"siirtotallista" kanala

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Skrållan

Re: "siirtotallista" kanala

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

olen miettinyt tulevan kanalan piirrustuksia. onko teillä ideoita mikä olisi mahdollisimman käytännöllinen?
noin 20-25 kanaa, ja neliöitä noin 13-15. mulla on pari mallia.. mitä mieltä olette te joilla on jo monen vuoden kokemus kanalasta!?
Kuva

Kuva

kumpi näistä olisi parempi? vai olisiko kumpikaan?
eli kummassakin olisi kaksi häkkiä, yksi isommille, toinen pienemmille kanoille ja yksi ihan pieni häkki vaikkapa hautovalle kanalle..
saralele

Re: "siirtotallista" kanala

Viesti Kirjoittaja saralele »

Alla oleva näyttää minusta hyvälle, jos tuohon tyhjään kohtaan tulisi uloskäynti..??
Skrållan

Re: "siirtotallista" kanala

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

joo, tyhjään kohtaan uloskäynti+ rehut :)

saanko vielä udella että miksi se olisi parempi?
saralele

Re: "siirtotallista" kanala

Viesti Kirjoittaja saralele »

Siitä näkis paremmin kaikkialle, ettei taimmainen nurkka ole jossain ihan perällä :smt001
Skrållan

Re: "siirtotallista" kanala

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

okej, kiitos! :)
tykkäsin siitä itsekin, jotenkin valosamman oloinen :)
maunu_muori

Re: "siirtotallista" kanala

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mieti vielä sitä miten järjestät, kevättä ajatellen, pääsyn ulkotarhaan. Se asetus siitä kiinnipidosta katetussa tarhassa tuskin enään koskaan poistuu. Suomessa on liian vähän sellaisia kasvattajia, joilla olisi tarve päästää linnut laiduntamaan jo huhtikuun lopussa. Itämeren takanahan hanhet myllää villinä ja vapaana ympäri vuoden ja ollaan samaa eu:ta. Toi alampi vaihtoehto vois olla siinä mielessä parempi ratkasu, saisit tarhat tohon yläpuolella.( siis kuvassa) Vois olla yksi yhteinen väliseinä.
Skrållan

Re: "siirtotallista" kanala

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

niin, pitää vielä miettiä että olis mahdollisimman helppohoitoinen ja järkevä koko ratkaisu, tuossa alemmassa olisi taaksepäin uloskäynti kummastakin "karsinasta".. tarhaa en saa älyttömän isoksi siinä kohtaa pihaa mihin nyt suunnittelen kanalaa, ehkä yhteensä noin 50 m2, mutta tarkoitus olis että ne sais kävellä vapaana myös päivittäin..
maunu_muori

Re: "siirtotallista" kanala

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Pienkin ulkotarha keväällä on kanoille mieleen..ja sitten kesäkuussa vapaaksi :smt038
Skrållan

Re: "siirtotallista" kanala

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

voiskohan sitä järjestää jonkun munisten talkoomiitiksen meijjän pihalla ?? :-" :smt002
että sais sen kanalan !
Skrållan

Re: "siirtotallista" kanala

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

no niin, nyt se on pihalla sellanen minikanala :)
kokoa vaivaiset 2,2x3,7 eli ei montaakaan neliöta mutta vaikuttaa ihan hyväkuntoiselta ja hyvin eristetylta.
katto sai nokkiinsa kyydityksen aikana, mutta eiköhön se jotenkin sekin laiteta ojennukseen.
laitoin tonne kuvagalleriann "skrållans höns" ketjuun kuvia. kaipaan kovasti vinkkejä että noin pienen tilan saa mahdollisimman hyvin käyttöön.
katsokaa ja antakaa vinkki! kiitos! :smt006
Skrållan

Re: "siirtotallista" kanala

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

ei täällä oikein vinkkejä satele.. :smt022
kait sitä pitää sitten ite tietää jotain :smt002

nyt olen sitten ihan oman pääni mukaan aloittanut solumuovin laittamisen seiniin. se eristää mutta ei hengitä :smt017
mutta jos olen oikein tulkinnut täällä ketjuja niin muovia on joka väliin laitettu, ja sitten jollain systeemillä vain niitä ilmoja vaihdettu.
saa katsoa mitä tolle lattialle teen...
Skrållan

Re: "siirtotallista" kanala

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

huh, olen nikkaroinut puuha peten malliin koko päivän. nyt on orret.. ja kalkkasin ne seinät.

pitäis miettiä helppoa ja fixua munintapesää..ja monta pesää tarvii? olin ajatellut 3 varmaan 2 riittäisi, koska ne tekee nyt kaikki munansa yhteen pesään, vaikka niitä on 2 tarjolla.
Skrållan

Re: "siirtotallista" kanala

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

tänään nikkaroin parhaani mukaan orret. ei ne kauniita ole, mutta en tainnut syntyä vasara kädessä :smt004
ne munintapesät tuottaa vaikeuksia. miten sellanen tehdään..ajattelin että 2-3 riittää. nytkin ne käyttävät kaikki samaa.
niille olis nurkassa hyvä paikka, jos laittaisin 3 päällekkäin. lentääkö ne sinne jos niitä ei kovin korkeelle laita, vai pitäiskö olla tikkaat?
hybrideja ja isohkoja mixejä ovat..
Kuva
tässä mun kyyhelmä, en ole kovinkaan ylpeä. seinät ovat vielä märät, ehkä näyttää paremmalta kun kalkki on kuivunut.. :smt017
juujuu

Re: "siirtotallista" kanala

Viesti Kirjoittaja juujuu »

mun silmään ihan hyvän näköiset orret siinä kanoille nypittävääkin kun on kuoret vielä päällä :smt002
Munintapesistä en oikein itsekkään tiedä mitään .Meitin pikkukoppikanalaan tehtiin kolme munintapesää vieriviereen
lattiatasosta ylos n. puolimetriä Pesistä tais tulla liian matalat ,täytynee korottaa Pesien edessä on laudan levynen taso jonka eteen laitettiin orsi En tiedä onko oikean mallinen mutta näkee sitten meneekö sinne yksikään silkeistä munimaan ,korotuksen jälkeenkään :smt009 Yksi hautomahullu silkki on tykästynyt lattiatasoon joka jäi nyt pesärakenelman alaosaan ja toiset munii vanhaan korkeaan kissojen vessaan jossa on katto ja joka on ulkotarhassa tai ulos vanhojen puunlehtien sekaan jossa ne tietenkin kastuvat ,likastuvat ....
Skrållan

Re: "siirtotallista" kanala

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

tänään uurastin munintapesien kanssa.
mä olen käyttänyt tähän rakentamiseen vain ja ainuastaan sellaista puutavaraa mitä mä revin sieltä ulos. eli on vähän tenkkapåå..(koivut sentään otin metsästä,toinen oli jo valmiiksi kumossa :smt002 )
mä löysin niistä ulosrepimistäni puutavaroista sellaset aika sopivat "tikkaat". tänään sahasin hiki hatussa niihin lautoja
(olen sen verran huono että en saa moottorisahaa käyntiin :smt021 joten ruosteisella sahalla vedin sitten..
niistä tulee noin 42x 37 cm. ja kolmessa päällekäisessä kerroksessa.
laitan kuvan kun kerkeen.

juujuu- kanat on siitä ovelia että munii just minne ite haluaa. eli eka hiki hatussa teet niile jotain muka hienoo ja sitten ne mokomat munii lattialle.. :smt003
Vastaa Viestiin