Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Hellan lettas

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

On kyllä kätevä tuo munatalon koppiviritys :smt023 ,,Tykkääkö kanaset olkipesistä? Mä oon valinnu mahdollisemman pehmeitä paalattuja heiniä pesiin :oops: ,,Oon aatellu,että semmonen rautalanka ei ois hyvä?

Mä sain tonne ylös heiniä ja orsia sekä orsia tuli alaskin. Ylähyllylle laitoin säilytyslaatikon ja kannellisen ämpärin täyteen kauroja ja tänne ulkooven puoleiselle seinälle,mitä en edes kuvannut, ripustin pidikkeen johon pujottelen vanhan täkin oven eteen roikkumaaan,siinä tuli samalla hylly. Nurkkaan jäi tila kannellisille rehun säilytys astioille päällekäin ja 1 paalikin mahtui yhteen nurkaan.

Aamulla oli jo -5 pakkasta,mutta oli ihan lämpöinen kanala kuitenkin,liian kuuma ei enää ollut,mistä oon valitellut. :smt001
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Jos vain jostain on mahdollisuus saada kaupan maitolaatikoita, siis sellaisia sinisiä, niistä saa mainioita pesiä. Meillä on niitä käytössä kyyhkyillä sekä kanoilla. Sopivat päällekkäin, sanomalehteä pohjalle ja sitten olkea tai rutirexiä, mitä hyvänsä pehmikkeeksi.
En oikein muista, mistä hankin melkoisen pinon noita laatikoita; hyviä ovat ja voi pestä vaikka painepesurilla. Niihin eivät ötökät kovinkaan hyvin pysty piiloutumaan, kunhan vain muistaa välillä vaihtaa sanomalehdet ja pehmikkeet.
Hellan lettas

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Joo,just tota ajoin takaa,että jostain kierrättämällä ihan eri tarkoitukseen tehdystä,sais kivoja muninta pesiä :smt023

Ite ku suunnittelin tota kalustamista ,ja ennenkö muistin ton vanhan puisen varastohyllyn,mikä tossa nurkassa nyt tuunattuna onkin,niin mietin sellastakin,että kun meillä on tollasta isoa salaoja putkea paljon,niin olis sellasia pätkiä laitellu kallelleen ja vaik nippusiteellä kiinni toisiinsa,ja heiniä pohjalle? Ehkä mä johonki sellasetki laitan kokeeksi. :smt005 Tosin nyt mulla on vielä tässä vaiheessa 3 munivaa kanaa,joista tällä haavaa vaan 2 munii,,pesiä on nyt 7 ja vaan 1 on käytössä.. :smt005

loppuvuodesta pitäs 5n kanan alakaa munia tuon 3 lisäksi ,saapa nähdä koska ja mihin ne pyllistää.. :smt005
Iloisten Munatalo

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Olki pysyy pesissä siistimpänä ja kuivempana kuin heinä, joka alkaa helposti pölisemään ja kerää kosteutta. Meillä ainakin tykkäävät pesiä/munia koreissa ja ovat tottuneet niihin alusta lähtien.
Hellan lettas

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

ahaa..Pitääpi koklailla olkeakin sitten. :smt023
siiri

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja siiri »

Meillä on pesissä heinää tai olkea ihan saatavuuden mukaan, hevosten takia kuitenkin on aina talossa heinää :smt023
Oliko ne siniset maitolaatikot nyt sellaisia, että kun ne pinoaa päällekkäin, niin siihen väliin jää kanan mentävä aukko ?
Ei nyt kehtaa mennä kauppaan tutkimaan :-"
Olisivat kyllä helppoja pitää puhtaana :smt045
HämeenHidas

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja HämeenHidas »

Meidän kanat rakastuivat ylikaiken vanhaan koiran kuljetusboksiin. :smt003 Eli se on noin 60 cm pitkä, 40 cm korkea ja saman verran leveä. Boksista hajosi kantokahva, joten vein sen testikäyttöön kanalaan, otin vain siitä oven kokonaan pois. Nyt kanat ei enää muualle pesikään, vaikka vaihtoehtona olisi ihan asiansa ajava pesäkaapisto. :smt002
Zulia

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Meillä rakennettiin vanhaan hevostarvikeitten hyllyyn. Siite vaan ovet irti ja välilevyt paikoilleen yms. :smt003
kuukunanmuna

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja kuukunanmuna »

Zulia kirjoitti:Meillä rakennettiin vanhaan hevostarvikeitten hyllyyn. Siite vaan ovet irti ja välilevyt paikoilleen yms. :smt003
Kuulostaa siltä, että rakentaminen on käynyt selän päälle. :smt005
Zulia

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Zulia »

kuukunanmuna kirjoitti:
Zulia kirjoitti:Meillä rakennettiin vanhaan hevostarvikeitten hyllyyn. Siite vaan ovet irti ja välilevyt paikoilleen yms. :smt003
Kuulostaa siltä, että rakentaminen on käynyt selän päälle. :smt005
Hahha :smt003 Oon aika taitava kuvailemaan rakennus-projekteja :smt023
Piheli

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Piheli »

Hienoja ideoita kaikilla!
Jonkinlaiset korit laitankin heti pesiin siivousta helpottamaan!

Minäkin sain tässä uuden kanalan valmiiksi (tai ainahan sitä lisää tulee jotakin näprättyä... :smt001 ) Kuvat ovat tupaantuliaisista :smt002
Koko koppero ei nyt näy kuvassa, mutta pesiä on kaikkiaan neljä rivissä ja kannen saa päältä avattua (sen verran viisastuin edellisestä virityksestä :smt002 )

Kuva
Kuva
Hellan lettas

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Waaaaaaaau!! voi miten hienoa,ja kunnon tupareissahan tosiaaan pitää ollu kunnon buffet.. :smt055 :smt055 :smt055 :smt045
Turse

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Turse »

Wanha uuni, hyvin mieleinen.

Kuva
Hellan lettas

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Tämä on jo koominen! kana usein on uunissa :smt005 :smt005 Eri muodossa vaan,,tuohan onkin hyvä!! :smt023
Turse

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Turse »

Tykkäävät myös munia hellalle :smt040
Vastaa Viestiin