kanalako ?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Skrållan

kanalako ?

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

heippa!
haaveilen kanalasta.. nyt on ollut kesäkanoja pari vuotta mutta haluaisin ihan vuoden ympäri kanoja..

kysyisin nyt teiltä viisaammilta miten iso ja millainen kanala kannattaisi tehdä?
en oikein osaa sanoa minkä rotuisia unelmakanat olisivat, mutta luulen että aika isoa/raskasta sorttia.
haluaisin kukon ja ehkä 5-6 kanaa.

kuinka iso talo noille tarvisi olla, ja kuina sen saisi helposti ja suht halvalla tehtyä? luin yhdestä kirjoituksesta että jollain polyuretaanilevyllä voisi eristää. voisikohan solumuovilla? siis sellaisella jota käytetään esim jumppapatjoissa?
vai pitäisiköhän olla vähän ilmavampaa? että kosteus pääsee läpi jotenkin? miten paksut eristeet pitäisi olla jotta pärjäisi ilman tai ainakin niin vähällä lämityksellä kuin mahdollista.

onko teillä ideoita?
piiparinen

Re: kanalako ?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

katoppa tuosta esim piiparisen kanalalaajennusprojekti tuossa yläpuolella. :smt001 . tietty tapoja on yhtä monta kun tekijöitä vaan tuollainen on meillä käynnissä ja ei pitäis hyvin pakkanen purra ens talvena. :smt045
Skrållan

Re: kanalako ?

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

ok, kyselinkin jo siellä uretaanilevyistä. minkä paksuista solumuovia vosi käyttää jos sitä ylipäätäin voi käyttää?
kuinka iso kattokorkeus kuuluisi olla? entä tuo neliömaäärä 6 isolle kanalle?
Skrållan

Re: kanalako ?

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

ideat olis kyllä tosi poikaa, :) kertokaa ihmeessä jos tiedätte!!
pirpeliini

Re: kanalako ?

Viesti Kirjoittaja pirpeliini »

Mie en nuihin eristys juttuihin osaa mitään vastata, mutta tuohon kattokorkeuteen voin sen verran vastata, että mitä olen itse miettinyt :smt001
Korkeutta kannattaa olla ainakin sen verran, että mahtuu itse siellä hyvin seisomaan, muuten siivoushommat ja muut käy kyllä fysiikan päälle. Muttei kannata paljon sen korkeampaa, koska lämpöhän nousee ylös ja siellä se kyllä menee kanoilla ihan hukkaan, ellei sitten virittele orsia ihan katonrajaan.
Miulla itellä on kyllä orret juurikin aika katonrajassa (pääntila kanoilla pitää kuitenkin olla), että talvella porukalla on lämpimämpi nukkua. Mutta siinä on taso (ns.kakkalauta) hetikin alapuolella, koska varsinkin raskas rotu saattaa helposti teloa koipiaan jos joutuu kovin ylhäältä orrelta hyppäämään tai tippuu vahingossa sieltä. Kummasti se raskaampikin rotu sinne orrelle hypähtää/lennähtää, mutta alas tulee aikalailla ryminällä, eikä todellakaan mitenkään sirosti :smt037

Tässä vielä linkki miun rakentelu kuviin, missä näkyy orret ja juurikin nuo tasot siinä alla..
http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... 1&start=30

Lattialta menee tietty tikapuut tuohon tasolle, ja hyvin on miun brahma ja faverolle ylimmälle orrelle kiivenneet nukkumaan.
Ja mie oon ite 162cm ja yllän hyvin normaalisti seistessä koskettamaan kattoa, eli siitä saa vähän huonekorkeutta hahmotettua :smt003 Meillä tietty huonekorkeus oli pakon sanelema, kun tehtiin jo olemassa oleviin tiloihin.

Mitä neliöihin tulee, niin suositus on (muistaakseni siis, en vanno) max. 3-4 kanaa/neliö, joten joku neliö per kana on jo luksusta. Eri tasot vielä lisää (jos niitä on mahdollista tehdä) väistämismahdollisuuksia, jos tulee kinaa tai halutaan omaa tilaa.
Mitä isompi niin tietty sen parempi, kanamäärä kun jotenkin tuppaa ylleensä vaan lisääntymään :smt003
Skrållan

Re: kanalako ?

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

kiitos vastauksista!
vitsi sulla on hieno kanala :)
mä ajattelin jotain 2,5x 3,5 metriä ja npon 180 kattoon, mutta saa nyt nähdä.eka pitää saada puutavaraa sahattua.
sit olsi kyllä hyvä jos olis joku suurennussuunnitelma jo valmiina koska tiedän että niitä kanoja tulee kumminkin aina liikaa. :smt003

vielä kyllä toi eristys mietityttää, villaa laittaisn niikun asiaa sen enempää miettimättä, mutta jos sellanen hengittämätön solumuovi menis niin sitä sais ilmatteeks..
pirpeliini

Re: kanalako ?

Viesti Kirjoittaja pirpeliini »

Kiitos :oops: :smt001
Skrållan kirjoitti:vielä kyllä toi eristys mietityttää, villaa laittaisn niikun asiaa sen enempää miettimättä, mutta jos sellanen hengittämätön solumuovi menis niin sitä sais ilmatteeks..
No sen ainakin tiiän, et kanat tuottaa aika paljon kosteutta...tuliskohan siitä ongelma ton solumuovin kanssa, vai auttaskohan siihen vaan hyvä ilmankierto :smt017
Muutenkin kanalassa kannattaa kyllä olla hyvä ilmankierto, just ettei kosteus nouse talvella liian suureksi sisällä (tämä ehkä enemmänkin ongelma jos on kestopehku) :smt001
Skrållan

Re: kanalako ?

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

eli villaa.. sitähän minäkin :smt002
tai onko muita saman tyyppistä eristettä?

mitä teillä on sisäseinillä? ootteko kalkinnut? olisko ohut vesivaneri? sen sais ainakin hyvin pestyä. mutta kallista sekin..
pirpeliini

Re: kanalako ?

Viesti Kirjoittaja pirpeliini »

Meillä on sisäseinät ihan sellaset betoni-valu seinät, mitä ovat ennen vanhaan tehneet. Tuo kun on vanha lehmihuone, jostain kai 40-50 luvulta :smt003
Mie sitten vaan kalkin sinne rytkäsin seiniin, kun sehän desinfioi, ja tulihan tuosta paljon valoisampikin samalla :smt001
Katon raakalaudotukseen laitoin sitten tervamaalia, ettei mitkään öttiöiset sinne pesiytyisi. Ja häkkien runkopuut on maalattu ihan tavan ulkomaalilla.
Mie oon hiukka harhaluulonen nuihen kanapunkkien suhteen, ku oon kuullu, et jos ne pääsee kanalaan pesiytyyn niin siihen ei auta ku tulitikku :smt037
Ja onhan se helpompi siivota, kun on jollain pinnat käsitelty :smt001

Kannattaa selata näitä rakenteluosion ketjuja, saa paljon hyviä vinkkejä. Niin miekin tein sillon ennenkuin alettiin tuota talvikanalaa tekeen. Täältä kyllä löytyy vastaus melkeempä kaikkeen, jos vaan jaksaa lukea :smt045

Monikin käyttää seinien eristykseen uretaanilevyä (finnfoam), juurikin todella hyvä eristävyyden takia. Eikä tarvitse läheskään yhtä paksua kerrosta kuin esim. villaa. Kallimpaa kai hiukka on, mutta luulisi sitä myös menevän vähemmän.. Ja uretaanilevyhän ei myöskään siitä kosteudesta säiky.
Itse olen ajatellut, että jos meillä vielä joskus (lue kun meillä vielä... :smt003 ) tehdään kanalaa, niin laitan nimenomaan uretaanilevyä seiniin.
Skrållan

Re: kanalako ?

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

siis lyhyeen kysymykseen ytimekäs vastaus : väntäkää mulle nyt rautalangasta että HENGITTÄÄKÖ URETAANILEVYT?
Iloisten Munatalo

Re: kanalako ?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Hengityksestä en tiä, mutta kanat rakastaa uretaania ... siis nokkiakseen :smt018
Skrållan

Re: kanalako ?

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

sen uskon :smt004
soitin huvikseni paikkaan joka tekee siirtotalleja. mokomat halusivat 3x4 metriä kanalasta yhtä paljon kuin 3,3x6,6 tallista! :smt017 eli saavat toistaiseksi pitää rakennuksensa.
nyt pitäis laitta edes suunnittelu hihat heilumaan. ukko lupasi että puita sahataan laudoiksi..(enn tiedä kuinka kauan moiset kuivuu) isä on toitotettu talkoisiin, jonkinlainen piirrustus olis varmaan hyvä, vaikkakin en aijo mitään rakennuslupia ottaa.. :smt018 .. kattotiilet on olemassa.. jos villaa käyttää pitää olla tuulensuojalevyt sun muut tervapaperit vai mitä ne nyt on.. jos solumuovia vois käytää niin ei tartteis niitä..
ja vesivaneria pitäs olla seiniin.. lattialle varmaan sais halvalla jonkun poistopalan muovimattoa..
pitää lukea noita muita ketjuja!
Kärttyämmä

Re: kanalako ?

Viesti Kirjoittaja Kärttyämmä »

Skrållan kirjoitti:siis lyhyeen kysymykseen ytimekäs vastaus : väntäkää mulle nyt rautalangasta että HENGITTÄÄKÖ URETAANILEVYT?
EI HENGITÄ, eikä hengitä umpisolumuovikaan, eikä vaneri eikä etenkään filmi-/maatilavaneri.
Mutta se on silti umpisolumuovi on loistavaa mm. routaeristykseen.

Useimpiin nykyrakennuksiin kuuluu myös kosteussulkumuovi ja muovimatto, että kyllä se hengitys on järjestettävä keinotekoisesti.
Vastaa Viestiin