Riikinkukkolan rakentelusta???

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

tervaatio

Riikinkukkolan rakentelusta???

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Tuossa olis lista kysymyksiä joihin vastauksia odottelisin:

Talvi asunnon koko, lämpö ja ilmastointi?
Häkki/aitaus katolla ulos, minkä kokonen?
Minkälaista ruokaa?
Rakentelun hinta arvio?


Asumukseen tulisi pariskunta intiansinisiä, elikkä kokoa sen suhteen pitäs miettiä?
Itse en tiedä mitään kyseisistä linnuista, joten niitä koskevia kokemuksia ja muita tärkeitä asioita voisitte kertoa....
ninnu

Re: Riikinkukkolan rakentelusta???

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Lintulajiesittelyssä yleistä tietoa riikeistä:
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=31&t=1887
tervaatio

Re: Riikinkukkolan rakentelusta???

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Kyseisen viestiketjun olen lukenut kymmeniä kertoja ja haaveillut näistä otulsista. :shock:
Ketjussa mainitaan ruokapolitiikasta, eli siihen olen vastaukset jo löytänyt, mutta ketjussa ei mainita, esim. talviasunnon kokoa ja lämpötilaa, eikä ulkotarhojen koosta ja pohjamateriaalista ole mainittu. Näihin siis odottelen vastauksia... :smt001
fasupoika

Re: Riikinkukkolan rakentelusta???

Viesti Kirjoittaja fasupoika »

jostakin oon lukenu että eka talvena tarvii lämpymät tilat mutta muuten pärjää ulkona.. kannaattaa olla häkin aika korkia että pääsee laahuksen levittäämään ja yöpymään orrelle.. osaa lentää hyvin joten pitää olla katettu tila.. Itsekkin haaveilen riikinkukoista :) :smt004
tervaatio

Re: Riikinkukkolan rakentelusta???

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

No jos näin on, ni sitte ihmettelen... Mut en tiedä...Jotenkin tuntuis kauhealta työntää hienot riikit 30 asteen pakkaseen... :smt017
valtteri

Re: Riikinkukkolan rakentelusta???

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Meillä riikit ulkoilee jos haluavat mennä ulos siksi aikaa kun ankat on ulkona ja se on n.20-40min. Kesällä missä haluaa.
ninnu

Re: Riikinkukkolan rakentelusta???

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mun ekat riikit, jotka kuorutui heinäkuussa sai ulkoilla vapaasti aina kovimmille pakkasille saakka, yöt oli sisällä, tilassa joka kyllä eristetty ja lämpölamppu löytyi, mutta juuri ja juuri pysyi plussalla kovilla pakkasilla. Itsehän ne oli sitä mieltä, että nukkuvat yönsä orsilla, mutta joka ilta ne nostettiin sisälle. Nopeasti oppi, että taas tuolta tullaan ja jokainen yksitellen hyppäsi orrelta käden päälle ja ohjattiin sisään :smt048

Tänä vuonna saivat ulkoilla jo sitten miten halusivat, viimesen viikon ovat olleet yöt sisätiloissa, päivät pihalla. Kulkee ikkunan kautta, seinää vasten orret.

Noiden ulkotarha on aikalailla 50-60 neliötä, sisätila vajaa kymmenen, plus toinen puoli, sisätila noin6 neliötä ja ulkotarha jotain 12m.
Ulkotarha kokeimmalta kohtaa reiu kolme metriä korkea.

Tässä jotain kuvia:

Kuva

Kuva

Verkko on vihreää koirataha verkkoa, joka kiinnitetty noihin hitsattuihin putkiin, ja tuo pitkä sivu on ihan elementeistä, joka alhaalta tiheampää, ylhäältä harvempaa. Myöskin ristattua terästä. Ja pariovet tarhaan. Rakennus on tanha kuivuri. Noi tolpat ja tolppakengät on kodin terrasta, 100mmX100mm ja hattu on ihan vaneria, joka maalauttu punamullalla. Ekassa kuvassa näkyvä roikkuva juttu on vaijeria, jonka vaijerilukon oon kiristänyt liian löysälle :smt002
tervaatio

Re: Riikinkukkolan rakentelusta???

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Aha, eivät siis vaadi kuin 0-5 astetta lämpöä... Eli lämmitys ei tule kalliiksi...
Ulkotarhaa en noin isoksi laita , koska kaveruksia tulee vain kaksi, ja jos niitä joskus tullee lissää, niin ulkotarhaahan voi isontaa aika helposti.
Nii ja kiitos valaistuksesta!!!! :smt040
tervaatio

Re: Riikinkukkolan rakentelusta???

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Oisko sopiva:
"Talvimökki" 3m*4m ja sen kylkeen ulkotarha 4m*5m.
Nii, ja vielä kysysin siitä ilmastoinnista... Pittääkö olla ja minkälainen? :smt017
En haluais tappaa näitä elikoita millään hoitovirheillä, muuten kävis näin :smt021
Nyt varmistu sekin, että saan ylipäätään hommata näitä riikkejä. Jotenka kysyn myös sitä, että onko kellään sattumoisin tietoa, että mistä näitä feeniklintuja sais ostettua???
ninnu

Re: Riikinkukkolan rakentelusta???

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Huh, tota mun viestin kirjoitusvirheiden määrää, töitä kun koittaa samalla tehdä ja kirjoittaa näppis sauhuten :smt040

Mulla ei ole erikseen mitään koneellista ilmanvaihtoa, koska tuo kuvassa näkyvä ikkuna on siis kulku tarhaan, irrotettava ikkunaruutu, joka laitettiin nyt viikko sitten paikoilleen ja nyt kulkee ulos toisesta ikkunasta. Mulla ei ole kestopehkua, vaan siivoon sonnat pois ja lisään uudet purut tilalle. Tuossa munkaan tarhassa ei paljon lennellä, mutta kyllä se sellaisa spurtteja ottavat ja kääntyy ilmassa yllättävän hyvin, noin isoksi linnuksi.

Mulla toivon mukaan on kesällä pikkuriikkejä :smt049 Mutta aika vähän noita on myynnissä, varsinkaan aikuisia, silloin tällöin, että silmä tarkkana seuraile ilmotuksia :smt023 Missä päin Suomea asustat?
ninnu

Re: Riikinkukkolan rakentelusta???

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Niin ja mainitaan nyt vielä, että samassa tarhassa asuu helmeripariskunta ja jättikocheja, talvella, toisen tilan avautuessa joukkoon liittyy myös koristefasut ja osa kyyhkyistä. Hyvin tulee juttuun :smt001
tervaatio

Re: Riikinkukkolan rakentelusta???

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Keski- Suomessa Kivijärvellä. Minä meinäsin jytkästä sinne osto ja myynti palstalle ostotarjouksen. Tällähetkellä odotan kevättä, jotta sen ulkotarhan voisi rakentaa ja linnut ostaa. Sitä talviboxiahan voi tehä sitten kesän aikana...Ois jo kevät..... :smt010
Mimmi

Re: Riikinkukkolan rakentelusta???

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kyllä riikeilläkin voi talvipakkasilla varpaat paleltua, että ei niitä ihan kovilla pakkasilla voi pelkästään ulkona pitää. Pakkasesta eivät päiväulkoilun ajan välitä (jos kuiva ja suht tuuleton) sinne -20 - -25 asteeseen, mutta kyllä sateelta, kosteudelta ja tuulelta suojaava tila pitää olla yötä varten. Plussalla sen ei varmaan tarvitse olla, mutta ei ainakaan sellainen, että sinne pääsee mainitsemaani kovempi pakkanen tai nuo muut kylmät olosuhteet.

Mulla on nyt riikit yhdessä tallin karsinoista (kaksi pariskuntaa). Karsinat on ehkä 2,50 m per sivu ja talli noin 2,20 m korkea. Purupohja ja orret siellä, lentelevät jotain spurtteja. Muhoksellahan mulla oli riikit vapaana pihassa, mutta täällä on niin järjettömästi petoja, että ovat tarhassa. Ensi kesäksi on valmistumassa noin 5*10 m kokoinen tarha panssariverkosta. Vahva verkko siis enemmänkin petoja kuin riikkejä ajatellen.. :smt002
tervaatio

Re: Riikinkukkolan rakentelusta???

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Ok. Voi ku oiskin rahhaa ja tillaa rakentaa semmonen tosi iso ulkotarha niille, mutta nyt ne joutuu kyllä tyytymään tohon pinempään.... :smt001
Vastaa Viestiin