Viiriäisten asumuksia sisätiloissa

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

minkuliini

Viiriäisten asumuksia sisätiloissa

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Millaisia asumuksia teillä on viiriäisille sisätiloissa? Omat viiruli siirtyvät sisälle olkkariin talveksi. Olen varannut kuudelle viirulleni 140x60x70 akvaarion johon rakensimme pleksistä rei'itetyt kannet saranoilla ja lukoilla. Pesäkoloja, tasoja löytyy ja kuivikkeena turve/puru seos. Asumme rivarissa joten sijoitus paikkaa ei löytynyt muualta kuin sisältä kotoa. Nyt kiinnostaakin siis, että minkälaisissa asumuksissa viirunne ovat asustaneet kotona sisällä!? :smt006
piiparinen

Re: Viiriäisten asumuksia sisätiloissa

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

meillä on valmistumassa viiruille talveksi (tai ovathan ne nyt jo sisällä yläkerrassa mutta kuiteski) vanhasta vuodevaatelaatikosta uus häkki :smt040
mulla on ennestään zooplussan kaninhäkki( 119cm pitkä ja leveyksiä yms en muista) mutta en pidä sitä riittävän isona tuolle porukalle..
tästä tulee sellainen 160cm pitkä ja 60cm leveä ja korkeutta sen verran kun viiruille on sopiva...kuvia voin laittoo kunhan se on valmis.
hyödynnetään tod. näk. tuon entisen häkin häkkiosa et saa ne luukkusysteemit käyttöön. sinne sit seksihullu Igor sekä 6 haaremin jäsentä :smt023
ja viirut asuvat siis talven mein viileässä yläkerrassa johon on rakennettu puolet huoneesta myös Väinmön ja Elinan talvikäyttöön.
piiparinen

Re: Viiriäisten asumuksia sisätiloissa

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

täsä nyt muutama kuva viirujen asumuksesta. isäntä se taas reippaana poikana taas kerran pykäs tällaisen mulle...ainahan se on meidän rouvien oikkuja kuunneltava :smt047
kyllä tämä minusta välttää ja ei maksanna mitään.

Kuva

pohja on siis vanha vuodevaatelaatikko,päällä entisen häkin häkkiosa, sekä vaneria kylpynurkkauksessa ja jatkona kun eihän sen entisen häkin häkkiosa olis riittäny pituudeltaan kun tää on entistä 40cm pidempi.ja vanerin tarkoitus on vähentää hiekan lentelyä kun tuppaa vähän pöllyämään toisinaan. :smt003

Kuva

Kuva
tää mökki oli Ingridin suosikki paikka kun se vielä muni.. jospa Inkkukin nyt piristyisi uusien ystävien myötä. ainakin toivotaan näin.. :smt057

tuijan oksa idean nappasin suoraan minkuliiniltä( olikohan mikuliini..noh joka tapauksessa) ennen olen käyttäny lehtikuusen ja tavan kuusen oksia.
vaan kyllä suosion saivat nämäkin. porukassa ihmeteltiin ja liverreltiin ja alle oli mukava mennä.

Kuva

ja olen ihan käytännössä huomannu, et tällainen kaltereiden väliin laitettava juoma/ruokakippo on vedelle tosi kätevä.(ostin joskus talvella pets&friends kaupasta)
muuten kaataavat ja lutraavat aina tyhjäks ja täyteen purua.

Kuva
minkuliini

Re: Viiriäisten asumuksia sisätiloissa

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Piiparinen: mitäs sulla on kuivikkeena viiruleilla? Itselläni turve/kutteri ja vähän meinaa haiskahtaa... Hienolta näyttää rakennelmasi!
sarpu

Re: Viiriäisten asumuksia sisätiloissa

Viesti Kirjoittaja sarpu »

^^ Siis wautsiwau, kylläpä siellä on rakenneltu varsinainen viiriäishotelli. Aivan ihana. :smt050
piiparinen

Re: Viiriäisten asumuksia sisätiloissa

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

ihan pelkkää purua olen käyttäny. viime talvena kun olivat talven sisällä niin kokeilin purua, turvetta,pelkkää hiekkapuhallushiekkaa, sit sitä pellettiä..mitähän vielä.. :smt001 . ja kyllä puru on ollu musta paras. kyllähän se aika nopeasti alkaa haista oli siinä sit mitä tahansa,mut viime talvena kun oli vaan kaks kanaa niin eihän se niin nopeasti ala haista kun isommalla porukalla. ens talvena tietää et siivottava on aika tiheään :smt045 . tuossa näkyy sit vähän olkikatettakin. sitä lähinnä pesiin, mutta näillä taitaa kestää se pesiin oppiminen kun ovat tottuneet pukkaamaan munia minne sattuu. rutirexiä olen myös pesissä käyttäny ja kuivaa heinää..millo mitäkin kivaa möyhittävää. ja se hyvä puoli esim rutirexissä et se ei pölise sisätiloissakaan.
Leijuva

Re: Viiriäisten asumuksia sisätiloissa

Viesti Kirjoittaja Leijuva »

Pitkään oon halunnu viiruja ja nyt oon vihdoin saanu miestä pehmitettyä sen verran, että lupa irtosi :D

Mietin että miten viirut pärjäisivät tälläisessä ja kuinka monta sinne voisi ottaa? http://www.zooplus.fi/shop/jyrsijat/kop ... ack/225314
Kurotar

Re: Viiriäisten asumuksia sisätiloissa

Viesti Kirjoittaja Kurotar »

Viirulan kehikko alkaa olla kasassa. Koko 160 x 60 ja korkeus 60. Kerroksia tulee kaksi. Nyt vaan mietityttää osaavatko kulkea ramppia alakertaan? Alakerta olisi maassa, pääsisivät kuopsuttamaan nurmikkoa ja heinikkoa. Paikkaa ajattelin kesän aikana pitkin pihaa muuttaa. Kummassakin kerroksessa vettä ja ruokaa tarjolla.
minkuliini

Re: Viiriäisten asumuksia sisätiloissa

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Kyllä osaavat kulkea ramppia pitkin! Kunhan on vaan jotain mihin varpailla tarttua, pitkospuut Ym. Viiriäiset ovat kovia vipeltämään ja tykkäävä oleilla tasoilla :)
Kurotar

Re: Viiriäisten asumuksia sisätiloissa

Viesti Kirjoittaja Kurotar »

Viirula valmistuu. Kehikko kasassa. Katto, luukut ja ramppi alas, maalia ja listat vielä. Ensi viikonloppuna taitaa viiruilla olla muuttopäivä.
Vastaa Viestiin