viirujen aitaus

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

janeski

viirujen aitaus

Viesti Kirjoittaja janeski »

Minkälaista verkkoa käytätte viiriäisten ulkotarhassa? Ja mikä on sopiva korkeus? Kovin matalaa en haluaisi, joten mikä riittävä korkeus,että pääsevät turvallisesti pyrähtelemään?
paprikanpoikanen

Re: viirujen aitaus

Viesti Kirjoittaja paprikanpoikanen »

en todellakaan ole asiantuntia, vaan ihan aloitteleva viiriäisharrastaja itsekkin, vastaanpa silti :smt041
Minä pohdin viime kesänä samaa asiaa, ja päädyin sellaiseen..hmm, oisko se jotain myyräverkkoa.. kuitenkin sellaista oikein vahvaa ja jämäkkää (koirat!!) ja hyvin pienisilmäistä, ettei pikkurillikään mahdu läpi (viirun tiput!).
verkkoon olen ollut tyytyväinen, halusin varmistua ettei viirut mahdu työntämään päätään verkon läpi ja voisivat siten jäädä vaikka jumiin tai muuten teloa itseään.
Mutta häkin korkeus meni meillä mönkään! :smt012
Arvelin myös, etten halua matalaa, vaan sellaisen missä voivat lennellä.
Mutta eipä noille mikään taida riittää, aitauksesta tuli pitkälti toista metriä korkea, ja nythän ne vasta vauhdin saa ja pamahtavat täysiä kattoon ja mätkähtävät sitten alas..
Hengenvaarallista! Tuntuu tuo viirun lento olevan aika hallitsematonta.. :smt017
Ei puhettakaan, että olisivat kauniisti lennähtäneet yläorrelle tms, ne vaan ponkaisivat lentoon, täyteen vauhtiin ja tippuivat aina selälleen tms maahan, törmättyään ensin kattoon tai seiniin.
En tiedä millaista viiruille sitten oikeasti suositellaan, mutta minä kyllä madallan ensi kesänä tarhan niin matalaksi, etteivät viirut enää satuta itseään.. :smt009
paprikanpoikanen

Re: viirujen aitaus

Viesti Kirjoittaja paprikanpoikanen »

ehkäpä se tarhan katto voisi olla jotakin joustavampaa, ettei niskat vaan mene nurin.. hmm. pitää suunnitella jotakin..
janeski

Re: viirujen aitaus

Viesti Kirjoittaja janeski »

Meille tulee katoksi nylonverkkoa. Mikähän olisi sitten se oikea korkeus?
Muffe

Re: viirujen aitaus

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Minä olen pitänyt viirut noin metrin korkusessa tarhassa enintään. Osa tarhoista noin 80cm korkeita. Eivät erehdy lentämään ja jos säikähtävät jotain niin eivät pomppaa kuitenkaan kattoon asti. Vaikka luulisi että mitä korkeampi tarha on sitä parempi muttei viirujen kohdalla. Ne lentävät suin päin kaikkea ja ne pikku lentokoneet on ihan täysin ilman ohjaajaa :smt037 Itsekin kun ensimmäiset viirut hankin niin ajattelin päästää tirpat lentämään huoneeseen. No nämä otukset lenteli kuin kumipallot seinille ja katolleen lattialle. Sen jälkeen on menty ihan vaan häkeissä. Kesätarha voi olla pitkä ja leveä jotta virkuilla on liikkuma tilaa niin. Ainoa hankaluus siinä on munien kerääminen kun ei itse mahdu häkkiin. Minkkiverkkoa olen käyttänyt häkeissä mutta kasvavan viiriäis määrän vuoksi joudun lisäämään tarhoja ja myyräverkko näytti sopivalta niihin. Tipuille sitten onkin mietittävä omanlaisensa :smt049 :smt060
janeski

Re: viirujen aitaus

Viesti Kirjoittaja janeski »

Onko siis ihan mahdottomuus laittaa liike 1,5 metriä korkea aitaus vinyylivrkkokatolla. Istuskeleeko viirut orsilla?
PäP

Re: viirujen aitaus

Viesti Kirjoittaja PäP »

Meillä oli viirut viime kesän ulkotarhassa, joka on pohjaltaan n. 3m x 2,5m, ja korkeutta 2,5m.

Seinät oli aluksi alas asti pelkkää kanaverkkoa (silmäkoko 3cm tai saattaa olla vähän enemmänkin), mutta naapurin kissimirri sai verkon läpi katkottua viirulaisilta päitä :smt009 Ilmeisesti linnut hakeutui paniikissa verkon lähelle ja tukkivat päänsä ulos verkosta. Varikset ja harakatkin osaa tuon verkon läpi teurastamisen. Laitettiin alareunaan laudat suojaksi, kolme päällekäin, toimi hyvin. Katossa on pienisilmäinen joustava nailon-puutarhaverkko, viiruilla toimi kesän ajan hyvin. Fasaaneilla meillä oli vastaava verkko, mutta siitä tuli nyt talvella kanahaukka läpi...kesällä ei haukkaongelmaa ollut, kai niillä on sillon muutenkin tarpeeksi evästä.

Meidän viirut ei mitenkään hirveästi sinkoilleet tuossa korkeassakaan tarhassa, kunhan on maantasalla suojaa ja piiloja jonne mennä. Meillä oli esim. havujen oksia ja matala taso jonka alle linnut myös pääsivät ja joka toimi myös sateensuojana. Tarhaan kun meni esim. ruokkimaan, niin viirut painui nurkkiin havujen alle piiloon eivätkä hirmuisesti sätkyilleet ellei niitä yrittänyt ottaa kiinni. Ja jos sinkoilivat, niin kattoverkko jousti hyvin ja seinien kanaverkkokin riittävästi.

Tasoja käyttävän jonkin verran, mutta orsilla en ole koskaan nähnyt istuvan, eikä meillä orsia ole enää edes tarjolla.
Vastaa Viestiin