Valmis koppi?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mia

Valmis koppi?

Viesti Kirjoittaja Mia »

Hei,

suunnittelen kesäkanojen hankkimista eikä minulla ole lainkaan aiempaa kokemusta kanojen hoidosta.

Ensiksi ajattelin rakentaa kanakopin itse, mutta kun törmäsin netissä näin edulliseen koppiin, niin ajattelin, että voisinhan tuollaisen ostaa, säästyisi aikaa ja vaivaa. Mitä mieltä olette tällaisesta kopista kolmelle kanalle ja yhdelle kukolle?

http://www.nettimyynti.fi/tuote/kanakop ... 168086521/

Kuvassahan kanakoppi seistä törröttää tasaisella nurmikentällä, mutta miten te "laittaisitte tuon maahan"? Kaivaako tuosta jyrsijät itsensä ulkotarhan ali tarhaan sisään ja rimaa pitkin kanalaan?

Kiitos vastauksista!
Kärttyämmä

Re: Valmis koppi?

Viesti Kirjoittaja Kärttyämmä »

Kuvassa tuo näyttää melkein reilun kokoiselta ja tukevalta.
Todellisuus on toinen, mitat on n. 40x120 (tee vaikka maalarinteipistä lattialle tuo koko, niin hahmotat paremmin.
Materiaalit on ohuita ja heikkolaatuisia, yleensä osa menee rikki jo kootessa (mun työpaikalla myytiin näitä kesällä)

Tuolla rahalla saat varmasti käytetyn leikkimökin jostain ja mahdollisesti jopa kuljetuksen sille. Koko talvi aikaa etsiä ja katsella.
Mia

Re: Valmis koppi?

Viesti Kirjoittaja Mia »

Hei,

jep, kiitos vastauksesta!

Tai taidanpa itse rakentaa sen kanalan, aamulla suhtauduinkin jo epäillen eiliseen hyvään ideaani ostaa valmis kanala, että mahtaako ollakaan kyse niin hyvästä ideasta...

Kiitos siis vahvistuksesta, en tuohon tuhlaa rahojani!
kaakana
kukko
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Marras 2014, 16:39

Re: Valmis koppi?

Viesti Kirjoittaja kaakana »

Kukon ja kahden kanan kesäkoppi tehtiin meillä näin; tasaiselle pohjalle kuormalava, päälle filmivaneri, 3 kpl lavankauluksia päällekkäin, kolmelle sivulle 3-ruutuiset ikkunat ja yksi sivu verkolla kesähelteiden vuoksi, syksymmällä laudan avulla ruuvattiin pleksilevy verkon päälle tuulensuojaksi. Sisäkatto ohuesta levystä ja pellistä vesikatto laudan avulla lievästi kaltevaan asentoon. Pistosahalla 2 alimmaista lavankaulusta sahattiin aukkoa varten, niiden reunaan kapula sitomaan ne yhteen ja säppi että sai oven tarvittaessa yöksi kiinni. Sisälle saatiin aseteltua 2 ortta eri tasoihin( onnistuu verkkoseinämän kautta ennen verkon paikoilleen laittoa pyöröterällä lavankaulukseen- niitähän voi laittaa useamman päällekkäin tarpeen mukaan) Ruokakatos erikseen. Ihan siedettävä katsottava mutta ennenkaikkea oivallinen kesäsuoja kesäkuusta syyskuun puoliväliin asti, päivässä rakennettu kierrätyskamasta. Vielä pitää hieman tuunata seuraavaksi kesäksi- aukko sahattava oviaukon vastakkaiselle puolelle niin helpompi siivota lattia vaikka lastalla vetäen.
PunainenKana

Re: Valmis koppi?

Viesti Kirjoittaja PunainenKana »

^ näppärä ja edullinen ratkaisu :smt038 !

Mä ostin 1,5v sitten naapurista leikkimökin, taisin 120€ köyhtyä. On hyvä mökki, tukeva ja nätti, pitkästä tavarasta ammattimies tehny. Tuo onkin asuttuna vähintään puolet vuodesta, tänä vuonna melki 7kk.
kochin-fani

Re: Valmis koppi?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Olenko väärässä, vai ovatko tuollaiset valmiiksi rakenetut kopit liian heikkoja Suomen sääolosuhteisiin? Kun tietääkseni noita suunnitellaan ja rakennetaan enemmän leudommissa maissa, esim. Saksassa. Vaikka onhan se eri asia, jos koppi on käytössä vain kesällä :smt045 Mutta kuten Kärttyämmäkin sanoi, niin eivät materiaalitkaan "valmiskopeissa" taida olla laadulla pilattu.
Itse rakentaminen on hyvä vaihtoehto ja saattaa loppupeleissä olla myös edullisempaa, joten ei kun nikkaroimaan jos/kun siihen on mahdollisuus! :smt023
Mia

Re: Valmis koppi?

Viesti Kirjoittaja Mia »

Kiitos vinkeistä!!

Jep, rakennan kopin siis itse, kuormalavoistakin ajattelin minäkin aloittaa, tosin olin ajatellut laittaa niitä neljä pohjalle, tuleeko siitä liian iso koppi kanoille? Siis kolmelle kanalle ja yhdelle kukolle?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Valmis koppi?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kuulostaa hyvältä! Mitä isompi, sitä parempi! Tiettyyn rajaan asti tietenkin... :smt005 Jos tulee vaikka sateinen ja tuulinen kesä kanat saattavat viihtyä sisälläkin. Silloin on mukavaa kun on tilaa. Tai jos tulee tipuja tai sairastumisia, on helpompi erottaa oma osio osalle porukasta. Tai jos harrastus vie mennessään ja kanoja tuleekin lisää...sellaistakin kuulemma tapahtuu. :smt003

Onnea kesäkanaprojektille! :smt001
Mia

Re: Valmis koppi?

Viesti Kirjoittaja Mia »

Kiitos!

Ja hyvä, neljän lavan varaan rupean sitten rakentamaan kanalaa!
Kärttyämmä

Re: Valmis koppi?

Viesti Kirjoittaja Kärttyämmä »

Tuo aloituksen koppihan tulee siis suoraan Kiinasta ja teetetty halvimman mukaan.
Kauppiallee maksaa ehkä 60-70e, tukkurille ehkä noin puolet siitä,niin voitte itse päätellä mitä siitä rahdin jälkeen on kiinalainen tehdas ottanut ja paljonko siitä on ollut materiaalin osuus...

Kuormalavoja ja kauluksia voi tosiaan saada ilmaiseksi ja jos viitsii, niin niistä purkamalla saa aivan käypää rakennusmateriaalia ja tosiaan tukevan pohjan myös.

Toisaalta jos lähistöllä on esim Byggmax tai ihan saha, niin II-laadun puutavara on hyvin edullista ja siinä kyllä laatu ja mittatarkkuus riittää tukevampaankin pytinkiin, kesäkanalasta puhumattakaan.
tosimummo

Re: Valmis koppi?

Viesti Kirjoittaja tosimummo »

Kuva

Tuon näköistä kanakoppia olen itse katsellut kanoille kesäkopiksi, mutta niin että ympärille tulisi lisäksi kanaverkosta ja lankkurungosta häkkiä. Kopin tekokin onnistuisi omin voimin, mutta aikaa ei kertakaikkiaan ole mihinkään ylimääräiseen kun talonrakennus- ja pihatyöt odottavat tekijäänsä. Ajattelimme siis säästää aikaa ja energiaa oleellisempaan näin. Onko kenelläkään tuollaista, kestääkö se Suomen kesässä? Talveksi sen voisi suojata katon alle.

Muoks. Vastaanpa itse itselleni sen verran, että en sitten hankkinutkaan tuollaista, meni hermot kun eivät vastaa yhteydenottopyyntöihin ja kyselyihin, joten tehdään lopulta kuitenkin itse. Eihän siinä mene kuin muutama ilta.... :-"
Siltsu74

Re: Valmis koppi?

Viesti Kirjoittaja Siltsu74 »

Keskustelu ei liene enää ihan ajankohtainen, mutta vastaan silti. Meillä on juuri tuo tosimummon viestissä oleva koppi. On pienempi kuin mitä kuva antaa ymmärtää, mutta tykkään kovasti! Siinä on munintakopit erikseen ja niille aukeava kansi, joten sinne on helppo päästä. Lisäksi olen kovasti tykästynyt tuon ikkunaosion toimivuuteen. Sisällä on kaksi ortta ja alla metallinen ulosvedettävä alusta jolloin siivoaminen on todella helppoa. Itse laitoin siihen alustalle vielä hiekkaa. Tämä toimii meillä yösuojana ja sen lisäksi tiput saavat päiväseltään tepsutella vapaana pihalla, joten tilanahtaus ei liene ongelma. Talveksi ajattelin kantaa tuon kopin autotalliin suojaan... tipujen kanssa tai ilman.

Syy tähän hankintaan oli hyvinkin yksinkertainen. Koppi on nätti ja koska meillä on vielä muuta remonttia ja pihatyöt kesken, mies ilmoitti heti alkuun, että vain sellainen vaihtoehto kelpaa, joka ei vie ylimääräistä aikaa tai rahaa. Jos talviasuttava pitäisi olla, olen miettinyt tällaista valmismökkiä eristettynä https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/leikkim%C3%B6kki-tom ja siihen koiratarhaa kylkiäiseksi, jolloin kustannukset olisivat vielä kohtuulliset ja ulkoasu kaunis.
Vastaa Viestiin