Minkäs kokosta tarhaa & talvikanalaa?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Hullunakanoihin

Minkäs kokosta tarhaa & talvikanalaa?

Viesti Kirjoittaja Hullunakanoihin »

Heippa! :smt006

Ollaan suunniteltu ottavamme tohon pihalle kanoja, ja tottakai komeasti kiekuva kukko! :smt002
Tässä ollaan vähän jo juteltu minkä kokosta tarhaa & talvikanalaa tehtäis.
Vaihtoehtoina on rakentaa avonaiseen autotalliin väliseinä, ja eristää toinen puoli talvikanalaksi, ja toisesta päädystä luukku tarhaan, tai rakentaa kokonaan oma hökkeli niille.

Ollaan ajateltu n. 15-20 kanaa ja yhtä tai kahta kukkoa. Maatiaiskanat siis kyseessä (tai sitten kääpiö-kochinit tai molemmat)
Minkäs kokosta talvikanalaa noi tarttis? Tai tarhaa?
Ei ole kovin suurta mahdollisuutta päästä päiväksi ulos, kun on "iso" tie vieressä, (asfalttitie kyseessä), ja saksanseisoja pirtissä.
Varmaan voin ehkä päivässä n. tunniksi laskea kuoputtelemaan lähi maastoa, kunhan eivät kanat mettään säntää :smt009

Toisena kysymyksenä että minkähän kokoisen tarhan Kääpiö-Kochinit tarttis? ja talvikanalan? onko samankokoinen?
Niitäkin tulis sitten se 15-20 kpl.

Tiedän että näistä on paaaaaljon topicceja, mutta en löytänyt ainuttakaan joka vastais omaan kysymykseen :smt017

Kiitos jo etukäteen! :smt023

P.S. Kanala tulossa vasta seuraavana kesänä!
fasunen

Re: Minkäs kokosta tarhaa & talvikanalaa?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Sisätilaa laittaisin semmoset 10neliötä ja ulkotarhaa 40neliötä, jos vain suinkin mahdollista saada noin kookkaat tilat. Kanaparvi kun kuitenkin helposti lähtee vähän paisumaankin, jos ei henno estää kanojen hautomista. Ja itse laittaisin noin isoon parveen enemmänkin kukkoja :smt003 Maatiaisilla laittaisin kukon 2-3kanaa kohden ja kääpiökochineita perjaatteessa vaikka yhtä paljon molempia. Meillä ainakin toiminut. Eihän sillä tosin ole mitään merkitystä onko kukkoja noin paljon vai ei paitsi jos itse pitää niistä :smt005
Hullunakanoihin

Re: Minkäs kokosta tarhaa & talvikanalaa?

Viesti Kirjoittaja Hullunakanoihin »

Kuinkas monta kaakattajaa noihin tiloihin menis?
fasunen

Re: Minkäs kokosta tarhaa & talvikanalaa?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Minusta tuo olisi passeli tila 20-30kanan parvelle. Kait siihen voisi hieman enemmänkin mahtua mutta jo ihan luontaisten parvikokojenkin puolesta jättäisin tuohon 20-30 lintuun.
Hullunakanoihin

Re: Minkäs kokosta tarhaa & talvikanalaa?

Viesti Kirjoittaja Hullunakanoihin »

Joo kuulostaa hyvältä! :smt045
No talven yli kun odottellaan, maan sulaessa alotan vaikka itse rakennushommat ;)
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Minkäs kokosta tarhaa & talvikanalaa?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Jos vaikka itse haluaa rakentaa kesäkanoille kopin,tässä on hyvä vinkki miten pesälaatikko on sijoitettu.Päältä avattava kansi.

http://www.hortex.fi/kanakoppi/kanakoppi-pak/
Vastaa Viestiin