Jaloilla seisova eristetty talvikanala autotalliin???

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

anha

Jaloilla seisova eristetty talvikanala autotalliin???

Viesti Kirjoittaja anha »

Heips! Olen tälläinen aloitteleva kanailija. Rakensimme tuossa kesäkanalan ja hankimme kanat ajatuksella että kanat joutaa pataan syksyllä... mutta, mutta, eläinrakkaina ihmisinä emme raaskikaan luopua syksyn tullen kanoistamme joten edessä on talvikanalan teko.
Meillä on olemassa olevana piharakennuksena eristetty autotalli jossa on lattialämmitys ja vesijohdot sun muut. Autotallirakennus on jaettu kolmeen erilliseen tilaan (2xvarasto plus talli niin ja vielä katososa). Mies ei halua uhrata tallirakennuksesta kokonaista huonetta kanalaksi että ei rakennus itsessään rupee haiseen tai mitään vastaavaa. Ukkeli on siis ehdotellut että tehtäis semmonen "leikkimökkikanala" pihalle. Minä en semmoista oikein haluais syystä että: tekeminen vie nyt liikaa aikaa (on muitakin hommia ihan sikana), pysyiskö tarpeeks lämpimänä talvella, meillä on tönöjä pihamaalla jo muutenki ja pihasaunaki pitäs vielä mahduttaa sinne, lisäks kanat joutus sitte kärvisteleen siellä mökkerössä koko talven. Kun mulla tuli sellanen ajatus että tekisin erikseen eristetyn kopperon autotalliin, silleen että se seisoo jaloilla. Ajatuksella että auton keula mahtuu oleen kanalan alla jos autoa pidetään tallissa (hyvin harvoin tallissa ees talvella ja aika pitkä talli ni ei välttis ees tarvi olla siellä alla). Kanalan mittoja vois olla esim. 2m leveä, reilu metri syvyyttä ja korkeutta joku puoltoista metriä. Silleen olen ajatellut että isot ikkunat ovina aukeavaan etuseinään ja tasoja, kopperot seinälle yms hilppeet, lämpölamppu ja tavallinen valaisin. Kakkararoiden siivous päivittäin, eli ei pehkua. Eristetty koppi olisi siis eristetyssä tallissa niin kylmä ei todellakaan tulisi. Pääsisivät kopperosta jaloittelemaan tallin lattialle päivittäin (tallia pidetään sillai että on nollan yläpuolella muuten mutta paukkupakkasilla menee vähän pakkasen puolelle). Neljä kanaa olisi tarkoitus tuohon mahtua. Kuulostaako ihan hullulta??? kun omasta mielestäni sain ihan loistavan idean kun keksin tuon. Olisi sillai operointi korkeudellakin että seisaalleen voisi siivoilla lattiat ja putsailla paikat. Joskus oon vissiin lapsuudessa nähny navettatiloissa semmosen kanahäkkyrän katonrajassa ni siitä sain idean jalaksilla seisovasta kopista... kertokaahan kokeneemmat että onko kaistapäinen ajatus tai kuulostaako tilat liian ahtaalta? ...pääsisivät kyllä jaloittelemaan tallin tiloihin kun eipä siellä juurikaan autoa pidetä (vaan paukkupakkasilla). :iroc:
anha

Re: Jaloilla seisova eristetty talvikanala autotalliin???

Viesti Kirjoittaja anha »

niin ja haju ei varmaan tarttus ite talliin "kiinni"... ainakaa kovin pahasti :smt047
anha

Re: Jaloilla seisova eristetty talvikanala autotalliin???

Viesti Kirjoittaja anha »

No hei... antakaas nyt näppäimistön laulaa! Malttamaton ku oon... neuvoja otetaan vastan :smt001 ja voi teilata ajatuksen jos ei kuulosta hyvältä. En vetäse jyviä nokkaan :smt003
Mies nyt ehdotteli että jos sitteki laitettais kanala yhteen purettuun varastohuoneeseen joka on työn alla (siellä oli kylppäri jossa tuli lievä kosteusvaurio ku varaaja korkkas seinän takana). Mutta se on vielä kuivateltava koko kesän että en tiiä ehtiikö tehä ennen kylmien tuloa... ja sitte ku mun kuningas ajatus oli se että autotallin puolella ollessaan pääsisivät kunnolla jaloittelemaan ja lenteleen väljissä tiloissa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4446
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jaloilla seisova eristetty talvikanala autotalliin???

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Idea on minusta kiva...ainut mikä tökkii on se kakka: sitä ruutataan ihan urakalla silloin, kun päästään jaloittelemaan esim. omasta karsinasta käytäville. Ja yleensä silloin tehdään semmoista löysempää, keltaista umpisuolikakkaa, joka tarttuu lattiaan kuin liima, eikä ole suinkaan mitään siistiä kikkaretta :smt042 Eläinsuojan käytävillä se ei tietenkään haittaa, mutta kulkeutuuko autoon?
pipsukka

Re: Jaloilla seisova eristetty talvikanala autotalliin???

Viesti Kirjoittaja pipsukka »

Ihan samaa mieltä HiltaHelikopterin kanssa. Mulla on 5:n neliön kanala. Viime kesänä sain sen pysymään ihanan siistinä, kun kanat suurimman osan ajasta ulkotarhassa. Mutta talvella, kun olivat siinä pienessä tilassa...sontaa joka paikka täynnä. Ja vaikka yritin isommat kököt ottaa pois. Mutta sitähän tulee koko ajan, tallaavat, välillä löysempää...niin ei se mihinkään lähde. Nyt on sitten kesän aikaan tehtävä remontti ja uudet orret, munintapesät ja lava yöorren alle, mihin kököt menevät yön aikana. Suosittelen kyllä semmoista, mihin itse pääset sisälle putsaa paikat. Ja autotalli on kyllä entinen, jos siihen pääsevät vapaasti kulkemaan. Sorry, tää mun mielipide!
Tikkilä

Re: Jaloilla seisova eristetty talvikanala autotalliin???

Viesti Kirjoittaja Tikkilä »

Ajatuksena kyllä vallan mainio! Ongelmaksi voi tosiaan tulla tuo sonnan määrä, kanat osaavat kyllä kokoonsa nähden sotkea paikat perusteellisesti. :smt003 Itse en laskisi samaan tilaan auton kanssa vaan tekisin isomman talvikopin, jossa pysyvät sitten koko talven.
anha

Re: Jaloilla seisova eristetty talvikanala autotalliin???

Viesti Kirjoittaja anha »

Oukki doukki! Eli siis teemme kanalan sitten siihen erilliseen huoneeseen tallissa... se vaan on sen verta iso että voi tulla hinku hankkia useampi kana... tai sitten jos sen huoneen jakais niin että samassa tilassa on huolto/rehuvarasto ni ei oo niin jättimäisiä tiloja neljälle kanalle (jotai 12neliöö). Sitä leikkimökkikanalaa en kyllä rupee väsään. On vaan itellä semmonen olo että viihtyisin kanasten seurassa paremmin jos se seurustelu tapahtuu väljissä siisteissä olosuhteissa lämpimässä rakennuksessa. Tuossa suunnittelemassani huoneessa on lattialämmitys plus sinne tulee patteri. Pienenä kivana lisänä vesipiste ja viemärit :smt004
Kiitoksia kommenteista!!!
Suvianne

Re: Jaloilla seisova eristetty talvikanala autotalliin???

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Pöly on kans hirvee mitä linnuista tulee, esim. sulkasadon aikaan, niin se on hirvee määrä. Siksikin erillinen tila on paras.
Vastaa Viestiin