Ideat ja vinkit tähän tulevaan kanalaan!

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Huppu

Re: Ideat ja vinkit tähän tulevaan kanalaan!

Viesti Kirjoittaja Huppu »

Tänäänkin oltiin reippaita, sisälle saatiin ovi tehtyä, orret, tikkaat paikoillaan ja pistorasiat siirrettyä kattoon. Eipä ole enää tehtävissä kuin ulkotarhan ovi ja ulosmenoluukku jonka taidan sittenkin saada lattianrajaan, eli huomenna valmista! JESJESJES.
Eihän se koristeltu oo, mutta varmasti asiansa ajava möksä.
Siinä kun päivän pyöriteltiin ukon kanssa möksää ympäriämpäri tajuttiin molemmat, että heh mehän voidaan irrottaa siitä laverista sitä laudoitusta, mikä helpottaa siivousta ja toiseksi auttaa saamaan luukun sinne lattian rajaan. En ymmärrä miksen tajunnut sitä heti, jotenkin vain kuvittelin että mun täytyisi purkaa koko laveri pois :smt021 Jätin kuitenkin laudoitusta ruokapöydäksi.
Orretkin olin jo kerennyt laittaa niin, että ne loppuu ennen laveria, ettei se mene heti likaan. Mutta noh, virheistä viisastuu :smt003
Päädyttiinkin siinä mökin sisällä tekemään väliverkkoseinämän oviaukko liukuovimalliseksi, ihan yksinkertaisesti maatilavanerilla ja urilla, tuntuu näppärältä! Ja oven molemmille puolille jää kuitenkin sitä verkkoa mistä voi myös sisällä kuikuilla kanoja :) Kuvia laitan taas kun joudan, olen nyt ihan malttamaton sillä taisin löytää kanat ja kukon ja melko läheltä :smt040 :smt041 :smt023
Skrållan

Re: Ideat ja vinkit tähän tulevaan kanalaan!

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

hieno tulee!
miten olit ajatellut lattian? mulla vähän samanlainen ja en tiedä millä lattiaa suojais. ideoita metsästän :smt002
Huppu

Re: Ideat ja vinkit tähän tulevaan kanalaan!

Viesti Kirjoittaja Huppu »

No minä laitan vaan paksusti kuiviketta, eli en tee lattialle mitään, laitan turvetta ja kutteria, se on niin valoisaa ;) Sitten kun hevosille tulee talvikuivikkeeksi olkipelletti niin aion käyttää sitä myös kanoilla :)
Huppu

Re: Ideat ja vinkit tähän tulevaan kanalaan!

Viesti Kirjoittaja Huppu »

Valamista on!

Kuva

Väliseinämän ovi tehtiin tosiaan liukuoveksi, tuntuu näppärältä, kynnystä on nyt noin 30cm, mutta sitä on helppo nostaa kun pehku nousee.

Kuva

Ulkotarha luukkuinen valmiina, pari ortta laitan myös sinne ja jotain sateen suojaa :)

Kuva

Kuva

Kuva

Vielä heinät munintapesiin.

Kuva

Hämyisä kanamöksä.

Ja huomenna möksä saa ensimmäiset asukkaansa! :smt045 En malta odottaa! :smt040
Skrållan

Re: Ideat ja vinkit tähän tulevaan kanalaan!

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

KIVA tuli!
miten korkea sulla on se kanala?
mä en taida voida laittaa pehkua, on vaan 190 katonrajaan.
jotain haluisin lattialle laittaa..tuleeko kanalassa kosteeta??? tarttisko siis sen kosteuden takia suojata? tietääkö joku?
Huppu

Re: Ideat ja vinkit tähän tulevaan kanalaan!

Viesti Kirjoittaja Huppu »

Korkeimmasta kohdasta 2,5m, reunoista 2,0m.
Jos selaat tätä viestiketjua alkuun niin siellä on muutama kommentti lattian laitosta jos siihen haluaa jotain tehdä! :)
Mä en kuitenkaan tee, ei se lattiakaan nyt niin hienossa kunnossa ole, että sitä alkaisin varjelemaan :)
Huppu

Re: Ideat ja vinkit tähän tulevaan kanalaan!

Viesti Kirjoittaja Huppu »

Niin heippa taas! Vieläpä ois asiaa jos joku minua osaisi valaista. Nimittäin lämpölamput.
Mä kun en tiennyt mitä pitää tilata, niin tilasin sitten vähän joka sorttia :smt016
Tilasin lämpölampun kupuja 3kpl, niihin vaihtoehdoiksi lämpölampuiksi 150w lamppuja, kirkkaita ja punaisia.

Mitäs lamppuja mun pitäis nyt käyttää ja missä kohdissa?

Pehkuhan meille tulee, mutta näillä main pakkanen paukkui -40 myös viimevuonna, kuten toki aiempinakin, eli varalta myös lisälämpöä ja mahdollisuus myös öljypatteriin jonka ajattelin ihan siihen eteiseen vain jos tarve edes vaatii :)

Auttakkaa! :smt040

Kanat on muuten tulleet ja kotiutuneet hienosti. Ne on niin mukavia! Oskar, Hilma, Miina, Helmi ja Tiitu :smt060
Zulia

Re: Ideat ja vinkit tähän tulevaan kanalaan!

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Itseasiassa, minulla on ollut useasti käytössä se kirkas... Mutta sitten se että kanat tarvitsee sen pimeän ajan vuorokaudessa...
Itse käyttäisin ennemmin sitä kirkasta, mutta en ole mikään kokenut jotenka jos haluat niin odota parempaa vastausta :oops:

Kuvia asukeista haluaisin nährä :smt041
Huppu

Re: Ideat ja vinkit tähän tulevaan kanalaan!

Viesti Kirjoittaja Huppu »

Joo mä hoksasin kans, että höh, pimeetähän ne tarvii kans, eli öisin en oo pitäny lisälämpöä. Päivällä on ollu päällä jos on ollu kylmää, kun luukkua pidän ainakin vielä auki kun tykkäävät olla ulkona. Öisinkin on ollut pakkasta seitsemää astetta, mökki on kuitenkin pysynyt vielä ilman lisälämpöä +5 vaikka ilmanvaihtokin laitettiin. Noooh... munista kun oon kerta selannu niin joku oli laittanu perus öljypatterin katosta roikkumaan, niinpä tein sitten minäkin, niin kylmiksi öiksikin on jotain kun en viiti noitten lamppujen takia valvottaa, vaikka laitoinkin sellaisen punaisen orsien päälle.
Nooh... kokemus kai senkin sitten ajallaan näyttää mikä toimii ja mikä ei :smt003

Joooooo kuvia, täältäpä tulee ryöppy ja esittelyt! :smt060 Nokkimisjärjestyksessä tietenkin!

Kuva

Hilma onkin aikamoinen Hilma, omanarvonsa tunteva leidi, palauttaa kaikki maanpinnalle nopeasti.

Kuva

Miina. Nimensä arvoinen. Räjähtää nopeasti ja minuakin läksytti kun sen omatekemän pesän pyöräytin samalla kun pehkun käänsin ;) poooootpoootpot!!!

Kuva

Oskar-kukko. Vähän ääninäytteitä antelee aamuisin "kukkuu", herkkuja saadessaa painelee yksin nurkkaan nautiskelemaan. Yhtenä päivänä se jotenkin huijasi Miinaa ja pääsi polkemaan, haha. :smt044 Muuten se on nössö :smt060

Kuva

Tässä on Helmi, toinen junnuista. Helmi on rohkee kaveri ja hakeutuu aina seuraan kun menee kanalaan, on ihanan kiinnostunut kaikesta :smt045

Kuva

Ja viimoisena Tiitu. Se on vähän arkajalka vielä ja vähän mä oon puolustanu sitä iltapuurojen aikaan kun eivät meinaa antaa Tiitulle mittää! :smt012 :smt003

Sitten tietty vielä ekstrakuva nuorisosta kun piti välejä selvitellä

Kuva

Ja sitten pitikin Tiitulla luikkia karkuun :smt003

Kuva
Zulia

Re: Ideat ja vinkit tähän tulevaan kanalaan!

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Kanat on kertakaikkiaan ihania, meillä on vähän samanlaista joillakin kanoilla nuo hommat :smt007
kochin-fani

Re: Ideat ja vinkit tähän tulevaan kanalaan!

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Kauniin väristen kanojen kirjo :smt060 Ja hieno kanala!
epi

Re: Ideat ja vinkit tähän tulevaan kanalaan!

Viesti Kirjoittaja epi »

Ei voi muuta sanoa, kun että on kyllä hieno kanala ja kanatkin on tosi nättejä. :smt049
Janniina

Re: Ideat ja vinkit tähän tulevaan kanalaan!

Viesti Kirjoittaja Janniina »

Aivan ihanan näköisiä asukkaita teidän hienossa kanalassa!!! :smt007

Muutama kysymys tulee tässä mieleen kun etsin ideoita ja vinkkejä tulevaa talvikanalaa ajatellen. Hirrestä pitäisi kanojen pakkasen kestävän kodin valmistua, mutta jäin nyt miettimään eristepaksuuksia suhteessa hirren vahvuuteen. Teillä näkyy olevan ihan kunnon talvia siellä pohjoisessa. Seinähirsi vaikuttaa kuvissa aika kaposelta eli kuinka vahvat seinät ovat? Paljonko alapohjassa ja yläpohjassa on eristettä? Miten kanala on toiminut pakkaskeleillä? Paljonko on vaatinut lisälämpöä?
Tikkilä

Re: Ideat ja vinkit tähän tulevaan kanalaan!

Viesti Kirjoittaja Tikkilä »

Onpa hieno kanala ja asukkaat!

Onko tuo liukuovi toiminut hyvin, vaikuttaa aika näppärältä keksinnöltä? :smt038
Huppu

Re: Ideat ja vinkit tähän tulevaan kanalaan!

Viesti Kirjoittaja Huppu »

Liukuovi toimii hyvin! :smt023

Pakko eristää tulevaksi talveksi, pähkäsin ja pähkäsin, enkä eristänyt, moka moka moka!
Lämmityskulut nousi niin huippuunsa että ukko alko olee pahalla päällä :smt014 :smt043
Hih, mutta muutoin oon tykänny, toimiva :)

Nyt olen rakentanut siihen eteiseen synnärin kun meillä alkoi tiitu hautomaan, hiiih, jännityksellä odotan! :smt054
Vastaa Viestiin