Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Hellan lettas

Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Eli kysymys tuli otsikossa jo.Mitä kaikkea olette käyttäneet hyväksenne tehdessänne munimakoppeja? Ja kuvakin olisi ihana :smt001 ..Mielikuvistustahan vaatii vaan,ja varmaan ihan mahtavia munimispaikkoja olette keksineet .Mulla tulee uutta tilaa hiukan ja ajattelin lisätä muutaman paikan ,jossa vois käydä kanaset munimassa :smt045 puusta tehdyt perus kopit on hyviä,mutta olisi kiva,jos voisi käyttää jotakin erilaista ja näpsäkkää juttua.Mitä? :smt002
tinttu

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Sain kaverilta hyllykön, mistä tuunasin kaksikerroksisen munintakopin, kuvia löytynee noista Tintun kanalajutuista...en enää osaa lisäillä.
Pahviloota on näppärä aina pikaratkasuna ja kissankantokori (mikä on kyl hetken päästä aikas tuoreessa jamassa...) :smt003
Skrållan

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

mä ostin syksyllä sellaisen siirrettävän "parakin" ja siellä oli valmiina hyllyköt.. Vedin ne kaikki ulos ja rakensin ihan omin pikku kätösin just niistä vanhoista pätkistä munintapesän..ei se kaunis ole, eikä ne käytä ylintä pesää.. mutta alempi ja keskinmäinen ovat käytössä :)
Kuva
Iloisten Munatalo

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Skrållan, ota toi vasara pois niin uskaltavat mennä :smt005 :smt044
Kesämamma

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Pitää yrittää saada kuva laitettua... Meidän talvikanalaan tehtiin tuollaisesta vanhasta puulaatikostosta munintapesä, laatikot pois 2 lukuunottamatta, ja ylijäämälaatikoista tuli avopesät. Saapi nähdä kuinka kanat kelpuuttaa.. Itse tässä mietiskelin, että esim. vanhoista keittiönkaappien rungoista sais tehtyä vaikka mitä hienoa...on suunniteltu kesän aikana kahdesta puretusta keittiöstä uusi keittiö, eli nuo keittiöt on varsin kierrätyskelpoisia :)
Iloisten Munatalo

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä on hyödynnetty vanhat komerot näin. Aukeavat huoltopuolelle ja pesäaukot on häkin puolella tietty :smt003
Kuva Kuva
Hellan lettas

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

wouh! iloisten munatalollahan on valtava munimalaitos! :smt005 Mulla on tosiaan sellainen puinen varastohylly ,josta vois nikkaroida kopperot tai sitten jättää vaikka kiipeilytelineeski se.Navetan ylisilllä on sellaisia tosi vanhoja keittiö kaappeja,siis tosi vanhoja.Yhden sieltä ajattelin myös ottaa seinälle ihan kaapiksi,kun on sellainen hyvin pieni kokoinen,mutta tosiaan saattaa siellä olla niitä useampiakin,josta vois tehdä munimakopperonkin.Laajennus pala on melkoisen pieni,että pientä ja sievää siihen laitan.Sitte olis pari tasoa 75cm putki jaloilla,mut ne tasot on liukasta levyä.Jotakin pitävämpää niihin pitää pintaan saada.TUlee lisä neliöitä kun laitan tasoja päällekkäin ja niiden päälle tosiaan pikkuiset muninta paikat.Lisää ideoita saa laittaa,, :smt003
Hellan lettas

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

En tiedä kehtaako tätä näyttää,mutta siitä puisesta varasto hyllystä omin pikku kätösin tein tämmösen virityksen :smt005 ,,Jämä levyistä "kuorrutin koko komeuden .Hyllykköä piti kaventaa melkein 10 cm,mutta isot kopit jäi olemaan vielä.

Kuva

Tuohon keskelle tasolle ajattelin laittaa toisen ruokintapöydän,tai ainakin toisen juomapaikan,toisella puolen on jo samanmoinen.Tämä uusi tila on vaan 2 X 2m,joten sijoitin hyllyn vielä tonne ihan ylöskin :smt045 Huomenna ratustelen orret tuonne ,että ylimmältä hyllyltä pääsee sitte orsille,sinne varmaan 2 tai 3 parimetristä ortta sopii ihan hyvin. Ja heinää vielä ylähyllylle ja lattialle pehkut.Osa kanoista jo koe käytti tuota ,muttei ottanu vielä omakseen.Tiput toki kiipeili jo kovasti.. :smt060 Poitsu teki tikapuut. :smt038
siiri

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja siiri »

Itselläni on sen kanakirjan ohjeiden mukaan tehdyt laatikot, mutta nämä teidän komerot on ihania :smt048
Suosituin pesä meillä on kuitenkin, kaiken ihmisjärjen ja tutkimustulosten vastaisesti, pöydälle unohtunut pärekori :smt045
Kiyry87

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Meillä on vanha pitkäkaappi eli noin 2 metriä mitä on kaikissa asunnoissa standardikokoisena.
Ukko teki ystävällisesti kaapin oveen jokaisen hylly välin kohdalle pyöreän reiän, sitten naulattiin hyllyt paikoilleen ja
laitettiin koko komeus kyljelleen ja avot. :smt023
Muninta rivitalo 5 pesällä ja ruokinta pöytä kerralla ja kierrättäen. Ovi vain auki siivous päivänä ja vetää pesien sisällöt pehkumateriaaliksi.
Helppoa ja hauskaa. Linkitän kuvan kun saan sen koneelle.
Hellan lettas

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Kuva

Kuva


Kuva

Laittakaa kuvia! :smt023

Muoks.keskimmäisessä kuvassa on ekasta haudonnasta kanatipu 10 vkoa tai nuorikkohan siitä on tullut :smt060
Kiyry87

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Iloisten munatalo sullahan on kerrostalo kanoille :smt005 Vähän kätevä. Onko ollu helppo vaihtaa pehmikkeet?
Skrållan sun kopit on kanssa tosi kivat, näyttää paljon fiksummalta kuin mun viritys.
Miten saatte ne pysyyn noin siistin näköisinä? Mulla toimii oman munarivarin katto ruokinta pöytänä se katto joten p**kaa pitää jääraapalla poistaa :-"
Iloisten Munatalo

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Toi on tosi helppo pitää puhtaana. Katolle ei ole pääsyä ja pesissä on metallilankakoreissa oljet, jotka tarvittaessa on helppoa kipata suoraan kompostiin, pyyhkäistä hyllyt puhtaaksi ja kori takaisin puhtaine olkineen. VOILa´ Toimii mun milestä tosi hyvin. :smt023 Ovien sisäpuolella korien edessä on verhot etteivät pelästy kun oven avaa :smt047
Kuva
Kiyry87

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Ai hitto kun kätevä noi metallilanka korit :smt060
Mä oon ihan kateen paskana täällä :oops:
Tupuna

Re: Mistä kaikesta olet ratustellut munimakoppeja?

Viesti Kirjoittaja Tupuna »

Nuo verhoviritykset munintakopeissa on aivan mahtavia :smt042
Vastaa Viestiin