myös aika soveliaaksi tuon pihkan vuoksi. Niitä löytyisi helmikuulla aisattuina rankoina, jotka olisi helppo kuoria.
Raita ja pihlaja ovat kuorineen sileähköjä, ehkä niitä kokeillaan sitten, kun on tarvis vaihtaa.
Tulevaan ulkotarhaan onkin jo jemmassa muhkeita räntälumen pudottamia männynoksia. Niistä saa aika vinkeitä ulkoiluorsia.
Huomenna tuumasta toimeen. :smt048
SiniS

Re: Orret käsittelemättömästä puusta

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Mä tein orret vanhoista heinäseipäistä.
Vastaa Viestiin