Nannukan kanala

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

nannukka9

Nannukan kanala

Viesti Kirjoittaja nannukka9 »

Nyt olisi sitten kanala projekti etenemässä ja eviran paperitkin täyttelin ja vein maataloussihteerille. Meillä olisi tarkoitus tehdä vanhasta pienestä liiteristä kanala. Kokoa rakennuksella on n. 3x5m, sisätilathan sitten vähän pienemmät, kun eristys tietty tulee.
Liiterissä on tällä hetkellä maalattia ja alahirret (vai miksi niitä sanotaan) ihan lahot, ja kovasti ollaan mietitty lattiaratkaisuja. Päädyttiin sitten laittamaan sellaiset ruuvipaalut ja liiteri jää siis ilmaan, näin ehkä päästään pienimmällä työllä ja jos se pysyisi vähän suoremmassakin, meillä kun on routiva maa. Seiniin tulee 200mm villa ja kaippa sinne pitää jokin tervapaperi laittaa tuulensuojaksi. Sisälle tulee alas sellainen sokkeleiden verhoukseen käytettävää (betoni?)levyä, sen voinee sitten kalkitakin ja toivottavasti kestää sitten kosteuttakin ja helpottaa siivousta. Seinän yläosaan ajattelin laittaa ihan lautaa tai paneelia. Nämä rakennus työt on kyllä miehen juttuja, enkä hirveästi ole niihin puuttunut, muuten kuin olen sanonut että kosteutta pitää materiaalien sitten jonkun verran kestää. Kaikki materiaalit, paitsi ne ruuvipaalut, on tällä hetkellä kierrätystavaraa, ja mies onkin paljon sellaista tuonut töistä, mikä olisi muuten roskiin päätynyt.

Nyt olen kovasti koittanut miettiä että miten jakaisin tuon tilan. Aluksi suunnittelin että laitetaan kaksi erillistä osastoa ja niille omat ovet. Tarkoitus olisi että tuonne mahdollisesti mahtuisi sitten myös muitakin kuin ne noin kymmenen kanaa jotka alkuun meinasin. Ehkäpä ankkoja tai kaneja tai viiriäisiä. Sinne pitäisi mahduttaa vielä vähän säilytystilaakin rehuille ym, koska muutoin ne joudutaan säilyttämään turhan kaukana. Aloinkin miettiä että jos keskelle laittaisi metrin levyisen huoltokäytävän, päähän saisi rehuille jonkun kaapin ja käytävältä pääsisi sitten erillisiin osastoihin. Sitten aloin miettimään että kannattaisiko sitä käytävää laittaa ihan keskelle vaan tekisikö toiseen reunaan kapeamman tilan, johon saisi sitten vaikka pari lyhyen seinän levyistä viiriäishäkkiä päällekäin. Toiselle puolelle saisi sitten isomman tilan, jonka voisi ehkä tarpeen vaatiessa jakaa kahteenkin osaan. Kaipailisinkin ideoita miten te jakaisitte 15 neliön tilan, jotta jäisi mahdollisesti tilaa tulevaisuuden hankinnoillekin.
Kuulisin myös mielelläni kommentteja eristyksestä ja sen riittävyydestä, kestopehkua ajttelin lämmönlähteeksi talvella. Myös ilmanvaihtoa olen miettinyt, mihin kohtaan poistoilman aukot kannattaa sijoittaa ja montako? Entä tuloilma.

Kuvia voisin koittaa laitella myös, vaikka vielä ei kyllä ole hirveästi kuvattavaa, se kun on vähän vaiheessa vielä.
Kananenn

Re: Nannukan kanala

Viesti Kirjoittaja Kananenn »

Minä laittaisin reunaan pienen (n. 1x1,5?) alueen, jonka päässä olisi rehut ja siitä kaksi erillistä ovea kanalan ja toiseen osastoon :)
Vastaa Viestiin