Talvi- ja kesäkanala erikseen?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Tikkilä

Talvi- ja kesäkanala erikseen?

Viesti Kirjoittaja Tikkilä »

Hei kaikki kokeneemmat kanojen ystävät! :smt006
Monivuotisena haaveena on ollut kotikanalan perustaminen ja tänä keväänä unelma käy myös toteen. Suunnitelmissa olisi tehdä kanoille kesäkanala ja siihen laidun, talveksi ottaisin kanat tallin puolelle tehtyyn kanalaan, jossa lämpö varmasti riittäisi. Onko kanoille helppo sopeutua tällaiseen paikanvaihtoon puolen vuoden välein vai pitäisikö yrittää tehdä kesäkanalasta talvilämmin? Lisälämmittimet tuntuvat hiukan riskaabeleilta, tallipalo olisi pahin painajaiseni! :smt010

Kiitos jo etukäteen mielipiteistä!
epi

Re: Talvi- ja kesäkanala erikseen?

Viesti Kirjoittaja epi »

Miksei se onnistuisi? onhan täällä niitäkin, jotka vie eläimiä saareen yms kesäksi ja talveksi taas takaisin. Toivottavasti he itse kertovat omista kokemuksistaan, mutta minusta on kuulostanut siltä, että toimii kyllä ihan hyvin, eli kyllä se kana sopeutuu. :)
Fogo

Re: Talvi- ja kesäkanala erikseen?

Viesti Kirjoittaja Fogo »

Minulle tuli kanoja viime kesän alussa. Olivat koko kesän pitkälle syksyyn leikkimökissä. Kun alkoi ilmat kylmenemään, siirsin ne varastoon. Siellä ovat olleet
nyt koko talven. Kesäksi muuttavat taas "mökille".
Kiyry87

Re: Talvi- ja kesäkanala erikseen?

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Mulla on talvi ja kesä kanala erikseen mutta vain sen takia että mun 4 kochin kanaa saa muuttaa kesä-asuntoon sinkkulomalle ilman kukkoa
ja ilmajokiset rouvat saa varmasti ukkonsa kaiken hellän huomion :smt047
Eikä mun tarvi huolehtia onko munat menneet sekaisin ilmajokisilla ja 4 kochilla kun haudon kun ovat tukevasti erillään :smt023
Koen hyväksi ratkaisuksi näin pienellä porukalla varsinkin kun kochit ovat tottuneet käsittelyyn poikasesta lähtien.
Tikkilä

Re: Talvi- ja kesäkanala erikseen?

Viesti Kirjoittaja Tikkilä »

Kiitos vastauksista!

Näin itsekin ajattelin että kanat ovat sopeutuvaisia ja kaksi kanalaa ei tuota ongelmia. Nyt vaan talvikanalan tekoon, kesäkotia pääsee laittamaan lumien lähdettyä! :wav:
ninanni

Re: Talvi- ja kesäkanala erikseen?

Viesti Kirjoittaja ninanni »

minustakaan ei kahdessa erillisessä kanalassa ole mitään hassua. Kuulostaa hyvältä. Saa panostettua sitten molempiin vain ne hyödyt ;)
Tavast

Re: Talvi- ja kesäkanala erikseen?

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Meillä on myös talvi- ja kesäkanala erikseen. Talvet asuvat parakissa jossa on peruslämpö päällä
säteilylämmittimen+termostaatin avulla ja kesäksi muuttavat pihattotyyppiseen talvipässilään,
josta pässykät taas muuttavat kesäaitaukseensa. Tulee samalla siivottua kunnolla pari kertaa vuoteen :smt003
Mikka

Re: Talvi- ja kesäkanala erikseen?

Viesti Kirjoittaja Mikka »

Minulla on kans erikseen talvikanala kellarissa ja kesäkanala navetassa. Nyt kyllä suunnittelen kesän aikana eristäväni kesäkanalan talviasuttavaksi, koska kellariin ei saa luonnonvaloa. Lisäksi silloin olisi mahdollisuus myös talviulkoiluun. :smt025
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 599
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Talvi- ja kesäkanala erikseen?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Minulla on myös talvi ja kesäkanala erikseen.
Talvella ovat lampaiden kanssa niin pysyy hyvin lämmin ja tila on eritelty omiksi sopiksi mutta kanat pääsee myös lampaiden puolelle.
Hyvin menee siirto toiselle puolen piharakennusta ja osaavat jo itse mennä kun lasketaan ulos sekä pesät etsitään myös heti. Joten ei mitään ongelmia ole.
Nyt kun lampaat ulkona niin kanalan puolella on emokana tipujen kanssa ja kohta siirtyvät toisten kanssa yhteen.
Meillä kun on yksi pomo kana niin kokeilin et emokana ensin kasvattaa hiukan tipusia niin sitten vien ne tutustumaan toisiinsa ja toivotaan ettei tule :smt018 naputtamista tältä kanalta joka on aika pomotteleva.
Muuten ihan hyvin menee ja nyt tepastelevat pihalla sekä syömässä ruohoa ja kuopimassa miun kasvimaata. :wink:
mummo ja kanaset :biggrin:
Vastaa Viestiin