Ihan uusi kanala itse tehden

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

gimlixx

Ihan uusi kanala itse tehden

Viesti Kirjoittaja gimlixx »

Kyselen varmaan tyhmiä, mutta kaipailisin vinkkejä ja neuvoja, että mitä kannattaa ottaa huomioon kun tekee itse ihan alusta asti aivan uutta kanalaa?
Rakentaminen kyllä on hallussa ja tuttua puuhaa, viime vuonna tehtiin neljän vuohen vuohela itse ihan alusta asti, mutta noin niinkuin muuten ennestään kanattomana ei välttämättä ymmärrä mitä kaikkea pitäisi sitten sitä uutta tehdessä huomioida, joten vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan.

Tarkoituksena tehdä noin 2x3m kanala, johon tulisi myös erillinen "huoltotila", johon saisi sijoitettua kaikki ruokasäkit ym. eli aika pieneksi jäisi tuo nimenomaisen kanatilan osuus. Tiedän, että joku varmaan ajatteli sanoa ensimmäisenä, että "tee tarpeeksi iso kerralla", mutta kyllä ajattelin tällaiseen pienempään tyytyä, eipähän lähde homma niin helposti sitten lapasesta. :smt002 Tarkoitus olisi siis pitää about viittä kanaa ja yhtä kukkoa, jotain pieniä/pienehköjä, esim. silkkejä. Tosin myös sebrightit ja kääpiöhampurgerit ihastuttavat kovasti. Ei kuitenkaan mitään orpingtoneja tai muita jättejä.

Ja ihan talviasuttavasta kanalasta siis kyse, ei kesäkanalasta.
Annir85

Re: Ihan uusi kanala itse tehden

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Jos lämmityksen hoidat kestopehkulla, niin kosteutta kertyy, eli ilmanvaihto toimivaksi (joka tapauksessa siis). Itse jouduin parantelemaan keskellä talvea omassa kanalassa kun pehku kävi aivan liian kuumana, tai sitten oli liian leuto talvi :smt005 .
Kannattaa myös tehdä sellainen osa kanalaan, että tarpeen vaatiessa voi jonkun eristää muusta porukasta näköyhteyden pysyessä muihin (sairastapauksissa, ym.).
Sitten siivous mahdollisimman helpoksi, ruokakupit/juoma astiat, kylpypaikka, orret, pesät... kannattaa sijoittelu miettiä ajan kanssa :smt002

tsemppiä rakennusprojektiin :smt023
gimlixx

Re: Ihan uusi kanala itse tehden

Viesti Kirjoittaja gimlixx »

Tuo kestopehku vs. patteri vs. lämpölamput vs. joku muu vaihtoehto -vertailu on vielä vaiheessa. Kuinkahan usein tuo viiden kanan ja yhden kukon kanala pitäisi sitten tyhjätä kokonaan kuivikkeista, jos ei olisi kestopehku käytössä?

Vuohelassa jouduttiin talvella myös lisäämään ilmanvaihtoa, kun kosteutta kertyi ja oveakin fiksattiin useampaan kertaan, kun se vaan turposi. Siellä siis kestopehku.
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Ihan uusi kanala itse tehden

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Kanalan lattian tulee olla lämmin ja vedoton.Parasta kuiviketta on turvepehku..Sitä levitetään 20 cm paksu kerros,jopa enemmänkin.Kerran viikossa lisätään kuivikkeeksi puhtaita olkia.Jos kanalaan ei tule maakosteutta ja ilmanvaihto on hyvä,pysyy tälläinen kuivikemäärä kuivana kuivana neljäkin kuukautta,joten talven kuluessa tarvitaan vain kahdet pehkut.
Jos kuivikkeena käytetään muuta vastaavaa,täytyy pehkut vaihtaa useammin,2-4 kertaa kuukaudessa.
Päämääränä on pidettävä,että lattiapehkut ovat aina kuivan tuntuisia.
Kana ei säikähdä,vaikka aamulla olisi kanalassa kylmäkin,kun ilma vaan on raitis ja kuiva.Talvella on 6-10 asteen lämpötila kanalassa riittävä.
Vastaa Viestiin